به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۹ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۱۸۲۳۱۶

پروتز پای سیلیکونی: پای مصنوعی سیلیکونی بعد از قطع کف پا


گروه سلامت: پروتز جزئی پا "جایگزینی برای پا" است که برای پاسخگویی به نیازهای خاص شما و از جنس سیلیکون‌های هیپوالرژنی اعلاء ساخته شده است. بکارگیری سیلیکون که حتی برای استفاده‌های داخلی بدن نیز تایید شده‌ است بسیار آسان، بهداشتی بوده و سازگار با پوست است. سیلیکون در عین ثبات  از انعطاف‌پذیری ویژه‌ای برخوردار است. سوکت پروتز پا دقیقا با اندام باقی مانده شما سازگار است. این در مقایسه با سایر گزینه‌های درمانی نتایج مناسب‌تر و مطلوب‌تری به همراه دارد. پروتز پا باعث پایداربودن پا شده و همچنین به هنگام راه‌رفتن وزن بدن را بطور مساوی و متعادل بر روی کل سطح کف پا تقسیم‌می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید از هر نوع کفش معمولی برای پروتزجزئی پا استفاده‌کنید.
 
پروتز پای سیلیکونی عملکرد و ظاهر قسمت‌های قطع‌شده‌ی پا را به فرد بازمی‌گرداند. پروتز پا در تمامی حرکات روزمره فرد را همراهی می‌کند و باعث تقویت فعالیت عضلانی شده و جریان گردش خون در ساق پا را بهبودمی‌بخشد. از همه مهم‌تر این که پروتز پای سیلیکونی ظاهر طبیعی پا را به فرد بازمی‌گرداند. از لحاظ ظاهری، پروتزهای جزئی پا می‌تواند ظریف‌ترین و جزئی‌ترین ویژگی‌های پای سالم فرد را به بهترین شکل ممکن دارا باشد.
در کلینیک‌ تخصصی ارتوپدی فنی امید تمام مراحل قالب‌گیری و ساخت انواع ارتز و پروتز از جمله پروتز پای سیلیکونی تحت نظر متخصصین با جدیدترین روش‌ها و امکانات انجام‌می‌پذیرد.
دلایل قطع پا
قطع عضو تنها زمانی اتفاق‌می‌افتد که به کمک آن بتوان به طرز موثری از سلامت فرد در درازمدت محافظت‌کرد. غالبا زمانی که جریان خون به قسمت آسیب‌دیده‌ی پا برای تامین اکسیژن مورد نیاز بافت بقدر کافی نباشد (پای دیابتی) قطع عضو امری ضروری است.
یکی دیگر از دلایل قطع پا، تصادفات و سوانحی است که منجر به آسیب‌دیدگی‌هایی می‌شود که پس از آنها دیگر بازگردانی پا امکان‌پذیر نیست. اگرچه ممکن‌است که عجیب باشد اما در چنین مواردی قطع پای جزئی غالبا تنها راه موجود برای راه‌رفتن مجدد است.
دلیل قطع پا هر چه که باشد لازم است که سایر گزینه‌های درمانی را نیز مدنظر داشت و در مراحل آخر به فکر پروتز پا باشید.

قطع پا به دلیل پای دیابتی
 پای دیابتی شایع‌ترین دلیل قطع پا است. دیابت منجر به اختلالات متعددی می‌شود که با یکدیگر ترکیب‌می‌شوند:

•    کاهش تعرق باعث‌ خشکی و ترک‌خوردن پوست کف پا می‌شود.
•    رسوبات قند در اعصاب باعث‌می‌شود که فرد مبتلا متوجه ترک و زخم‌های موجود در پا نشود.
•    دیابت به شدت در بهبودی و التیام زخم اختلال ایجادمی‌کند.
•    زمانی که زخم‌های فرد دیابتی تحت فشار قراربگیرند اندازه آنها بزرگترمی‌شود. بافت دچار التهاب‌شده و از بین می‌رود.
•  همچنین احتمال متورم‌شدن پا نیز وجود دارد زیرا دیابت جریان گردش خون را مختل‌کرده و باعث مرگ سلول‌ها می‌گردد.
کفی دیابتی با توجه به شرایط خاص هر بیمار به صورت سفارشی در کلینیک تخصصی پا امید ساخته می شود.

قطع پا به علت بروز اختلالاتی در گردش خون
 افراد سیگاری و یا افرادی که از اختلالات متابولیکی رنج‌می‌برند نیز ممکن‌است دچار مشکلاتی مشابه به افرادی دیابتی شوند. هنگامی که جریان خون مختل‌شود دیگر اکسیژن کافی به پا نمی‌رسد و همین امر باعث ایجاد درد در پا به ویژه به هنگام راه‌رفتن می‌شود.
آنچه در بین تمامی دلایل قطع پا مشترک است این است که قطع پا تنها زمانی صورت‌می‌گیرد که بخش‌های خاصی از پا دیگر از کار افتاده‌اند و برای حفظ سایر قسمت‌های سالم پا ناچار به حذف قسمت آسیب‌دیده باشیم. همچنین این شانس وجود دارد که فرد بتواند به کمک پای مصنوعی دوباره قادر به راه‌رفتن باشد. گاهی می‌توان به کمک اقدامات پیشگیرانه‌ی به موقع از قطع پا جلوگیری‌کرد.

چه نوع پروتزها و گزینه‌های درمانی دیگری وجود دارد؟
 اگرچه ممکن‌است که قطع عضو ناخوشایند باشد اما باید زندگی عادی خود را از سر بگیرید. خوشبختانه به لطف پروتز مناسب بازگشت به روند عادی زندگی بسیار ساده‌تر از آن است که فکر‌می‌کنید.
بهترین کار این است که در سریع‌ترین زمان ممکن به اجتماع بازگردید و با افراد دور و بر معاشرت داشته باشید. به کمک یک فیزیوتراپیست بر روی  تقویت عضلات خود کارکنید و راه‌رفتن عادی و طبیعی را یاد‌بگیرید. با کمک یک درمانگر شغلی، خود را برای زندگی روزمره آماده‌کنید.
در این مرحله درخواهید یافت که مراجعه به پروتزیست بسیار مفید است. پروتزیست دارای دستگاه‌هایی با محدوده‌ی کامل است که به کمک آن‌ها می‌توانید زندگی روزمره خود را از سر بگیرید. این محدوده شامل پروتزهایی است که امکان راه‌رفتن به شکل طبیعی را برای شما فراهم‌می‌سازد.

پروتز پای جزئی سیلیکونی
پروتز پای جزئی سیلیکونی که توسط یک پروتزیست و مطابق با نیازهای فرد ساخته‌می‌شود این امکان را برای شما فراهم‌می‌سازد تا مچ‌پای خود درحالی که همچون دستکشی بر روی باقیمانده پای طبیعی شما قرار گرفته است را بصورت کاملا آزادانه حرکت‌دهید. در نتیجه این حرکت، کل حرکات و گام‌برداشتن‌های شما ظاهری طبیعی‌تر به خود می‌گیرد. در حال حاضر مطالعات نشان‌می‌دهد که عضلات در مقایسه با سایر اتصالات فعال‌تر هستند. به لطف مواد انعطاف‌پذیر مورد استفاده از ساخت پروتزها، فرد می‌تواند مسافت‌های طولانی‌تری را پیاده‌روی‌کند و کفش‌های عادی بپوشد. به عبارتی دیگر، راه‌رفتن فرد کاملا عادی بوده و هیچ‌گونه توجهی به خود جلب‌نمی‌کند.

پروتز، کفش و کفی داخل کفش
گاهی پس از قطع‌پا بصورت جزئی تنها استفاده از کفی طبی سفارشی و قالب‌شده کافی است. هر چند که کفی داخل کفش نمی‌تواند عملکرد از دست رفته پاها را به شما بازگرداند اما ممکن‌است که ثابت‌کردن کف پا پس از جراحی جزئی کافی باشد.
در حالی که برخی از پزشکان و پروتزیست‌ها توصیه‌می‌کنند که بیمار یک جفت کفش متناسب با وضعیت خود از کفاشی‌های ارتوپدی تهیه‌کند اما لزوما این کار بهترین گزینه‌ی پیش‌رو نیست. این کار نه تنها معیوب‌بودن پا را آشکار می‌کند بلکه ممکن‌است که منجر به بروز مشکلات بعدی شود زیرا در این حالت مچ پای بیمار از ثبات کافی برخوردار نیست. راه‌رفتن با این کفش‌ها طبیعی و هموار نیست و فرد در آنها احساس راحتی‌نمی‌کند.
کفی‌های ارتوپدی نیز ممکن‌است که توسط یک کفاش ارتوپدیک ساخته‌شوند و میزان معیوب‌بودن پا را کمتر در معرض دید قراردهند. با این حال در این کفش‌ها نیز قسمت بالایی مچ پا غیرثابت است لذا نمی‌توان آنها را به همراه کفش‌های استاندارد خریداری شده از بازار پوشید.

زندگی پس از استفاده از پروتز پای سیلیکونی چگونه خواهد بود؟
 
راه‌رفتن و طبیعی‌بودن آن
 نمی‌توان پیش‌بینی‌کرد که چه مدت پس از قطع پای جزئی بتوان از پروتز پا استفاده‌کرد زیرا روند بهبودی باقی‌مانده پا در افراد متفاوت‌است.
در هر صورت، افرادی که قبلا از کفش‌های سفارشی تولیده شده استفاده‌‌می‌کردند همان کسانی هستند که از پروتزهای پای جزئی حمایت‌می‌کنند. بسیاری از این افراد معتقدند که برای اولین بار پس از قطع پای جزئي احساس‌می‌کنند که دوباره می‌توانند بصورت عادی راه‌بروند.

اوایل پوشیدن پروتز پای سیلیکونی
از آنجایی که در اوایل نسبت به پروتز پا احساس غریبی می‌کنید لذا عادت‌کردن به آن و یادگرفتن نحوه‌ی راه‌رفتن با آن بسیار مهم است. در اوایل تنها سعی‌کنید که روزانه ۳۰ دقیقه با پروتز پا راه‌بروید تا از آسیب‌زدن به جای زخم و فشار آوردن به آن پیشگیری‌کنید اما خیلی زود می‌توانید که این میزان زمان را بالاتر ببرید. البته ناگفته‌نماند که در این راه می‌توانید روی کمک پزشک حساب بازکنید.
پس از آن که به پروتز عادت‌کردید می‌توانید یک زندگی عادی داشته باشید. با عادت‌کردن به پروتز می‌توانید کفش‌های عادی بپوشید. به لطف سیلیکون انعطاف‌پذیر، انعطاف‌پذیری پای فرد طبیعی خواهد بود بنابراین می‌توانید بدون این که توجهی کسی را به خود جلب‌کنید به راه‌رفتن ادامه‌دهید. حتی اگر با پای برهنه نیز راه‌بروید باز هم دیگران نمی‌توانند بلافاصله متوجه‌ این شوند که شما از پروتز پا استفاده‌می‌کنید.

به لطف پروتز پا می‌توانید آزادی تحرک بیشتری داشته باشید و مسافت‌های طولانی‌تری را حتی بر روی زمین ناهموار و لیز راه‌بروید. توانایی راه‌رفتن شما در این حقیقت منعکس‌می‌شود که عضلات ساق‌ پا پس از گذشت چند هفته بطور قابل‌توجهی تقویت‌ می‌شود.
از همه مهم‌تر، از آنجایی که پروتزهای پا جهت استفاده عملی طراحی و ساخته‌می‌شوند خیلی زود به آنها عادت‌کرده و با آنها احساس راحتی‌می‌کنید. البته بخشی از این راحتی به دلیل مواد استفاده شده یا همان سیلیکون در ساخت پروتز پا است. پوشیدن و درآوردن پروتز پا راحت است و هیچگونه ناراحتی و تحریک پوستی به همراه ندارد. در واقع، پروتز پا خیلی زود تبدیل به بخشی به زندگی روزمره شما خواهد شد.
اما بخاطر داشته باشید که حتی با پوشیدن پروتز پا باز هم نمی‌توان همه کاری کرد. برای مثال، پروتز پا برای ورزش‌های رقابتی طراحی نشده‌‌اند. با این حال، در بیشتر موارد فرد می‌تواند به کمک پروتز پا رانندگی‌ و یا دوچرخه‌سواری و موتورسواری کند.

راه‌رفتن با پروتز پای مصنوعی

نتایج یک پژوهش علمی نشان‌می‌دهد که " نتایج نهایی حاصل از راه‌رفتن با پروتزهای سیلیکونی در آزمایشگاه نشانگر این است که الگوی گام‌برداشتن بیمارانی که دچار قطع پای جزئی شده‌اند بسیار شبیه به الگوی راه‌رفتن با پاهای طبیعی است".
علاوه بر این، در نظرسنجی که به عمل‌آمد معلوم‌شد که نصف بیمارانی که از پروتز پای جزئی استفاده‌می‌کنند قادر به راه‌رفتن تا ۵ کیلومتر و حتی بیشتر با پروتز پای سیلیکونی هستند.
پروتز پای جزئی جایگزین خوبی برای بخش‌های قطع‌شده‌ی پا است زیرا راه‌رفتن و چرخش پا را بطور کامل به فرد بازمی‌گرداند و باعث افزایش اعتمادبنفس وی به هنگام راه‌رفتن می‌شود. از آنجایی که پروتز پا به هنگام راه‌رفتن انعطاف‌پذیری خود را حفظ‌‌می‌کند لذا فرد می‌تواند کل بدن خود را بطور صحیحی حرکت‌دهد. بجای این که به دنبال طرز راه‌رفتن صحیح و تسکین‌دهنده باشید به کمک پروتز پا میزان بار روی عضلات کاملا طبیعی خواهد بود. این تقسیم سنگین وزن بدن بقدری خوب خواهد بود که حتی فرد می‌تواند به هنگام پوشیدن پروتز پا برهنه هم راه برود.

پای جزئی یا پشت پا؟
   اگر مفصل مچ پا به طور کامل باقی‌مانده باشد در این صورت می‌توان پروتز پای جزئی را نصب کرد. به عبارتی دیگر اگر تنها انگشتان پا، انگشتان پا با رشته‌های متاتارس ("اشعه") یا استخوان‌های قوس پا قطع‌شده باشند می‌توان از پروتز پای جزئی استفاده کرد. اگر مفصل مچ پا حتی بصورت جزئی هم قطع‌شده باشد در این صورت باید از پروتز پشت پا به همراه تکیه‌گاه قسمت پایین ساق پا استفاده‌کرد.

چه زمانی می‌توان از پروتز پای جزئی استفاده‌کرد؟
 
نصب و پوشیدن پروتز پای جزئی زمانی معنی خواهد داشت که موارد زیر رعایت‌ شده باشد:
•    جای زخم ناشی از قطع‌شدن التیام یافته باشد.
•    مفصل مچ پا توانایی تحمل وزن را داشته باشد.
•    حجم باقی‌مانده پا ثابت بوده و تحمل وزن را داشته باشد.
همانطور که ذکرشد معمولا پس از گذشت چند هفته می‌توان برای استفاده از پروتز سیلیکونی پا آماده شد. امروزه تقریبا می‌توان در تمامی موارد قطع‌ پای جزئی از پروتز سیلیکونی استفاده‌کرد.
تنها در صورتی نمی‌توان از پروتز استفاده‌کرد که احتمال التهاب قسمت‌های باقی‌مانده پا وجود داشته باشد زیرا در این صورت پروتز بطور کامل و بهینه بر روی پا نصب‌نمی‌شود و بر روی قسمت باقی‌مانده پا فشار واردمی‌کند. خوشبختانه این امر در موارد بسیار نادری اتفاق‌می‌افتد و اصلا جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

چگونه از پای مصنوعی سیلیکونی مراقبت‌کنیم؟

مراقبت از سیلیکون آسان است
رعایت نکات بهداشتی در مورد پروتز پای جزئی بسیار راحت است. سیلیکون سازگار با پوست بوده و بدون بو است و اجازه‌می‌دهد تا عرق بر روی آن نماند. تمیزکردن سیلیکون همچون شستن دستان راحت و آسان است.

تمیزکردن سیلیکون با آب و صابون
می‌توانید به هنگام استحمام پای مصنوعی خود را بپوشید و آن را تمیزکنید اما بهترین راه برای نظافت آن این است که آن را درآورده و  با آب ولرم و صابون بشویید. چنانچه که بصورت روزمره پروتز سیلیکونی را بشویید می‌‌تواند تا ۵ سال دوام داشته باشد. در صورتی که لکه‌های کمرنگی بر روی پروتز پا دارید چند دقیقه آن را در آب گذاشته و بجوشانید.
برای نظافت پروتز پای جزئی نیازی به هیچگونه محلول و یا مواد شیمیایی نیست. در واقع، اصلا نباید برای تمیزکردن پروتز پا از هیچگونه محلولی استفاده‌کرد زیرا این مواد نه تنها به داخل سیلیکون نفوذمی‌کنند بلکه به هنگام پوشیدن پروتز به پوست نیز منتقل‌می‌شوند.
نظافت و تمیزکردن پروتز پای سیلیکونی را جزء برنامه روزمره خود قرار دهید. هر شب پس از مسواک‌زدن، پروتز پا را نیز بشویید. در واقع هیچ چیز دیگری را نمی‌توان یافت که تمیزکردن آن به اندازه پروتز پای سیلیکونی راحت باشد.
در صورتی که پروتز پا کاملا مناسب پای شماست نیازی نیست که با پروتزیست یا شرکت تامین وسایل پزشکی تماس‌بگیرید مگر این که زمان سفارش یک پروتز جدید رسیده باشد.