کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش‌ها به تلاش برای توقیف نفتکش بریتانیایی

20 تير 1398 ساعت 16:47


گروه سیاسی: دولت بریتانیا در واکنش به خبر تلاش ایران برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس بیانیه صادر کرد و با تصریح بر تلاش سه فروند قایق ایرانی برای مسدود کردن مسیر کشتی بریتانیایی آمده است این قایق ها پس از دریافت اخطار از ناو بریتانیا مستقر در منطقه، عقب نشینی کردند.

در این بیانیه با تصریح بر تلاش سه فروند قایق ایرانی برای مسدود کردن مسیر کشتی بریتانیایی آمده است این قایق ها پس از دریافت اخطار از ناو بریتانیا مستقر در منطقه، عقب نشینی کردند. سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «ما نگرانی خود را از این عمل ابراز می‌کنیم و از مقامات ایرانی می‌خواهیم که تنش را در منطقه کاهش دهند.» وی اضافه کرد: «نیروی دریایی ما برای مدت‌هاست که در خلیج حضور دارد. ما به طور پیوسته بر وضعیت امنیتی آنجا نظارت داریم و متعهدیم که آزادی عبور و مرور متناسب با قوانین بین‌المللی رعایت شود.» جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفته است به کار نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا افتخار می‌کند، در عین حال اما خواهان افزایش تنش نیست.

ظریف: ادعاها برای ایجاد تنش است
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به تلاش سه فروند قایق ایرانی برای مسدود کردن مسیر کشتی بریتانیایی گفت: «ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و هیچ ارزشی ندارد.» وی با اشاره به این موضوع که این ادعا را سپاه رد کرده است، افزود: «این حرف‌ها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود.» بر اساس گزارش رویترز و شبکه سی ان ان، قایق‌های‌ سپاه پاسداران روز چهارشنبه به نفتکش بریتانیایی که از تنگه هرمز عبور می کرده است دستور داده‌اند تا مسیرش را تغییر دهد و در قلمرو آبی ایران پهلو بگیرد که با دخالت ناو جنگی بریتانیایی «اچ‌ام‌اس‌مونت‌رز» مواجه می شوند. طبق روایت رویترز، ناو بریتانیایی که این نفکتش را اسکورت می کرده است، با دادن هشدار رادیویی قایق های سپاه را مجبور به عقب‌نشینی می کنند. شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است که یک هواپیمای تجسسی آمریکا از این ماجرا فیلمبرداری کرده است اما این ویدیو هنوز منتشر نشده است.

سپاه پاسداران: در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه نداشتیم
از سوی دیگر سپاه پاسداران بلافاصله در واکنش به این گزارش‌ها آن را تکذیب کرد و در اطلاعیه افزود: «در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.» در این اطلاعیه آمده است: «طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.»

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا پنج‌شنبهٔ گذشته چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) با اعلام این که کشتی گریس ۱ در حال حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه بوده است،‌ این نفتکش عظیم را در ساحل جبل‌الطارق توقیف کردند. این ابرنفتکش از ایران حرکت کرده بود و حامل نفت خام این کشور بود. ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران چند روز پس از توقیف این نفتکش اعلام کرد که برخلاف ادعای دادگاه عالی جبل الطارق توقیف این ابرنفتکش را تا روز ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) تمدید کرده است.


کد مطلب: 182377

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/182377/واکنش-ها-تلاش-توقیف-نفتکش-بریتانیایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir