به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۰ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۱۸۲۳۷۸

جواد ظریف: دیپلماسی ما، آمریکا را منزوی کرد

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با غسان بن جدو رئیس شبکه المیادین تاکید کرد: دیپلماسی ایران توانسته آمریکا را در دنیا منزوی بکند و ادامه خواهد داشت. انزوای امریکا و انزوای سیاسی امریکا به انزوای اقتصادی امریکا ادامه پیدا خواهد کرد. متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است:

جناب دکتر ظریف شما اصطلاح ( تیم B ) به وجود آوردید که معنی آن (بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زائد ) ایا این تیم هنوز خطری برای شما و منطقه ایجاد می‌کند؟ چون شما قبلاً انها را به تحریک متهم کرده اید، یا اینکه این تیم شروع به از هم پاشیدن کرده چون که بن زائد تصمیم گرفت از این تیم خارج بشود؟
اصطلاح چهارگانه که من مطرح کردم کسانی بودند که در چند سال گذشته کار کرده اند، در ابتدا فقط نتانیاهو و بولتون بودند، بعد دیگران بهش اضافه شدند. خوب دیگران می‌توانند از آن خارج بشوند، ما اتفاقاً دلمان می‌خواهد که همسایگان ما در منطقه بیایند و به یک مجموعه جدید نروند، به آغوش منطقه برگردند. انها چه دلیلی دارند علیه قطر این اقدامات را می‌کنند.
فقط علیه ایران نیست، ببینید الان امارات و عربستان علیه مردم یمن اقدام می‌کنند، ایا قطر متحد ما بود علیه آن اقدام کردند؟ ایا سودان متحد ما بود ایا عمر البشیر متحد ما بود یا متحدشان بود؟ ایا لیبی متحد ما است؟ این جاهای که دارند تخریب می‌کنند جاهای که دارند به آشوب دامن می‌زنند، مردم همسایه‌شان قطری‌ها را می‌خواستند در واقع محاصره بکنند که خفه بشوند. اگر ایران وارد نشده بود؛ این چه کاری است دارند می‌کنند، ما حتماً دلمان می‌خواهد نه تنها امارات بلکه عربستان سعودی هم به گفتگو برگردند به همراهی وهمکاری منطقه برگردند حتماً استقبال می‌کنیم از اینکه این کشورها از این حرکت ضد صلح که در امریکا شکل گرفته توسط بولتون و نتانیاهو جدا بشوند.
من به همسایگان مان اطمینان می‌دهم که تندرو های امریکایی و رژیم صهیونیستی هیچ گاه یک سربازشان فدای شما نخواهند کرد، هیچ گاه یک قدم برای شما نخواهند برداشت، دیدید در چند ماه گذشته با شما چه کردند دیدید چگونه رفتار کردند، حتماً می‌توانند خارج بشوند و حتماً ما این امادگی را داریم که با انها به عنوان دوستان خودمون، به عنوان هم کیشان خودمان، به عنوان همسایگان خودمان و به عنوان متحدین خودمان رفاقت کنیم دفاع کنیم از آنها.
ما بودیم که بعداز هشت سال جنگ وقتی کویت مورد حمله قرار گرفت به حمایت از کویت رفتیم، ما بودیم بعد از اینکه عراق سال‌ها علیه ما جنگید وقتی که داعش علیه عراق هجوم اورد ما رفتیم جوانهای مان برای مردم عراق فدا کردیم، حتماً مردم عراق نقش اول را داشتند، حتماً مردم سوریه نقش اول را داشتند، اما این ایرانی‌ها که رفتند کنار مردم عراق و سوریه خون دادند، شما همچنین توقعی از امریکا دارید؟ همچنین توقعی از رژیم صیونیستی دارید؟
ایا علائم ثابت و واضح در دست دارید نشان می‌دهد که امکان بیرون رفتن امارات از آن گزینه که شما آن را به عنوان خطر علیه شما و منطقه میدانید؟ ایا به شما پیشنهاد علنی یا محرمانه داده برای کاهش تنش بین دو کشور؟
علائم هست از اینکه سیاستی جدیدی مخصوصاً در مسائل منطقه‌ای ممکن است توسط دولت امارات دنبال بشود واگر بشود حتماً به نفع دولت امارات.
ایا سفرهای غیر علنی اماراتی به تهران وجود دارد؟
سفر غیر علنی. غیر علنی اعلام نشود واگر قرار اعلام بشود غیر علنی محسوب نمی‌شود.
ایران تا چه حد برای مقابله با هر تهدید امریکایی اماده است؟
ما کشور مقتدری هستیم ما کشوری هستیم که هشت سال نه فقط در برابر رژیم صدام بلکه برابر دنیا ایستادیم همه کمک کردند به صدام. از میگ روسی تا سلاح شیمیایی المانی تا اواکس امریکایی تا هفتاد وچند میلیارد دلار پول سعودی و حتی پول کویتی وپول اماراتی وحتی پول دیگران رفت در جیب صدام سلاح خرید برای صدام همه گونه حمایت از او گردد همه گونه فشار روی ما اوردند تازه ما اول انقلاب ما بود سلاح نداشتیم امکانات نداشتیم امروز به لطف خدا یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه هستیم که ما هزینه نظامی ما کسری از هزینه‌های نظامی عربستان وامارات اما ما یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه هستیم دنبال جنگ نیستیم دنبال تنش نیستیم دنبال برخورد نیستیم اما اگر با ما برخورد بکنند حتماً پاسخی جدی خواهیم داد.
مشاور رئیس جمهور فرانسه در تهران بودند برای شما چه آورد وشما به ایشان چه گفتید؟
فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند که راهکاری پیدا کنند که تنش کاهش پبیدا بکند. این جنگ جنگ اقتصادی است، تنش تنها از طریق تمام شدن تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران خاتمه پبیدا می‌کند. این را فرانسوی‌ها کامل می‌دانند هم در سفر قبلی ایشان وهم در مذاکرات تلفنی که اقای دکتر روحانی واقای مکرون داشتند. ما صریحاً به فرانسوی‌ها گفتیم.
فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند امریکا تحریم‌ها را کنار بگذارد وامکان پایین اوردن تنش وجود داشته باشد. تا چه میزان موفق باشند بستگی دارد به اینکه امریکایی‌ها چقدر همراهی بکنند. فرانسوی‌ها رسماً اعلام کردند که میانجی نیستند بلکه دارند تلاش می‌کنند. ما هم از هر تلاشی برای کاهش تنش استقبال می‌کنیم از هر تلاشی برای بازگرداندن برجام به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بین المللی به شرایط اجرایی استقبال می‌کنیم.
همیشه گفتیم اقداماتی که ما داریم انجام می‌دهیم اقداماتی در چارچوب پارگراف ۳۶ برجام وهر زمان که طرف مقابل به تعهدات خودش عمل بکند حالا این طرف مقابل می‌توانند ااروپایی ها باشد می‌تواند امریکا باشد. اروپایی‌ها هم می‌تواند با اجرای تعهداتشان مشکلات را حل بکنند.
ما یقین داریم که اگر همه کشورهای باقی مانده در برجام به صورت یک جا نه به صورت جدا گانه تحریم‌های امریکایی‌ها را اجرا نکنند امریکا به هیچ وجه علیه همه کشورها نمی‌تواند تحریم کند. این از نظر سیاسی اقتصادی اصلاً غیر ممکن چنین اتفاقی بیفتاد. اقتصاد جهان چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد لذا هم امریکا می‌تواند تحریم‌هایش متوقف بکند وهم هر کدام از لین اتفاقات که بیفتد ما اقداماتی که کردیم همه قابل بازگشت است. لذا پیام به صورت واضح به نماینده ورییس جمهور فرانسه از سوی بنده وهم از سوی جناب اقای رئیس جمهور هم از سوی دکتر عراقچی که میزبان ایشان بودند به ایشان منتقل شد جناب شمخانی هم همچنین وایشان حتماً گزارش به اقای مکرون خواهند داد.
اتحادیه اروپا از شما ناراحت شده به خاطر تصمیم شما بر غنی سازی اورانیوم و در عین حال انگار انگلستان یک پیام به شما فرستاد از طریق توقیف نفتکش ایرانی. ایا پیشنهاد اروپایی جدی وجود دارد یا اینکه فقط در حد سخن گفتن؟
اروپایی‌ها امادگی نداشتند که سرمایه گذاری بکنند لذا به خاطر همین من دارم میگویم اگر اروپایی‌ها امادگی سرمایه گذاری داشته باشند به نفع خودشان هست که امریکا احساس نکند همیشه می‌تواند سیاستهایش را بر همه دنیا تحمیل بکند.
اقدام انگلیس علیه کشتی یک دزدی دریایی است و این دزدی دریایی واضح است که از سوی امریکایی‌ها صورت گرفته، تحریم نفت سوریه یک ادعای بی معنا است چون این تحریم که کشورهای اروپایی نفت از سوریه نخرند چون اولاً کشورهای اروپایی نفت به کسی صادر نمکنند. تحریم‌های اتحادیه اروپا فرامرزی نیست. اتحادیه اروپا مخالف تحریم‌های فرامرزی است و میگویند امریکا تحریم فرامرزی می‌کند.
اشتباه می‌کند. لذا تحریم برای این است که اروپا نفت از سوریه نخرد؛ نه اینکه یک کشور دیگر به سوریه نفت بفروشد. لذا یک توجیه بچگانه و مضحک انگلیسی‌ها مطرح کردند. خوب رسماً اعلام بکنند که ما نوکر امریکایی هستیم و از طرف امریکا اقدام می‌کنیم و امریکا هم با توهین‌های که به سفیرشان کرده و با توهین‌هایی که به نخست وزیرشان کرده به خوبی این محبت را به ایشان پاسخ داده است.
اقای بولتون گفت بزرگترین هدیه چهار جولای روز استقلال امریکا را دولت انگلیس با ضبط این کشتی به ما داد و اقای ترامپ نگذاشت حتی جوهر این هدیه خشک بشود و به سفیر انگلیس توهین کرد؛ هم به نخست وزیر انگلیس توهین کرد هم به دولت انگلیس توهین کرد. به قول ما ایرانی‌ها نوش جانشان با این اقدام که با انگلیس کردند.
اما در مورد همراهی اتحادیه اروپا بهترین دلیل انزوای امریکا جلسه دیروز اژانس بین المللی انرژی اتمی است. امریکایی‌ها در یک اقدام مضحک امدند و اجلاس حکام را تشکیل دادند؛ مثل جلسات شورای امنیت که علیه ما تشکیل داده بودند. یک بار دیگر ثابت کردند که منزوی هستند. دیپلماسی ایران توانسته انها را در دنیا منزوی بکند و به لطف خدا انشالله ادامه خواهد داشت.
انزوای امریکا و انشالله انزوای سیاسی امریکا به انزوای اقتصادی امریکا هم ادامه پیدا خواهد کرد. به خاطر اینکه من شعار نمی‌دهم. امریکایی‌ها دارند زیاد از حد از قدرت دلار استفاده می‌کنند از هر چیز که شما به صورت افراطی استفاده کنید آن امتیاز را به تدریج از دست خواهید داد امریکایی‌ها رفتند به سمت فشار اوردن، به توانمندی جهانی اقتصادی خودشان و این را دارند تضعیف می‌کنند چون دارند زیاد از حد استفاده می‌کنند.
مرجع : مهر
برچسب ها: محمدجواد ظریف