به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۱ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۱۸۲۴۱۴
۵۸ درصد مردم قدرت خرید همه مواد غذایی ضروری را ندارند

آقای روحانی، وضع اقتصادی مردم بهتر شده است؟

گروه اقتصادی: یک تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید: رئیس‌جمهور چگونه با وجود نرخ فقر مطلق ۵۰ درصدی ادعا می‌کند، که وضع اقتصادی مردم بهتر شده است؟
آقای روحانی، وضع اقتصادی مردم بهتر شده است؟
داود سوری گفت: آقای رئیس‌جمهور چند هفته قبل اعلام کردند که وضعیت اقتصادی امروز نسبت به گذشته بهتر شده است. وقتی مرکز پژوهش‌ها پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری نرخ فقر مطلق ۵۰ درصد می‌شود، نمی‌دانم این ادعا که وضع ما بهتر شده بر چه اساسی است. سوری افزود: نرخ فقر مطلقی که ادعا و شعار این دولت حذف آن بود، الان به ۵۰ درصد جمعیت یعنی حدود ۴۰ میلیون نفر رسیده است. من واقعاً نمی‌دانم چگونه می‌توان از این وضعیت تلقی بهبود اوضاع را داشت؟

به نوشته نود اقتصادی، این در حالیست که مقایسه قیمت بسیاری از کالاهای اساسی سبد مصرفی مردم در ۱۵ ماه گذشته نشان می‌دهد که خرید هر کدام از این کالاها برای بسیاری از مردم دشوار شده است. به عنوان مثال مردم ۱۵ ماه قبل با ۱۳ هزار و ۵۷۰ تومان می‌توانستند یک کیلو برنج ایرانی درجه یک بخرند ولی امروز برای خرید آن باید ۲۲ هزار و ۷۱۰ تومان هزینه کنند. یا اگر برای خرید یک کیلو گوشت گوسفندی ۴۲ هزار و ۲۴۰ تومان پرداخت می‌کردند ولی امروز ۹۹ هزار و ۲۲۰ تومان باید هزینه کنند.

۵۸ درصد مردم قدرت خرید همه مواد غذایی ضروری را ندارند
 بررسی طبقه‌بندی خانوارهای كشور بر اساس سطح درآمد بیانگر آن است كه در سال ۹۸ بیش از ۵۸ درصد مردم توان خرید همه كالاهای اساسی را نخواهند داشت. بانك مركزی در محاسبات خود، خانوارها را بر اساس سطح درآمد به ۱۵دسته تقسیم می‌كند. با مبنا قرار دادن آمار بانك مركزی درباره بودجه خانوار در سال ۹۶ و تعدیل ۲۵ تا ۳۰ درصدی آن برای سال ۹۸، این نتایج به دست می‌آید كه در سال جاری خانوارهای طبقه درآمدی هشتم به پایین، قدرت خرید همه مواد غذایی ضروری را ندارند. این ۸ طبقه كه اقشار متوسط رو به پایین محسوب می‌شوند، قطعا در سال جاری مجبورند مواد غذایی گران قیمت‌تر مثل برنج ایرانی، گوشت قرمز، لبنیات و میوه را از سفره خود حذف كنند یا خرید آنها را به‌شدت كاهش دهند. بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، طبقات درآمدی اول تا پنجم در هر ماه كمتر از ۵۰۰ هزار تومان می‌توانند برای خرید مواد غذایی مصرف كنند. این در حالی است كه فقط تهیه سه كیلوگرم گوشت گوسفند و سه كیلوگرم گوشت گوساله در ماه بیش از ۵۸۰ هزار تومان پول می‌خواهد؛ بنابراین طبیعی است این بخش از اقشار مردم كه بیش از ۱۷ درصد كل جامعه هستند، در سال جاری یا اصلا گوشت قرمز نمی‌خرند یا در حد اندكی خریداری می‌كنند. برنج ایرانی هم قطعا از سفره این اقشار حذف شده و مواد لبنی نیز به حداقل خود رسیده است. میوه‌جات هم به‌ندرت در سفره این اقشار حضور خواهد داشت.

رشد اقتصادی امسال به نزدیک منفی ۱۰ درصد می‌رسد
نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: بر اساس آنچه رسانه‌ها از زبان مشاور ارشد سابق رئیس‌جمهور در امور اقتصادی درج کرده‌اند احتمال اینکه اقتصاد ایران امسال با رشد منفی نزدیک به ۱۰ درصد مواجه شود وجود دارد.  حسین سلاح ورزی اضافه کرد: این اعداد به شدت معنادار، سخنان خوش بینانه آقای روحانی را منطبق بر واقعیت‌های عینی تشخیص نمی‌دهند و وقتی از جانب مشاور ارشد اقتصادی پیشین مطرح می‌شوند نشان از شکاف پرنشدنی دیدگاه‌ها درباره یک پدیده است که به نظر می‌رسد به تراژدی نزدیک می‌شود.
برچسب ها: اقتصاد ايران