کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لاغری موضعی با بهترین روش های غیرجراحی برای داشتن اندامی متناسب

21 تير 1398 ساعت 21:42

لاغری موضعی با بهترین روش های غیرجراحی برای داشتن اندامی متناسب


گروه سلامت: به نقل از کلینیک زیبایی رازی در روش‌های غیرجراحی و کم‌تهاجمی لاغری و کاهش چربی از سرما یا گرما یا تزریق یک داروی خاص برای کاهش سلول‌های چربی استفاده می‌شود. این روش‌های لاغری برای بیمارانی مناسب است که تمایلی به انجام جراحی لاغری ندارند یا جراحی برایشان خطرناک است. در روش‌های غیرجراحی لاغری از طیف وسیعی از مدالیته‌های گوناگون مانند رادیوفرکانسی، کویتیتشن،  اندرمولوژی LPG ، کرایولیپولیز ، لیزر سرد یا کم‌توان  و تزریق مزوتراپی بهره گرفته می‌شود.
 
 مزایای لاغری با روش غیر جراحی
 برخی از مزایای لاغری با روش های غیر جراحی عبارتند از:
  • موثر برای کاهش چربی‌های اضافی و سرسختی که با رژیم لاغری و ورزش از بین نرفته است.
    درمانی سرپایی که دوران بهبود آن بسیار کوتاه است یا اصلاً نیازی به استراحت کردن ندارد و حداقل ناراحتی را به بیمار تحمیل می‌کند.
    عدم نیاز به ایجاد برش
 
 دلایل چاقی در زنان و مردان

اگر مقدار زیادی انرژی، به ویژه چربی و قند مصرف کنید، اما این انرژی را از طریق ورزش و فعالیت بدنی نسوزانید، بخش اعظم این انرژی اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود.(بر گرفته از سایت کلینیک رازی)

کالری
میزان انرژی غذاها برحسب واحدی به نام کالری اندازه‌گیری می‌شود. یک مرد با جثه‌ی معمولی و فعالیت متوسط، روزانه به حدود 2500 کالری برای نگه داشتن وزن در حد سالم نیاز دارد، این میزان برای یک زن معمولی با فعالیت متوسط بالغ بر 2000 کالری در روز است. شاید فکر کنید که این میزان کالری، بالا است، اما با خوردن بعضی غذاها به راحتی به سقف کالری روزانه می‌رسید. برای مثال با خوردن یک همبرگر بزرگ، سیب زمینی سرخ کرده و میلک شیک، یعنی فقط بعد از صرف یک وعده‌ی غذا 1500 کالری دریافت می‌کنید. مشکل دیگری که باعث چاقی می‌شود، کم‌تحرکی است، بسیاری از کالری‌های دریافتی به دلیل نداشتن فعالیت بدنی به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. 
 
تغذیه نامناسب
هیچ کس یک‌شبه چاق نمی‌شود. چاقی به تدریج و به مرور زمان در اثر تغذیه‌ی نامناسب و انتخاب‌های اشتباهی مانند موارد زیر اتفاق می‌افتد:
•    صرف مقدار زیادی از خوراکیهای فراوری شده یا فست فود که قند و چربی بالایی دارند.
•    بیش از حد بیرون غذا خوردن: وقتی به رستوران میروید، وسوسه میشوید که یک دسر یا پیشغذای خوشمزه را هم امتحان کنید. به علاوه غذاهای رستورانی معمولاً چربی و قند بالاتری دارند.
•    خوردن وعدههای غذایی سنگین و پرحجم: اگر دوستان یا خانوادهتان عادت به پرخوری داشته باشند، شما ترغیب میشوید که بیشتر غذا بخورید.
•    زیادهروی در مصرف نوشیدنیهایی با قند زیاد: شامل نوشابه و آب میوه
•    غذا خوردن هنگام ناراحتی: کمبود اعتماد به نفس یا افسردگی عدهای را وادار میکند تا با غذا خوردن خودشان را آرام کنند.   
عادت‌های ناسالم غذایی معمولاً خانوادگی و ارثی است؛ بسیاری این عادت‌ها را در دوران کودکی از والدینشان یاد می‌گیرند و آنها را تا پایان عمر ادامه می‌دهند.
 
کمتحرکی
کم‌تحرکی یکی از مهم‌ترین عامل‌های چاقی است. امروزه بسیاری از مردم کارهای اداری و پشت‌ میزنشینی دارند و اکثر ساعات روز را فقط نشسته‌اند. همچنین انسان‌های امروزی بیش از حد بر ماشین‌های خود متکی هستند و هیچ علاقه‌ای به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ندارند. به علاوه اکثر مردم در زمان استراحت تلویزیون نگاه می‌کنند، در سایت‌های اینترنتی می‌چرخند یا سرشان را با بازی‌های کامپیوتری گرم می‌کنند و به ندرت ورزش می‌کنند. اگر به اندازه کافی فعالیت نداشته باشید، انرژی‌ای را که از خوردن غذا دریافت کرده‌اید، نمی‌سوزانید و این انرژی اضافی به صورت چربی در بدنتان ذخیره می‌شود. متخصصین به افراد بزرگسال توصیه می‌کنند که هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش‌های ایروبیک با شدت متوسط، مانند دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی سریع انجام دهند. البته لازم نیست که تمام این 150 دقیقه را در یک نوبت انجام دهید، برای مثال می‌توانید پنج روز در هفته، به مدت 30 دقیقه ورزش کنید. اگر چاق هستید و می‌خواهید لاغر شوید، طبعاً باید بیشتر ورزش کنید. چنانچه عادت به ورزش کردن ندارید، می‌توانید ورزش کردن را به آهستگی شروع کنید و مدت زمان و شدت ورزش‌های هفتگی را به تدریج افزایش دهید.
 
ژنتیک
ژنتیک یکی از دلایل اصلی چاقی است. کودکان والدین چاق بسیار بیشتر از کودکان والدین لاغر مستعد چاقی هستند. البته منظورمان این نیست که چاقی یک ویژگی از قبل تعیین شده است و برخی محکوم به چاقی هستند. غذاهایی که می‌خورید، تاثیر انکارناپذیری بر بیان شدن یک ژن یا فعال نشدن آن دارد.
 
دلایل پزشکی
ابتلا به بعضی بیماری‌ها، از قبیل موارد زیر نیز باعث افزایش وزن می‌شود:
•    کمکاری غده تیروئید: غده تیروئید هورمونهای کافی تولید نمیکند.
•    سندرم کوشینگ: این سندرم نوعی اختلال نادر است که باعث تولید مقدار زیادی از هورمونهای استروئیدی میشود.
•    مصرف بعضی داروها مانند بعضی کورتیکواستروئیدها، داروهای درمان صرع و دیابت و تعدادی از داروهای مخصوص درمان بیماریهای روحی مانند داروهای ضدافسردگی و اسکیزوفرنی افزایش وزن را به دنبال دارد.
 
کاندیدای ایدهآل لاغری به روشهای غیرجراحی
اگر شرایط زیر را داشته باشید، متقاضی ایده‌آل روش‌های غیرجراحی لاغری موضعی به شمار می‌آیید: 
•    از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشید، تناسب اندام قابل قبولی داشته باشید، اما در بعضی نقاط بدن تودههای چربی مقاومی داشته باشید که ورزش کمکی به کاهش آنها نکرده باشد و جراحی برای از بین بردن آنها ضرورت نداشته باشد.
•    نباید باردار باشید یا به فرزندتان شیر بدهید.
•    چاق نباشید.
•    پروتزهای فلزی فعال، مانند باطری قلب، دفیبریلاتور،  پروتز حلزونی گوش یا پمپ انسولین در بدنتان وجود نداشته باشد. چنانچه این پروتزها را از بدنتان خارج کرده باشید، باز هم بهتر است که پزشک معالجتان را در جریان بگذارید.   

چه ناحیه‌هایی از بدن را می‌توان به روش غیرجراحی به طور موضعی لاغر کرد؟
•    شکم
•    پهلو
•    باسن
•    ران
•    بازو
•    زانو
•    لگن
•    زیر کتف
 
روش های غیرجراحی لاغری موضعی
 روش های لاغری موضعی غیرجراحی عبارتند از:

کویتیشن لاغری
به گفته متخصصین زیبایی کلینیک رازی کویتیشن یکی از روش‌های غیرتهاجمی لاغری موضعی است که به بیهوشی نیازی ندارد، بدون ناراحتی است، جای زخمی روی بدن باقی نمی‌گذارد، نیازی به استراحت کردن ندارد و جایگزینی بدون خطر و عوارض برای لیپوساکشن است. کویتیشن پدیده‌ای طبیعی است که در آن امواج اولتراسوند با فرکانس پایین موج فشاری نیرومندی را به غشاء سلول‌های چربی وارد می‌کنند. غشاء سلول‌های چربی نمی‌تواند این فشار را تحمل کند و تحت فشار متلاشی و به مایعی تبدیل می‌شود که در مرحله‌ی بعد توسط کبد و سیستم لنفاوی تجزیه و در نهایت از بدن دفع می‌شود. کویتیشن سه بعدی پیشرفته‌ترین دستگاه کویتیشن است که لاغری موضعی موثر و بدون درد را با هزینه‌ی پایینی ممکن می‌کند. حداقل 8 ـ 6 جلسه درمان 60 جلسه‌ای باید برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب انجام شود. کویتیشن درمانی فوق‌العاده برای رسیدن به تناسب اندام ایده‌آل است.

تاثیر کویتیشن بر چربی
کویتیشن باعث منقبض شدن و مایع شدن سلول‌های چربی می‌شود. چربی مایع شده به طور طبیعی از طریق کبد و سیستم لنفاوی از بدن دفع می‌شود. نوشیدن آب فراوان بعد از کویتیشن کمک می‌کند تا بدن چربی آب شده را از بدن دفع کند و نتیجه‌ی بهتری به دست بیاید؛ متخصص مقدار آب مناسب را توصیه می‌کند.

آیا کویتیشن دردناک است؟
 کاهش چربی به روش کویتیشن کاملاً بدون درد است. هنگامی که متخصص هندپیس را به آرامی روی موضع حرکت می‌دهد، فقط حرارت ملایمی را حس می‌کنید. تنها بخش درمان که اندکی غیرعادی است، شنیدن صدایی است که دستگاه اولتراسوند حین نابود کردن سلول‌های چربی تولید می‌کند.
 
رادیو فرکانسی

رادیوفرکانسی (RF) روش غیرتهاجمی دیگری برای لاغری موضعی است که سلول‌های چربی را ذوب و به مایع تبدیل می‌کند. رادیو فرکوئنسی انرژی آر اف را به صورت گزینشی بر نقاط خاصی از بدن متمرکز می‌کند تا دما در لایه‌های سطحی و سلول‌های عمقی چربی افزایش یابد. سلول‌های عادی می‌توانند حرارت را تا 60 درجه تحمل کنند، اما سلول‌های چربی در دمای 41 درجه شروع به ذوب شدن می‌کنند. سلول‌های چربی بعد از درمان و آزاد شدن چربی مایع، کوچکتر می‌شوند و پوست به حالت اولیه برمی‌گردد و کشیده‌تر و جوان‌تر می‌شود. رادیوفرکانسی برای کاهش چربی درمانی فوق‌العاده برای افرادی است که کویتیشن سه بعدی برای آنها مناسب نیست و حداقل 3 سانتیمتر چربی عمقی اضافی ندارند. همچنین رادیوفرکانسی درمانی موثر برای سلولیت است، چون آر اف سلول‌های چربی را صاف می‌کند و در نتیجه پوست صاف‌تر می‌شود.

چند جلسه رادیوفرکانسی باید برای لاغری موضعی انجام شود؟
پزشکان توصیه می‌کنند که 6 ـ 3 جلسه درمان برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب انجام شود.
دوران بهبود بعد از لاغری به روش رادیوفرکانسی چقدر طول میکشد؟ 
بزرگترین مزیت رادیوفرکانسی این است که بعد از این درمان نیازی به استراحت کردن ندارید و می‌توانید بلافاصله در محل کار حاضر شوید. تاثیر رادیوفرکانسی بر روی برخی بیماران بعد از فقط دو جلسه محسوس است، اما اکثر بیماران باید 6 جلسه رادیوفرکانسی انجام دهند تا متوجه لاغری بشوند. 

اندرمولوژی LPG/ لیپوماساژ
LPG فرایند آزادسازی چربی (موسوم به لیپولیز) را با استفاده از رولرها یا غلطک‌های مکانیکی فعال می‌کند، متخصص بدن را با این رولرها ماساژ می‌دهد. چربی آزاد شده به منبع انرژی برای عضلات تبدیل می‌شود و تکنیک لیپوماساژ موجب تولید الاستین و کلاژن می‌شود که منجر به صاف‌تر و کشیده‌تر شدن پوست می‌شود. خبر خوش این است که اندرمولوژی روشی طبیعی برای بهبود تناسب اندام است که نیازی به جراحی یا استفاده از مواد شیمیایی غیرطبیعی ندارد.

هر جلسه اندرمولوژی چقدر طول میکشد و چند جلسه درمان باید انجام شود؟
هر جلسه اندرمولوژی LPG یا لیپوماساژ 45 ـ 35 دقیقه زمان می‌برد. نتایج درمان بعد از گذشت سه جلسه محسوس است، البته برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر و ماندگارتر توصیه می‌شود که 10 ـ 6 جلسه درمان انجام شود. بعد از هر جلسه اندرمولوژی متوجه لاغرتر و خوش‌اندام‌تر شدن خودتان، کمتر شدن سلولیت و جوان‌تر و کشیده‌تر شدن پوست می‌شوید.

لیزر سرد
نخستین بار در سال 2008 در آزمایش‌های بالینی از لیزر سرد و کم‌توان برای درمان استفاده شد. پژوهشگران بعد از تکرار آزمایش‌ها از ایمنی و تاثیرگذاری لیزر سرد برای لاغری موضعی مطمئن شدند و سرانجام درمان در سال 2009 به کاربری عمومی رسید. لیزر کم‌توان توده‌های چربی انباشته شده در نقاط خاصی از بدن را هدف می‌گیرد تا ناحیه‌ی مورد نظر خوش‌تراش‌تر و محکم‌تر شود. لیزر سرد ناحیه‌ی مورد نظر را فریز می‌کند، این فرایند انجماد معمولاً 40 ـ 20 دقیقه زمان می‌برد. لاغری موضعی با لیزر سرد، برخلاف لیپوساکشن که در آن سلول‌های چربی تخلیه می‌شود، سلول‌های چربی را تحریک می‌کند و از بین می‌برد. محتویات ذوب شده‌ی سلول‌های چربی تحریک شده در نهایت همراه با دیگر مواد زائد از بدن دفع می‌شود. لیزر کم‌توان با از بین بردن سلول‌های چربی به روشی غیرتهاجمی به لاغر شدن کمک می‌کند و ناحیه‌های درمان شده را خوش فرم‌تر و محکم‌تر می‌کند. 

ضروریات درمان
درمان با لیزر سرد با توجه به شرایط و نوع دستگاه باید چند بار تکرار شود تا بهترین نتیجه‌ی ممکن به دست بیاید. پزشک معالج موثرترین طرح درمان را توصیه می‌کند که شامل چند جلسه لیزردرمانی در فواصل کم می‌شود. برخی پزشکان توصیه می‌کنند که درمان در دو هفته‌ی نخست، هفته‌ای سه بار انجام شود تا نتایج مشاهده شود. به علاوه ممکن است پزشک معالجتان توصیه کند که بین دو جلسه درمان بیشتر از 72 ساعت فاصله نیاندازید، این فاصله برای این است تا اطمینان حاصل شود که چربی ذوب شده کاملاً از بدن دفع شده است.

کرایولیپولیز
کرایولیپولیز سلول‌های چربی را هدف می‌گیرد و دمای آنها را تا منفی نه درجه پایین می‌آورد. سلول‌ها در این دمای پایین متبلور می‌شوند. کرایولیپولیز هیچ تاثیری بر روی ساختارهای دیگر ندارد. سلول‌ها در این روش تا نقطه‌ای سرد می‌شوند که فرایندهای آپوپیتوز یا مرگ سلولی طبیعی بدن شروع شود؛ سلول‌های چربی آسیب دیده به تدریج جمع و از بدن دفع می‌شوند. محتوای باقیمانده‌ی سلول‌های چربی به طور طبیعی از طریق سیستم لنفاوی بدن دفع می‌شود. سودمندی کرایولیپولیز در به دست دادن نتایج چشمگیر و ماندگار اثبات شده است. 

چند جلسه کرایولیپولیز باید انجام شود؟
تعداد جلسات درمان برای تمام بیماران یکسان نیست. بیماران معمولاً 20 درصد چربی‌های اضافی موضع درمان را بعد از جلسه‌ی اول کرایولیپولیز از دست می‌دهند. بنابراین بسیاری از بیماران برای لاغری این موضع به درمان بیشتری نیاز ندارند. اگر درمان‌های بیشتری لازم باشد، جلسه‌ی بعدی باید حداقل یک ماه بعد از جلسه‌ی اول انجام شود.

دوران بهبود بعد از کرایولیپولیز چقدر طول میکشد؟
اثر نهایی کرایولیپولیز بعد از 4 ـ 2 ماه مشخص می‌شود، البته تغییرات معمولاً بعد از دو هفته محسوس است. دوران بهبود تعریف شده‌ای برای کرایولیپولیز وجود ندارد و بلافاصله بعد از درمان می‌توانید در محل کار حاضر شوید.

نتایج لاغری موضعی به روشهای غیرجراحی
 
نتایج لاغری موضعی دائمی است. البته اگر نتوانید وزنتان را ثابت نگه دارید، احتمال دارد که چربی دوباره در این ناحیه‌ها انباشته شود و تناسب اندام را مخدوش کند. رعایت یک برنامه‌ی غذایی متعادل و داشتن فعالیت بدنی که شامل ورزش منظم می‌شود، ماندگاری نتایج روش‌های غیرجراحی لاغری موضعی را تضمین می‌کند.

عوارض روشهای غیرجراحی لاغری موضعی
 خوشبختانه بیماران بعد از روش‌های غیرجراحی لاغری موضعی به ندرت با عوارض روبرو می‌شوند. درهر حال متخصص عوارض خاص هر روش را در جلسه مشاوره توضیح می‌دهد. بعد از هر عملی احتمال بروز عوارض وجود دارد، بعضی از شایع‌ترین عوارض احتمالی مربوط به روش‌های غیرجراحی لاغری به شرح زیر است:
•    عفونت و خونریزی
•    باقی ماندن جای زخم
•    بروز حساسیت
•    آسیب دیدن ساختارهای زیرین
•    رضایتبخش نبودن نتایج و لزوم تکرار درمان یا انجام دادن درمانهای دیگر
•    حساسیت به لمس، گزگز، کبودی و قرمزی موقت
•    گرفتگی یا کاهش موقتی حس
•    سوختگی‌های کوچک بسیار نادر است و تنها موارد انگشتشماری بعد از استفاده از دستگاه اولتراسوند گزارش شده است. 


کد مطلب: 182423

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/182423/لاغری-موضعی-بهترین-روش-های-غیرجراحی-داشتن-اندامی-متناسب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir