کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدام روش کاشت مو FUT و FUE اسکار کمتر و رویش مجدد بیشتری دارد؟

21 تير 1398 ساعت 21:58


گروه سلامت: به نقل از کلینیک کاشت مو و ابروی رازی اصلی‌ترین تفاوت میان روش‌های کاشت مو و هر نوعع راه‌حل ترمیمی دیگر برای موها در دوام و نتایج آن است. عمل کاشت مو نتایجی را ایجاد می‌کند که ظاهری و حسی طبیعی دارند، بقدری که هیچکس نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا شخص این عمل را انجام داده یا خیر. پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی‌های پزشکی نه تنها رویای بازیابی موها را به واقعیت تبدیل کرده، بلکه رویای نتایج طبیعی را نیز به یکی از اصول پیش فرض درمانی تبدیل نموده است.

امروزه، متخصصین کاشت مو قادر به استفاده از تکنیک‌های مختلف هستند تا تعداد زیادی از فولیکول‌های مو (واحدهای فولیکولی) را برداشته و بکارند. دو تکنیک عمده برای کاشت مو وجود دارد که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش FUE (استخراج واحد فولیکولی) و FUT (پیوند واحد فولیکولی). این دو روش عمدتاً در شیوه برداشت فولیکول‌های مو از ناحیه اهداء کننده با هم متفاوتند.
چربی پوست و موی سر ناشی از ترشح بالای غدد چربی پس از بلوغ و تغییرات هورمونی بدن می باشد
چربی پوست سر اگرچه دلیل عمده ریزش مو نمی باشد با این حال باعث مسدود شدن فولیکول های مو و تولید سبوم یا همان چربی های روی سر می شود و می تواند ریزش مو را تشدید کند. غدد چربی پوست یا غدد سباسه غددی میکروسکوپی در پوست بوده که یک ماده روغنی/مومی به نام سبوم (چربی) تولید می‌کنند. (به نقل از سایت متخصص غدد دکتر منشادی)
 
جراحی کاشت مو چیست؟
جراحی کاشت مو، تکنیکی همراه با جراحی است که در آن پزشک موهای سالم و در حال رشد را از ناحیه "اهداء کننده" برداشته و آن را در نواحی کچل یا کرکی شده پوست سر می‌کارد. این روش عمدتاً برای درمان کچلی با الگوی مردانه استفاده می‌شد، ولی کسانی که از عارضه‌های پزشکی‌ای رنج می‌برند که باعث از دست رفتن مو می‌شود و همچنین زنان نیز می‌توانند از این جراحی بهره ببرند. این جراحی به این دلیل موثر است که فولیکول‌های مو قرار گرفته در پس سر از لحاظ ژنتیکی نسبت به کچلی مقاوم هستند. به همین خاطر است که مرحله نهایی کچلی در اکثر مردان الگویی "نعل اسبی" دارد. جراحی کاشت مو نیز گاهی اوقات برای بازیابی یا پرپشت کردن ابروها، موهای صورت، سینه، پر کردن زخم‌ها و مژه‌ها به کار می‌رود. دو روش محبوب در جراحی کاشت مو وجود دارد: برداشت نواری مو و استخراج واحد فولیکولی (FUE)

ترمیم مو

• FUT : پیوند واحد فولیکولی روشی پیشرفته که مو را در گروه‌های طبیعی 1 تا 4 مویی برداشت می‌کند. هر یک از این گروه‌های طبیعی بعنوان یک واحد فولیکولی شناخته می‌شوند.
• FUE: استخراج واحد فولیکولی بجای برداشت یک نوار از مو، جراح واحد فولیکولی 1 تا 4 مویی مجزا را برداشت می‌کند. اگرچه این روش به زمان بیشتری نسبت به روش برداشت نواری نیاز دارد، ولی نیازی به هیچ برش جراحی نیست و به همین خاطر جای زخم و اسکار در پشت سر باقی نخواهد ماند. هزینه FUE معمولاً از روش برداشت نواری بالاتر است. دوران ریکاوری برای روش FUE معمولاً بین 5 تا 7 روز است.

مقایسه روش‌های کاشت مو - FUE و FUT
 
استخراج واحد فولیکولی (FUE)
برای کاشت مو با روش FUE، هر یونیت فولیکولی بصورت مجزا و مستقیم از کف سر برداشت می‌شود و هیچ نواری از بافت کف سر برداشته نخواهد شد. فولیکول‌ها مو بصورت رندوم برداشت می‌شود و به همین دلیل تراکم مو در ناحیه اهداء کننده تغییری نمی‌کند، بگونه‌ای که بسیاری از کسانی که از این روش بهره برده‌اند می‌گویند، تغییرات اصلاً واضح نیست. این تفاوت اصلی میان FUE و FUT است.

کنترل درد
از آنجایی که هیچ بخیه زده نمی‌شود و هیچ جای زخم نواری‌ای برای بهبودی وجود ندارد، روش FUE زمان بهبودی بسیار سریع‌تری دارد و همچنین ناراحتی پس از کاشت این روش نسبت به روش FUT کمتر است.

جای زخم
از آنجایی که روش FUE شامل برداشت جداگانه هر مو از کف سر است، هیچ جای زخم نواری شکلی باقی نمی‌ماند. هرچند، جای سوراخ‌های به قطر 1 میلیمتر باقی می‌ماند که به خودی خود پس از گذشت چند روز از جراحی خوب خواهند شد. این زخم‌ها معمولاً در عرض سه الی هفت روز التیام می‌یابند.

هزینه
از آنجایی که پزشک باید هر فولیکول مو را بصورت جداگانه خارج کند، ماهیت حساس به زمان روش FUE باعث گران‌تر شدن آن نسبت به روش FUT است. همانگونه که پیش از این اشاره شد، فناوری FUE در حال رشد است و همچنین محبوبیت روزافزونی یافته و بسیاری از اقدامات ترمیمی مو هزینه کمتری برای در روش FUE بر حسب هر گرافت دارد. امروزه، تفاوت هزینه میان روش‌های FUE و FUT تفاوت چندانی با هم ندارند.

پیوند واحد فولیکولی (FUT)
روش FUT شامل برداشت نواری کوچکی از بافت پشت سر است، که فولیکول‌های موی اهدایی از آن به دست می‌آید. فولیکول‌های مو توسط تیم مجربی برداشت شده و سپس بصورت جداگانه در نواحی گیرنده کاشته می‌شوند. در بیشتر موارد و موارد خاص ریزش موی شدید، روش FUT ترجیح داده می‌شود، زیرا در این روش پزشک می‌تواند از تمام ناحیه سر استفاده کند تا نتایجی مطابق با خواسته بیمار را ایجاد نماید. روش FUT معمولاً بیشترین تعداد گرافت را در یک جلسه به دست می‌دهد.

کنترل درد
برخی از بیماران گزارش کرده‌اند که با روش FUT ناراحتی بیشتری را نسبت به FUE احساس می‌کنند، زیرا پس از برداشتن نواری بافت، در آن ناحیه تورم بوجود می‌آید، ولی هر دو روش دوره ریکاوری بسیار قابل کنترلی دارند و پزشک می‌تواند در صورت داروی مسکّن تجویز نماید. هر دو روش کاشت مو نسبتاً ساده هستند. روش‌های کاشت مو بصورت سرپایی انجام می‌شوند و برخی بیماران می‌توانند فردای جراحی به سر کار بازگردند.  در استفاده از داروهای ضد درد باید با  احتیاط عمل کرد  و با مشاوره با متخصص گوارش  استفاده شود زیرا این دارو ها ممکن است لایه دفاعی معده ضعیف می شود و جریان خون رسانی به آن کاهش پیدا می‌ کند. در نتیجه اسید به داخل مخاط معده نفوذ کرده و زخم ایجاد می شود.(بر گرفته از سایت متخصص گوارش دکتر رضادوست)

جای زخم
روش استخراج نواری FUT معمولاً منجر به زخم نواری خیلی باریکی در پس سر می‌شود (معمولاً با قطر 1 میلیمتر یا کمتر). از آنجایی که جای زخم بسیار ریز است، به راحتی می‌توان آن را با تمام مدل‌های مو پنهان کرد بجز موهای بسیار کوتاه. کوتاه کردن کم تا متوسط مو کافی است تا جای زخم را در اکثر بیماران بپوشااند و به مرور زمان بخاطر محو شدن جای زخم، اثر آن بیش از پیش محو می‌شود.

هزینه
قاعده اصلی برای قیمت‌گذاری، بر حسب گرافت است. این کار به بیمار فرصت می‌دهد تا تنها هزینه آن چیزی را که می‌خواهد و گرافت‌های کاشته شده را بپردازد، یک نرخ ثابت ممکن است بیشتر از این روش هزینه بردارد. هزینه بر حسب هر گرافت در روش FUT معمولاً کمتر از روش FUE آب خواهد خورد. هرچند اخیراً در واکنش به افزایش محبوبیت روش FUE، بسیاری از مطب‌های کاشت مو شروع به کاهش هزینه بر حسب گرافت روش FUE کرده‌اند، به همین خاطر تفاوت قیمتی بین این دو نوع عمل به قدری که فکر می‌کنید نیست. هزینه‌های عمل‌های پزشکی همیشه نسبت به وضعیت، احتیاجات و اهداف هر بیمار متغیر است. برای ارزیابی دقیق‌تر از ریزش مو و هزینه ترمیم موی خودتان، باید با پزشک خود مشورت کنید.

انتخاب روش کاشت مو

در طول جلسه مشاوره اولیه، پزشک مشخص می‌کند که کدام روش کاشت مو بر حسب طبقه‌بندی ریزش موی شما، اندازه ناحیه کرکی شده، کیفیت و کمیت موهای قابل اهدای در سر شما، برایتان مناسب خواهد بود. برای جلسه مشاوره تماس بگیرید تا در مورد مناسب‌ترین روش کاشت مو برای شما اطلاعات کافی به دست آورید.

انتخاب جراح کاشت موی مناسب
اگر برای انجام جراحی کاشت مو مطمئن هستید، مهمترین مسئله پشتکار شماست. یافتن یک جراح مجرب مهمترین نکته در نتایج پایانی و ظاهر کلی سر و موی شماست. پرداخت اندکی هزینه بیشتر برای یک جراح مجربی که در کار خود تخصص دارد، ارزشش را خواهد داشت. به یاد داشته باشید که کاشت مو یک تلاش دسته جمعی است. جراح همراه با تیمی از تکنسین‌ها برای برداشت و کاشت فولیکول‌های اهدایی کار می‌کند. احتمالاً جراحان شناخته شده از تیمی مجرب و قابل اطمینان بهره می‌گیرند، ولی باز هم فکر خوبی است که در جلسه مشاوره از پزشک خود بپرسید چه مدت در حال کار با این گروه است و همچنین تجربه اعضای گروه چقدر است.
علاوه بر این، جراحی را انتخاب کنید که مقید به اصول اخلاقی است. یک جراح مقید به اصول اخلاقی، ایده‌های غیرقابل دسترس نمی‌دهد و انتظارات شما را بیش از حد بالا نخواهد برد. این کار باعث ناامیدی و نارضایتی شما از نتیجه کار خواهد شد. جراحانی که در کار خود تجربه دارند می‌توانند با توجه به بودجه شما و الگوی کچلی سرتان، از چیزی که می‌توانید انتظارش را داشته باشید، به شما ایده‌های واقع‌گرایانه‌ای بدهند.

بهتر است جراحی را انتخاب کنید که بتواند به شما 10 مجموعه عکس یا بیشتر از قبل و بعد بیماران سابق خود نشان دهد. این تصاویر باید از زاویه‌ای گرفته شده باشد که شما بتوانید نتایج واقعی را ببینید. به دنبال نشانه‌هایی از ادیت عکس و/یا نورپردازی‌های مختلف و غیره بگردید. از جراح ارجاعاتی به بیماران سابقش بخواهید، تا بتوانید با آنها در مورد تجربیاتشان و اینکه آیا از جراح خود راضی هستند یا خیر صحبت کنید. در اخر، می‌توانید برد متخصصین شهر خود را بررسی کنید که آیا شکایتی در مورد مطبی که شما به آنجا مراجعه می‌کنید ثبت شده است یا خیر.
یکی از بهترین زمان‌ها برای برطرف کردن و پرسیدن تمام این دغدغه‌ها و سوالات، در جلسه مشاوره اولیه شماست. منابعی برای یافتن بهترین جراحان:

•    اتحادیه بین المللی جراحان ترمیم مو  (IAHRS). این اتحادیه، یک سازمان بیمار محور است که جراحان ترمیم مو را از لحاظ اخلاقی و تجربه کاری بصورت کامل بررسی می‌کند.
•    انجمن ریزش موی آمریکا. این انجمن دارای یک وبسایت بسیار خوب آموزشی است که به شما اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد یافتن جراح و سایر موضوعات مرتبط می‌دهد.
•    انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS). این انجمن بین‌المللی، پزشکی و غیرانتفاعی، مرجعی عاری از تعصب در مورد جراحی ترمیمی موست.

هزینه جراحی کاشت مو
عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت نهایی تأثیرگذار هستند. مطب پزشک، مهارت و تجربه جراح، تعداد گرافت‌ها، تعداد جلسات و تعدادی از سایر عوامل که بر قیمت نهایی تأثیر می‌گذارند. پرداخت برای تعداد گرافت بیشتر، هزینه متوسط بر حسب هر گرافت را پایین می‌آورد. این مورد همچون تخفیف‌های عمده فروشی است. علاوه بر این، نوع موی شما نیز هزینه را تغییر خواهد داد. نوع مو (پر موج، صاف، مجعد)، کیفیت (ضخامت) و رنگ تعداد گرافت‌های مورد نیاز را تغییر خواهد داد.

چه مشکلاتی ممکن است پس از جراحی کاشت مو رخ دهد؟
باید با پزشکی مجرب مشورت کنید و سپس یکی از روش‌ها را برگزینید. پزشک متخصص پیش از آنکه مناسب‌ترین روش برای شما را توصیه کند شما را کاملاً معاینه کرده و همچنین در مورد عوارض جانبی که می‌توان پس از عمل آن را تحت مراقبت گرفت با شما صحبت خواهد کرد.
پیش از مراجعه برای کاشت مو، شما باید در مورد عوارض جانبی محتمل جراحی کاشت مو اطلاعات کسب کنید. در اینجا برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی مشاهده شده در بیماران آورده شده است:

•    ریزش موی موقتی - به محض اتمام فرآیند کاشت مو، اندکی ریزش موی موقتی بوجود خواهد آمد. ولی این مسئله جای نگرانی ندارد، زیرا موهای قبلی معمولاً می‌ریزند. آنچه که ریخته در واقع ساقه موست و سپس فرآیند رشد از ابتدا آغاز می‌شود. پس از جاگیر شدن گرافت‌های جدید مو، متوجه خواهید شد که خط موی شما ظاهری بهتر یافته و این امر در ایده آل‌ترین حالت سه الی پنج ماه طول خواهد کشید.

•    درد و بی‌حسی- باز هم، بخاطر عمل جراحی، کمی در سر خود درد خواهید داشت. همچون تمام جراحی‌ها، برای شما از آرام‌بخش و بی‌حسی استفاده می‌کنند و این داروها به کاهش دردتان کمک خواهند کرد. یکی دیگر از عوارض جانبی شایع بی‌حسی است، که معمولاً در تمام بیمارانی که تحت جراحی کاشت مو قرار می‌گیرند وجود دارد. بی‌حسی به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن عصب‌ها در طول جراحی بوجود می‌آید. هرچند، بی‌حسی به خودی خود و به مرور زمان برطرف شده و نیازی به مراقبت‌های پزشکی بیشتر ندارد.

•    تورم- اگر عمل به درستی انجام شود، هیچ تورمی وجود نخواهد داشت، ولی در موارد نادر، حتی هنگامی که عمل بدون نقص انجام شود، ممکن است اندکی تورم وجود داشته باشد. یکی از نکات جالبی که می‌تواند به آن اشاره کرد، آن است که تورم به نوبه خود به روش‌های گوناگونی در افراد مختلف وجود خواهد داشت. جایی برای نگرانی نیست، زیرا تورم کاهش یافته و به خودی خود فروکش خواهد کرد.

•    خارش- بقدری اتفاقات جدید روی پوست سر شما در حال رخ دادن است که بروز خارش اجتناب ناپذیر است و اگرچه خارش به نظر مسئله مهمی می‌رسد ولی در واقع چنین نیست. معمولاً خارش به مرور زمان بدون هیچ درمانی خواهد شد و تمام کاری شما باید انجام دهید مطمئن شدن از تمیز بودن پوست کف سر شماست. خارش به این خاطر اتفاق می‌افتد که پوسته زخم در ناحیه کاشت مو وجود دارد و وقتی موهایتان را بشوئید، پوسته زخم شسته شده و خارش را کاهش می‌دهد.

•    جای زخم- شما در حال انجام یک جراحی هستید و زمانی که برشی روی پوست زده می‌شود که نیاز به بخیه دارد، پس قطعاً جای زخم نیز اجتناب ناپذیر است. با روش FUE، تنها دو جای زخم بسیار کوچک باقی خواهد ماند، که پس از رشد موهای تقریباً تمام آن مخفی خواهد شد. هرچند در روش FUT، احتمال این که جای زخم نواری کمی واضح باشد بیشتر است. این یکی از دلایلی است که پزشک باید با دقت و مراقبت زیادی روی نواحی اهداء کننده و گیرنده سر شما کار کند و مطمئن شود که پس از رشد موها، باریکه جای زخم نیز پوشانده خواهد شد.

به همین خاطر پیش از آنکه برای کاشت مو روی صندلی جراحی بنشینید، باید پزشک برای شما در مورد تمام این عوارض احتمالی توضیحات کاملی را ارائه کرده باشد.


کد مطلب: 182424

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/182424/کدام-روش-کاشت-مو-fut-fue-اسکار-کمتر-رویش-مجدد-بیشتری

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir