کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترامپ باز هم تکرار کرد: ایران مواظب باشد!

22 تير 1398 ساعت 0:36


گروه بین الملل: رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به ایران هشدار داد که مواظب باشد.

دونالد ترامپ که با خبرنگاران صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص ایران گفت: ایران بهتر است مواظب باشی. آنها دارند وارد قلمرو بسیار خطرناکی می‌شوند.
رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: ایران اگر این را می شنوی، بهتر است مراقب باشی.
ترامپ طی هفته‌های اخیر همزمان با اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی خود و رویارویی ها در خلیج فارس بارها در این خصوص هشدار داده است. وی روز سه شنبه گفته بود، «ایران کارهای بد بسیاری می‌کند و بهتر است مواظب باشد».​

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین دو روز پیش ایران را متهم کرد که برای مدتی طولانی به صورت مخفیانه غنی‌سازی میکرده است! ایران طی دو هفته‌ اخیر از دو محدودیت کلیدی توافق هسته ای موسوم به برجام عبور کرده و ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد خود را که بر اساس برجام باید در سقف ۳۰۰ کیلوگرم حفظ می‌کرد، افزایش داد و سطح غنی‌سازی را نیز به ۴.۵ درصد رساند.
ایالات متحده آمریکا که ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است، تهران را به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم کرده و از طرف‌های اروپایی خواسته است تا مشوق اقتصادی در اختیار ایران قرار ندهند.
اما محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته، دولت آمریکا را متهم کرد که از طریق تحریم‌، «تروریسم اقتصادی» علیه ایران راه‌انداخته است و راه‌حل پایان تنش‌ها را توقف تحریم‌های آمریکا دانسته است.
رئیس‌جمهوری آمریکا بارها خواستار مذاکره با مقام‌های ایرانی برای دستیابی به یک توافق تازه به جای برجام شده است که فعالیت هسته‌ای، موشکی و نقش منطقه‌ای تهران را در بر گیرد، ولی جمهوری اسلامی ایران این درخواست را رد کرده‌اند.
تنش بین دو کشور پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط یگان موشکی سپاه پاسداران در روز ۳۰ خرداد به اوج خود رسیده است و این نگرانی بوجود آمده که یک درگیری تصادفی بین ایران و آمریکا ممکن است به جنگی تمام عیار در خاورمیانه منجر شود.
در همین حال و دو هفته پس از شکست دموکرات‌ها در سنای آمریکا برای تصویب ماده‌ای که دونالد ترامپ را برای حمله به ایران ملزم به کسب مجوز از کنگره می‌کرد، مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه چنین ماده‌ای را به تصویب رساند. مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه، ۲۱ تیر، در ادامه بررسی بندهای مختلف بودجه سالانه دفاعی این کشور، یک اصلاحیه پیشنهادی را به رأی گذاشت که در آن تأمین مالی اقدام نظامی آمریکا علیه ایران ممنوع شده است «مگر آنکه کنگره اعلان جنگ یا مجوز قانونی مشخص دیگری را [در این زمینه] به تصویب رسانده باشد». این پیشنهاد با ۲۵۱ رأی موافق در برابر ۱۷۰ رأی مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسید.این اصلاحیه را دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان پیشنهاد کرده بودند: رو خانا از ایالت کالیفرنیا، و مت گیتس، از ایالت فلوریدا که یکی از متحدان ترامپ در این مجلس شمرده می‌شود.


کد مطلب: 182425

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/182425/ترامپ-باز-هم-تکرار-ایران-مواظب-باشد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir