به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۱۸۲۴۹۶

حل معمای کما و افسردگی با ام.آر.آی 4 روزه

گروه علمی: پژوهشگران اخیراً اظهار کرده‌اند که اسکن ام.آر.آی که چهار روز به طول می‌انجامد می‌تواند تصاویری بسیار دقیق از مغز تولید کند.
حل معمای کما و افسردگی با ام.آر.آی 4 روزه
 یافته‌ها نشان می‌دهد که تغییرات کوچک در داخل مغز می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر افسردگی یا کما کمک کند.البته انجام اسکن ام.آر.آی چهار روزه تنها بر روی مغز شخصی که فوت کرده، ممکن است زیرا یک فرد زنده نمی‌تواند چهار روز اسکن را تحمل کند.این اسکنر بسیار قدرتمندتر از اسکنرهای موجود در بیمارستان‌ها است و قادر به تولید تصاویر بسیار دقیق است و می‌تواند بخش‌هایی در مغز که کمتر از ۰.۱ میلی‌متر است را ببیند. سازمان غذا و داروی آمریکا سال ۲۰۱۷ این اسکنر ام.آر. آی ۷ تسلایی را برای تصویربرداری بالینی تأیید کرد و اکنون نیز پژوهشگران "بیمارستان عمومی ماساچوست"(Massachusetts General Hospital) از آن برای بررسی دقیق مغز افراد فوت شده استفاده می‌کنند.دانشمندان اظهار داشتند که هیچ اسکنی همانند آن نیست و امیدوارند تا با کمک آن بتوانند درک بهتری از آناتومی مغز انسان پیدا کنند.به گفته محققان "بیمارستان عمومی ماساچوست"(Massachusetts General Hospital) در بوستون بیش از ۱۰۰ ساعت طول می‌کشد تا این دستگاه تصاویری دقیق از مغز ایجاد کند.طی این مطالعه پژوهشگران مغز یک خانم ۵۸ ساله را که سه سال پیش در اثر ذات‌الریه درگذشته بود و هیچ عارضه عصبی نداشت را مورد بررسی قرار دادند.

طی این اسکن پژوهشگران توانستند بخش‌هایی از مغز مانند "آمیگدال"(amygalda) را با جزئیات مشاهده کنند. آمیگدال یا هسته آمیگدال یا بادامه قسمتی از دستگاه کناره‌ای در مغز است. دستگاه کناره‌ای سیستم لیمبیک یا سامانهٔ عصبی احساسی، مجموعهٔ پیچیده‌ای از سازه‌های عصبی است که زیر مخ و در دو طرف نهنج(تالاموس) یافت می‌شود.هسته قاعده‌ای-جانبی بادامه (آمیگدال) نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند. بادامه علاوه بر نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آنها، در تعدیل درد نیز دخالت دارد. هستهٔ مرکزی بادامه به عنوان بادامه کنترل درد، معرفی شده است. آمیگدال همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است و نقش مهمی در اکتساب یادگیری‌های هیجانی دارد.شرایطی نظیر اضطراب، اوتیسم، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و فوبیاها به دلیل آسیب و عدم تعادل شیمیایی با عملکرد غیرطبیعی آمیگدال مرتبط هستند.امروزه بیمارستان‌ها معمولاً از دستگاه‌های سه تسلا استفاده می‌کنند اما این اسکنر هفت تسلا است.

از اسکن ام.آر.آی مذکور می‌توان برای تشخیص دقیق انواع شرایط مغز مانند تومور، تورم یا اختلال رشدی استفاده کرد اما هیچ فردی نمی‌تواند ساعت‌ها و روزها را برای اسکن مغز تحمل کند به همین دلیل پژوهشگران در حال تلاش برای توسعه چنین اسکنر پرقدرتی هستند تا بتوانند از آن برای بررسی مغز افراد زنده در زمان کوتاه نیز استفاده کنند.پروفسور "پریتی بالچاندای"(Priti Balchandani) از بیمارستان "مونت سینای"(Mount Sinai) نیویورک(وی پژوهشگر این مطالعه نبوده است) گفت: این اسکنر فوق‌العاده است چرا که توسط آن می‌توانیم تمام مغز را با جزئیات مشاهده کنیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کما