به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۲ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب : ۱۸۲۵۳۲
به سوریه نرود رفع توقیف آن را تسهیل می‌کنیم

شرط انگلیس برای رفع توقیف نفتکش ایرانی

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه بریتانیا به همتای ایرانی خود، گفته است که کشورش به شرط این تضمین که نفتکش ایرانی به سوریه نرود، رفع توقیف آن را تسهیل خواهد کرد.
شرط انگلیس برای رفع توقیف نفتکش ایرانی
جرمی هانت، همچنین با سازنده خواندن گفتگو با همتای ایرانی خود افزود که آقای ظریف به وی گفته است ایران مایل به حل این مسئله است و بدنبال افزایش تنش‌ها نیست. ایران خواهان رفع توقیف فوری نفتکش است و می‌گوید که مقصد آن سوریه نبوده است.

کانال وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره نوشت: عصر امروز جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در تماسی تلفنی با دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با تاکید بر حق ایران بر صادرات نفت خود، و با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها در منطقه، اظهار امیدواری کرد که نتایج بررسی های حقوقی و قضایی در جبل الطارق موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش گریس وان که حامل نفت ایران بود، شود.

در این گفتگوی تلفنی، وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های نفتی آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد. دکتر ظریف با اشاره به مقصد قانونی نفتکش گریس وان در شرق مدیترانه افزود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف اعمال فراسرزمینی تحریم های آمریکا بوده است نمی تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می بایست سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی، تمهیدات لازم را به عمل آورد. در این گفتگو دکتر ظریف همچنین در خصوص نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی که به دلیل جرایم امنیتی در ایران دستگیر شده اند، خطاب به همتای انگلیسی خود گفت: دستگیری و محاکمه این افراد بر اساس روالهای کاملا قانونی صورت گرفته است و از دولت انگلیس انتظار می رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد.

از سوی دیگر، سفیر ایران در انگلیس در توییتی نوشت: «اگر نفتکش حامل نفت ایران و محموله آن آزاد نشود، اقدام انگلیس بی جواب نخواهد ماند. کشتی، قانون و هنجاری را نقض نکرده، اما انگلیس با دزدی دریایی غیرقانونی مطمئنا چنین اقدامی را صورت داده است»

ابرنفتکش «گریس۱» روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر به ظن حمل نفت خام ایران به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت دمشق، به دست تفنگداران نیروی دریایی ارتش بریتانیا در جبل‌الطارق توقیف شد. تهران، واشنگتن را بانی توقیف ابرنفتکش «گریس۱» می‌داند. آمریکا با تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده درصدد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. کشورهای اروپایی در مقطع فعلی تحریم‌هایی علیه ایران اعمال نکرده‌اند اما از سال ۲۰۱۱ میلادی، تحریم‌هایی علیه سوریه، تنها کشور عربی متحد ایران وضع کرده‌اند. حکومت خود مختار جبل‌الطارق دیروز جمعه اعلام کرد که ابرنفتکش ایران که حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام بود به دستور یا اعمال نفوذ و دخالت هیچ کشوری صورت نگرفته است.

 
برچسب ها: نفتکش ایرانی