به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ساعت ۲۰:۵۷
کد مطلب : ۱۸۲۶۱۷

هشدار فرانسه نسبت به خطر جنگ آمریکا و ایران

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه فرانسه گفته است تصمیم ایران به عبور از سطح مجاز اورانیوم غنی شده در توافق هسته‌ای، در قبال خروج ایالات متحده از برجام، «واکنشی بد به یک تصمیم بد» بود و نگرانی از خطر جنگ را افزایش داده است.
هشدار فرانسه نسبت به خطر جنگ آمریکا و ایران
به گزارش دویچه‌وله، ژان ایو لودریان، از نقض برجام و افزایش سطح غنی‌سازی از سوی ایران، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انتقاد کرد و آن‌را یک «واکنش بد به یک تصمیم بد» خواند. او گفت که «وضعیت جدی است» و این احتمال هست که با افزایش تنش‌ها وقایع ناگواری رخ دهند. خبرگزاری رویترز به نقل از او نوشته است: «این واقعیت که ایران تصمیم گرفته از پاره‌ای از تعهداتش در زمینه گسترش تسلیحات هسته‌ای کناره‌گیری کند، موجب یک نگرانی مضاعف است.» او به خبرنگاران گفت که دولت‌های اروپایی از خروج آمریکا از برجام به شدت انتقاد می‌کنند و آن‌را گامی در راستای مذاکرات یا بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌دانند.

وزیر خارجه فرانسه تاکید کرده است که ایران و آمریکا در این مسیر امتیازی به دست نمی‌آورند و چیزی عایدشان نمی‌شود. او بار دیگر از توافق هسته‌ای به عنوان مانعی در برابر ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای یاد کرده و خواسته است که اقداماتی برای کاهش تنش صورت گیرد. ژان ایو لودریان به این نکته اشاره کرده که «همه می‌گویند به دنبال جنگ نیستند و تمایلی به جنگ ندارند، نه رئیس‌جمهور روحانی، نه رئیس‌جمهور ترامپ و نه رهبران خلیج فارس». با این حال «برخی عوامل گسترش تنش وجود دارند که نگران‌کننده هستند.» این اولین باری نیست که وزیر خارجه فرانسه در این زمینه به ایران هشدار می‌دهد. او پیش‌تر نیز در واکنش به اقدام ایران در عبور از برجام و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تکرار کرده بود که ایران با نقض برجام چیزی به دست نمی‌آورد.

آمریکا یک سال پیش از برجام خارج شد و در پی آن تحریم‌های گسترده‌ای را در تمامی عرصه‌ها از جمله صادرات نفت و فراورده‌های پتروشیمی برقرار کرد. ظرف چند هفته اخیر تنش در خلیج فارس میان ایران و آمریکا به نقطه حساسی رسیده است. ایران متهم به حملات متعدد به نفت‌کش‌ها در این منطقه استراتژیک شده است. این کشور هم‌چنین یک پهپاد آمریکایی را در آب‌های خلیج فارس سرنگون کرده است. هم‌اکنون یک نفت‌کش ایران در جبل‌الطارق توقیف شده و در این سو نیز کشتی‌های بریتانیایی بدون حمایت نظامی قادر به عبور از تنگه هرمز نیستند. رهبران دو کشور ضمن تهدید یکدیگر مدعی‌اند که خواهان جنگ نیستند.

تاکنون آلمان و ژاپن تلاش کرده‌اند تا میان ایران و آمریکا به نوعی میانجیگری کنند اما دیدارهای آنها با مقامات جمهوری اسلامی بی‌نتیجه بوده است. هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان نیز که پیش از سفر به ایران به بغداد رفته بود، نسبت به تشدید خطر جنگ با ایران هشدار داد. او هنگام ورود به پایتخت عراق گفته بود "فضایی آکنده از تحریک و سوءظن" ممکن است به جنگی بینجامد که به سود هیچکس نیست. حال عراق تمایل خود را به میانجیگری نشان داده است. 

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئیه) در بغداد از میانجیگری عراق میان ایران و آمریکا حمایت کرد. کارشناسان بر نگرانی کشورهای اروپایی و آنچه وزیر خارجه فرانسه  گفته است تاکید دارند؛ اینکه هر اقدامی که به تنش دامن بزند، می‌تواند خطر جنگ را افزایش دهد، حتی اگر جناح‌های جنگ‌طلب در دو طرف ماجرا در اکثریت نباشند. روشن نیست که عراق تا چه اندازه بتواند در این میان نقشی تعیین‌کننده ایفا کند. در هرحال عراق تمایلی ندارد که با گسترش نفوذ نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، این کشور را به وضعیتی دشوار سوق دهد.