به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۱۸۲۶۳۶

سیگنال‌های مهم همتی برای بازار ارز

گروه اقتصادی: بازار ارز در حال اصلاح است و در نتیجه دیگر نباید برخی انتظار افزایش قیمت‌ها را داشته باشند. این ها نکاتی بود که لابلای سخنان اخیر همتی، به گوش رسید.
سیگنال‌های مهم همتی برای بازار ارز
بازار ارز امروز بالاخره به میانه کانال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و این بدان معناست که دلار تا محدوده مقاومتی ثانویه پیش رفته است. سطح مقاومت اولیه دلار در سومین و چهارمین ماه سال ۱۳ هزار تومان برود. رفت و برگشت متوالی نرخ ارز به این کانال بدان معنا بود که بازار خود را آماده گذشتن از محدوده مقاومتی ۱۳ هزار تومان می دید اما تداوم ریزش، دلار را به محدوده مقاومتی دوم یعنی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک کرده است و این بدان معناست که باید انتظار رفت و برگشت مداوم قیمت ها در این محدوده را تا زمان تعدیل بازار  شکستن سد روانی داشت.در حالی که فعالان بازار عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار را عامل مهم ریزش قیمت‌ها می دانند، عبدالناصر همتی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: آمریکا سال گذشته با تحریم کردن ایران شدیدترین فشارهای اقتصادی را بر کشور و بانک مرکزی وارد کرد که توانستیم از آن عبور کنیم.وی که در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد سخن می گفت، ادامه داد: با وجود تحریم‌های گسترده آمریکا، امسال بانک مرکزی توانست ارز را کنترل کند. وی اظهار داشت: هم اکنون بازار ارز به ثبات رسیده و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد
وی با بیان اینکه آمریکا و متحدانش به دنبال فلج کردن اقتصاد کشور بودند گفت: بانک مرکزی دیگر اجازه نمی دهد نرخ ارز افزایش پیدا کند و در حال کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم.همتی افزود: آمریکا به دنبال نابودن کردن پول ملی ایران بود به طوری که صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می کرد که نتوانست به اهدافش برسد. وی اظهار داشت: قدرت ایران در مقابله با تحریم های اقتصادی دشمنان برای همگان آشکار شد به طوری که تحریم‌ها دیگر اثر گذار نیست.

مردم توان افزایش قیمت ها را ندارند
وی با بیان اینکه بانک مرکزی نمی تواند همه نیازهای ارزی و ریالی واحدهای تولیدی را تأمین کند گفت: وظیفه ما در این مرحله حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است که باید با احتیاط ورود کنیم زیرا دیگر مردم توان افزایش قیمت ها را ندارند.
همتی افزود: دولت با این همه فشار اقتصادی از بنگاههای اقتصادی حمایت کرده به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون از طریق بانک مرکزی ۱۲ میلیارد دلار به واحدهای تولیدی کمک شده است. وی اظهار داشت: در این مرحله نمی توانیم ارز ۴۵ هزار ریالی را حذف کنیم زیرا هنوز برای کالاهای اساسی نیاز داریم.

افزایش فروش نفت ایران
همتی با اشاره به افزایش فروش نفت ایران گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی، فروش نفت جمهوری اسلامی ایران به تدریج رو به افزایش است و فرآیند ورود ارز به ایران نیز تسهیل شده است. وی افزود: بانک مرکزی به عنوان متولی بخش ارزی و پولی کشور، همچنان تحت فشار حداکثری است، اما بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است.رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه قرار نیست کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در بانک مرکزی با چاپ پول تأمین شود، اظهار داشت: بانک مرکزی نمی تواند کسری را جبران کند اما در این زمینه با پرداخت تسهیلات به دولت کمک می کنیم.سیگنال‌های مهم همتی برای بازار به نظر می رسد شرایط کنونی را تداوم بخشد. تقویت پول ملی اتفاقی است که در روزهای اخیر در دستور کار قرار گرفته و نکته قابل توجه اینجاست که بسیاری از صرافان شکستن سد مقاومتی دوم را عامل ورود و ماندگاری دلار در کانال ۱۱ هزار تومانی می‌دانند.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: بازار ارز