به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۱۸۲۶۸۰
عامل اصلی، بانک مرکزی است و دولت تصمیم دارد دلار بازار را به نیمایی نزدیک کند!

پشت‌پرده کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر!

گروه اقتصادی: اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: عامل اصلی کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر بانک مرکزی است و دولت تصمیم دارد دلار بازار را به نیمایی نزدیک کند. تا امروز نیز بالا و پایین شدن دلار در بازار با دخالت بانک مرکزی بوده و خود عوامل بانک مرکزی هم در بازار دلار می‌خریدند و می‌فروختند!
پشت‌پرده کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر!
حسین صمصامی در رابطه با دلایل کاهشی نرخ دلار در روزهای اخیر بیان داشت: نرخ دلار باید 4300 تومان باشد، بنابراین دلار 12 هزار تومان را نمی‌توان دلار ارزانی دانست. اگر قرار باشد نرخ دلار همچنان کاهشی باشد به متغیرهای اساسی همچون درآمدهای ارزی و افزایش صادرات غیر نفتی و همچنین کنترل نقدینگی و هدایت نقدینگی به سوی تولید نیاز است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تا امروز نیز بالا و پایین شدن دلار در بازار با دخالت بانک مرکزی بوده و خود عوامل بانک مرکزی هم در بازار دلار می‌خریدند و می‌‍فروختند. صمصامی خاطرنشان کرد: پایین آمدن دلار نیز دست بانک مرکزی است و چنان چه بخواهد دلار پایین می آید و اگر نخواهد دلار بالا می رود و همان طور که نرخ را روی 14 هزار تومان بردند الان هم آن را 12500 کردند.

وی افزود: هر چند کاهش های نرخ ارز را به فال نیک می گیریم اما هیچ کدام از این ها نمی تواند جلوی رشد تورم را بگیرد، اما سوال این است که چرا دلار 3 هزار تومانی امروز باید به 12 هزار تومان برسد و ما خوشحال هم باشیم که دلار 12 هزار یا 10 هزار تومان شده است؟ تصمیم دارند که دلار آزاد را با دلار نیمایی نزدیک کنند، دلار نیمایی هم حدود 11 هزار تومان است. بنابراین این نرخ با نرخ مناسب در اقتصاد فاصله زیادی دارد.

وی بیان داشت: دلیل این روند کاهشی را سیاست بانک مرکزی می دانم. بانک مرکزی هر روز صبح دلار را به صرافیهای اصلی می فروشد و آن صرافی ها هم با نرخی که بانک مرکزی اعلام می کند دلار را به صرافی های جزئی می فروشد. صمصامی با بیان این مطلب که عمده درآمدهای ارزی در کنترل خود بانک مرکزی است، گفت: الان بازاری وجود ندارد که عرضه و تقاضا بخواهد نرخی را در آن تعیین کند، تعیین نرخ ها همه توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، در واقع این بالا و پایین شدن ارز فقط بازی بانک مرکزی است، هم بالا رفتن دلار بازیِ بانک مرکزی بوده و هم این پایین آمدنش.
برچسب ها: قیمت دلار