به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۱۸۲۷۰۶
نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا؛

روزنه کوچکی برای حفظ برجام باقی مانده است

گروه بین‌الملل: وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بحث و تبادل نظر درباره حفظ برجام، کاهش تنش‌ میان تهران و واشنگتن و یافتن راهی برای گفت‌وگو و مذاکره امروز دوشنبه، ۱۵ ژوئیه در بروکسل گردهم آمدند.
روزنه کوچکی برای حفظ برجام باقی مانده است
به گزارش یورونیوز، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه این نشست ضمن اشاره به اختلاف نظر لندن با ایالات متحده درباره موضوع برجام گفت که هنوز زمان کمی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده است. هانت با تاکید بر تلاش برای خاورمیانه‌ای بدون سلاح اتمی گفت: «ایران هنوز یک سال تا توسعه بمب اتمی فاصله دارد و همچنان دریچه‌ زمانی کوچک اما در حال بسته شدن برای زنده نگاه داشتن توافق هسته‌ای وجود دارد.»

وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا طرف‌های اروپایی برجام ایران را به دلیل کاهش بخشی از تعهدات خود جریمه خواهد کرد، گفت که درباره این مساله در جلسه کمیته مشترک بحث و تبادل نظر خواهد شد. جرمی هانت گفت: «ما مکانیسمی به نام کمیته مشترک داریم که زمانی تشکیل می‌شود که یکی از طرفین فکر کند که طرف مقابل تعهدات خود را نقض کرده است. این جلسه به زودی تشکیل خواهد شد.»

لیناس لینکه ویشوس، وزیر خارجه لیتوانی نیز در هنگام ورود به این جلسه، حفظ برجام را منوط به رفتار طرفین دانست گفت: «آنها باید رفتاری مناسب داشته باشند. نه اینکه تنش را زیاد کنند یا از سوی دیگر ظرفیت تولید اورانیوم را افزایش دهند.» ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم متحد ماندن اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، تصمیم تهران برای کاهش تعهدات برجامی را «واکنشی بد به یک تصمیم بد» خواند.  لودریان همچنین گفت که ایران باید تصمیم برای افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم و کاهش بخشی از تعهدات خود در توافق هسته‌ای را لغو کرده و برجام را به طور کامل اجرا کند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه از آمادگی کشورش برای مذاکره در صورت لغو تحریم های ایالات متحده و بازگشت این کشور به برجام خبر داده بود. تنش میان ایالات متحده و ایران از سال گذشته در پی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام آغاز شد. فشارهای اقتصادی و افزایش تحریم‌های واشنگتن علیه تهران با هدف «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» طی یک سال گذشته به کاهش تعهدات برجامی و افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران انجامید. موضوعی که نگرانی طرف‌های اروپایی امضاء کننده توافق هسته‌ای را در پی داشت.

روز گذشته، وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار «توقف افزایش تنش‌ها و از سرگیری گفتگو» میان ایران و ایالات متحده شدند. در این بیانیه‌‌ وزرای خارجه این سه کشور از «فشارهایی که تحریم‌های آمریکا به ایران وارد می‌کند» و نیز «توقف برخی تعهدات برجامی» از سوی تهران ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه همچنین سه کشور اروپایی امضاکننده برجام بار دیگر حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام اما در عین حال تاکید کردند که «ادامهٔ این حمایت به پایبندی کامل ایران به تعهداتش در چهارچوب برجام وابسته است.»

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجهٔ ایران روز یکشنبه پس از ورود به نیویورک با اشاره به «عقیم ماندن برجام» گفت:‌ «اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که تمایل دارند برجام را حفظ کنند اما هنوز شاهد این نبوده‌ایم که برای حفظ برجام به سرمایه گذاری حاضر باشند.»
یک سال پس از خروج یک‌جانبهٔ ایالات متحده از برجام تهران اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود را به بیش از آنچه در برجام پیش‌بینی شده است رسانده و سطح غنی‌سازی را نیز تا ۴/۵ درصد افزایش خواهند داد.

امانوئل بون،‌ مشاور ارشد رئیس جمهوری فرانسه در روزهای گذشته با هدف یافتن راهی برای کاهش تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا عازم تهران شد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه درباره دیدار وی با رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: «ما به رئیس‌جمهور روحانی گفتیم شرایط احتمالی توقف (تنش‌ها) چیست و حالا منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم. اما نقطه شروعِ مد نظر آنها نسبتا دور است چون خواستار لغو فوری تحریم‌ها هستند.» با وجود گفتگوی فرانسه و ایران، دولت آمریکا هفتهٔ گذشته اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری علیه تهران وضع خواهد کرد.