به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۱۸۲۷۶
کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم

گزارش آسوشیتدپرس از پیشنهاد هسته‌اي ايران

گروه سياسي: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته‌یی روز سه‌شنبه در ژنو، با ارائه پیشنهادی برای رفع بن‌بست در زمینه برنامه هسته‌یی ایران، طرحی را پیشنهاد دادند که سطح غنی‌سازی در ایران یکی از محورهای اصلی آن است.
گزارش آسوشیتدپرس از پیشنهاد هسته‌اي ايران
خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش نوشت: هیچ یک از هیات‌های ایرانی و سایر کشورهای گروه 1+5 به جزییات این پیشنهاد اشاره‌ای نکردند، ولی اظهارات محتاطانه آن‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌هایی حاصل شده است و علاوه بر آن، دیدار عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا، نشان داد که نسبت به دیدارهای قبلی، فضای بهتری بر مذاکرات حاکم است. این خبرگزاری گزارش داد که محمدجواد ظریف، به زبان انگلیسی پیشنهادش را که «پایان دادن به بحران غیرضروری و آغازی برای افق‌های تازه» نام داشت، ارائه کرد.

عضو یکی از هیات‌های دیدارکننده با ایران در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که این طرح، پیشنهاد کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و تعداد سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی را انجام می‌دهند را ارائه کرده است. از آن‌جا که وی اجازه اشاره به جزییات را نداشت، خواست نامش فاش نشود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به گزارش شبکه‌های تلویزیونی ایران، گزارش داد که پیشنهاد تهران شامل گفت‌وگو درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم بود و ایران علاوه بر آن پیشنهاد تصویب پروتکل‌های الحاقی معاهده هسته‌یی سازمان ملل را در صورت اقدام غرب برای به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم داد، اقدامی که تاسیسات هسته‌یی ایران را به طور موثر در معرض بازرسی‌ها و نظارت‌های بیش‌تر قرار می‌دهد.

آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش‌اش نوشت که عراقچی در پایان ارائه پیشنهاد ایران که با پاورپوینت انجام شد و یک ساعت طول کشید پیشنهاد کشورش را دستاوردی احتمالی دانست و با اشاره به فشارهای بین‌المللی علیه برنامه هسته‌یی ایران گفت: ما دیگر دوست نداریم در تاریکی و تردید راه برویم و نسبت به آینده‌مان شک و تردید داشته باشیم.

این خبرگزاری نوشت که انتظار نمی‌رود در پایان مذاکرات دو روزه در ژنو دو طرف به یک توافق نهایی دست یابند، ولی این مذاکرات می‌تواند سکوی پرتابی برای رسیدن به توافقی باشد که از زمان آغاز مذاکرات در سال 2003 حاصل نشده است.

عراقچی: در جزئیات هنوز اختلاف وجود دارد

در همين حال، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان گفت که هنوز اختلافات در جزییات وجود دارد. سید عباس عراقچی اظهار کرد: این تفاهم کلی وجود دارد که خواسته اصلی طرف‌ها نباید مانع از اصول توافق احتمالی در آینده شود. ما یک هدف مشترک می‌توانیم تعریف کنیم و آن این است که از ماهیت صرفا صلح‌آمیز هسته‌یی ایران اطمینان حاصل کنیم از جمله غنی‌سازی.

عراقچی درباره زمان‌بندی مورد نظر ایران در طرح پیشنهادی به 1+5 گفت: ما برای رسیدن به اتمام مذاکرات در صورت وجود حسن نیت اراده کامل در یک فاصله سه یا شش ماه می‌توانیم مذاکرات را پشت سر بگذاریم. وی درباره حضور کارشناس تحریم در هیات آمریکایی تاکید کرد: یکی از نشانه‌های مثبت بودن آن‌ها همین است که آمادگی دارند برای رفع تحریم‌ها وارد مذاکرات شوند. مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 در پاسخ به ایسنا گفت: ما هنوز راه طولانی در پیش داریم تا به یک توافق مشترک برسیم. از نظر ما باید مسایلی که در پیشنهاد است در نظر گرفته شود.

خروس
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۱:۲۸
باز قیمت دلار بی صاحاب میره بالا.
من اصلا به این مذاکرات خوشبین نبودم

همین طور که به دادگاه 3 هزار میلیاردی امیدوار نبودم

بابرگزاری دادگاه فقط کلی مبلغ هزینه کردم-یا کمی نرمش کنید یا کلا مذاکره هارو قطع کنید با این کار فقط وقت کشی-هزینه مصرف کردن-و افزایش قیمت ارز و سکه را به ارمغان می اورید (148223)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۳:۰۸
تو مطمئنی خودت دلال نیستی و چون دیدی دلار داره می یاد پایین این حرفو می زنی خوبه اشتون گفته برای اولین بار به توافق رسیدیم یعنی دلار فردا تا 2700 انشالله می یاد پایین (148255)
۱۳۹۲/۰۷/۲۴ ۲۲:۱۳
اگه ما واقعا دنبال انرژي صلح آميز هستيم اين که سطح غني سازي رو کاهش بديم منطقيه،ولي به شرطي که همه تحريم ها لغو بشه. (148236)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۱:۵۱
عزیزم طبق مقررات هر کشوری تا ۱۰۰ درصد غنی‌سازی هم می‌تونه انجام بده. ضمناً درسته که بوشهر غنی‌سازی ۵ درصدی نیاز داره اما راکتور تهران که برای تولید رادیودارو استفاده می‌شه غنی‌سازی ۲۰ درصدی نیاز داره. (148311)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۰:۱۵
به سلامتى صلح، سلامتى تدبير و اميد، . . . (148286)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۰:۴۲
اولا مذاکرات در سطح معاونین وزرا بود و قطعا فقط کاری که انجام می دهند نقش ضبط صوت را دارد یعنی گوش می کنند و بحث می کنند و پیشنهاد را اقای ظریف مانند معلم ها روی تخته سیاه مدرن داد و این بنده خدا ها هیچ حرفی نزدند جز اینکه مثبت بود مفید بود به طور بی سابقه به جزئیات پرداخته شده این جزئ عرف دیپلماتیک است اینها اختیاری ندارند اگر داشتند دیگر نیاز نبود برای مشورت بخوانید دستورهای مافوق به پایتخت هایشان بروند یا طرح خوب بود یا نبود یادمان باشد هربار مذاکره با دکتر جلیلی همین صحبت ها بود ما میگفتیم دیگه تموم شد تا میرسیدند به کشور هاشون تصویب تحریم جدید اخرش هم نمی فهمیدیم چی شد علی ای حال اگر ایران غنی سازی را هم متوقف کند باز هم راستی ازمایی انها ده سال طول میکشد انگونه که در خبرها بود گام اخر پذیرش حق ایران در غنی سازی است این که ده سال است که ما گفتیم در اخر دور گفتگو که به طرح الماتی مشهور شد طرح در مقابل تحریم طلا و پتروشیمی بود ولی دکتر جلیلی در مقابل همه تحریمها پذیرفت مثل همین طرح ظریف منتها بدون شاخ و برگ> تمام این تحریمها و رفتن پرونده ایران به شورای امنیت زمانی رخ داد که غنی سازی 5 درصد میکردیم بهتره خودمون را گول نزنیم پای وندی شرمن به امریکا برسه و جزئیات طرح رو مخابره بکنه و به گوش نتانیاهو برسه میبینید که چگونه ورق برمیگرده حالا میبینیم نمونه اخرش همین حرکات متناقض اوباما >در اخر گفته سوزان رایس به فرید ذکریا که گفت اوباما تعمدا از جمله حق فقط استفاده از رزی هسته ای را دارد نه حق تولید ان را ولی باز هم امیدوارم به توافقی برسیم اگر چند روز اینده لحن مقابل همین گونه باشد و مهمتر از ان کنگره تحریم معوقه اش را تصویب نکند (148298)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۱:۵۲
شما را به صحبت‌های هیگ وزیر انگلیس و بیانیه کاخ سفید ارجاع می‌دهم تا بفهمید آیا حاضرین جلسه نقش ضبط صوت را داشتند یا نه! (148312)
امیر اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۲:۲۴
حرفات کاملا منطقیه...

ولی دل دلش میخواد امیدوار باشه!

پس فعلا امیدوار میمونیم... (148316)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۱:۲۱
ادعای محرمانه بودن مذاکرات ژنو، تعجب ناظران رسانه‌ای و سیاسی را برانگیخته است.
دکتر ظریف پس از آن که در فیس‌بوک نوشت «محرمانه بودن یکی از شرایط توفیق مذاکرات است» دیروز هم در کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما جزئیات را منتشر می‌کنیم و جزئیات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنیم». او درباره پروتکل الحاقی نیز همین مضمون را تکرار کرد.
کاترین اشتون نیز دیروز گفته که «ما توافق کردیم درباره جزئیات صحبت نکنیم»! این ادعا در حالی مطرح شده که طرف‌های غربی معمولا محتوای مذاکرات را برای فضاسازی بیشتر در رسانه‌ها درز می دهند ضمن اینکه قبل و بعد از مذاکرات به لابیگری با مقامات رژیم صهیونیستی می‌پردازند.
با این وجود و در حالی که معمولا صهیونیست‌ها و لابی ایپک و کنگره آمریکا و محافل مشابه در جریان جزئیات مذاکرات قرار می‌گیرند، از نگاه طرف ایرانی محرمانه تلقی کردن مذاکره چه مفهومی می‌تواند داشته باشد و نامحرم ماجرا جز افکار عمومی ایران و نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایرانی چه کسانی دیگر می‌توانند باشند؟! (148308)
...توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۵:۵۳
موافقم (148325)