به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۱۸۲۷۶۵
کولرهایی با ظرفیت اسمی دروغین

کلاهی که بر سر خریداران کولر گازی می‌رود!

کلاهی که بر سر خریداران کولر گازی می‌رود!
گروه اقتصادی: بازار کاوه اهواز مرکز خرید و فروش لوازم خانگی با انواع و اقسام مارک‌ها است ولی این روزها که فصل گرما شروع شده بازار خرید و فروش کولرهای گازی نسبت به دیگر لوازم برقی بیشتر داغ است.
به گزارش ایرنا، اینکه نوسانات دلار در قیمت کولرها تأثیر گذار شده موضوع مشخصی است اما چیزی که پنهان مانده و شاید کمتر به آن توجه شده بحث طمع برخی فروشندگان است به طوری که عده‌ای با دستکاری بروشور کولر تلاش می‌کنند کولرهای با قدرت پایین را به عنوان کولرهای با قدرت بالاتر به مشتریان عرضه کنند به عنوان مثال کولر اسپیلت ۲۴ هزار را به عنوان ۳۰ هزار به خریداران می‌فروشند. رفته رفته این روش در بازار به عنوان یک سبک از کاسبی تبدیل شده است و عده‌ای به این سمت گرایش پیدا کرده اند تا بتوانند اضافه بر سود فروش با اختلاف قیمت‌هایی که بخاطر دست کاری در بروشور مشخصات کولرها ایجاد می‌کنند ۲ میلیون تا سه میلیون تومان دیگر از هر کولر را کاسب شوند.
کولرهایی با ظرفیت اسمی دروغین
محمد بابادی یکی از خریداران کولر ۳۰ هزار اوجنرال است که در این باره توضیح داد: سال گذشته بود که ما مردم خوزستان تابستان گرمی را تجربه کرده بودیم به همین خاطر چند هفته آخر سال تصمیم گرفتم با پس اندازی که داشتم یک کولر مناسب برای منزل تهیه کنم. او با بیان اینکه همه می‌دانند که بازار کاوه مرکز خرید و فروش انواع و اقسام کولر با ضمانت و یا بدون گارانتی است، ادامه داد: به توصیه یکی از فروشندگان تصمیم گرفتم یک کولر با گارانتی ۲ ساله خریداری کنم. بعد از اینکه آن را خریداری کردم با توجه به اینکه آب و هوای اهواز مناسب بود تا چند روز پیش با ظرفیت سرمایشی آن مشکلی نداشتم اما حالا که هوا رو به گرما رفته احساس کردم که کولر سرمای لازم را ندارد. بابادی افزود: در گرمای اهواز کولرهایی با ظرفیت سرمایشی ۳۰ هزار می‌توانند دمای مناسبی را برای منازل ایجاد کنند و به همین دلیل موضوع را پیگیری کردم و تعدادی از کارشناسان در این زمینه خواستم که کولر خریداری شده ام را مورد بررسی قرار دهند. وی تصریح کرد: همه افرادی که این بررسی‌ها را انجام دادند عنوان کردند که کولر از نظر فنی مشکلی ندارد و تنها ایراد ظرفیت سرمایشی آن است که واقعی نیست.
سو استفاده سوداگران از خلع بازار
نابسامانی‌های موجود در بازار سرمایشی و گرمایشی و حضور سوداگران در این بازار باعث شده تا ادعاهای زیادی پیرامون اصلی بودن برند یا داشتن ویژگی‌هایی مانند Inverter (کنترل کننده دور موتور) توسط فروشندگان غیرمجاز مطرح شود که واقعی نبودن آنها موجب زیان مالی و ناخشنودی خریداران زیادی شده است.

یک کارشناس در زمینه کولرهای اسپلیت (۲ تیکه) در این خصوص اعتقاد دارد که سوداگران از کمبود آگاهی مردم نسبت به شناخت کولرهای با ظرفیت‌های مختلف در بازار بیشترین سو استفاده را دارند. رضا سلامی با تاکید بر اینکه برخی فروشندگان کولرهای بدون گارانتی را به مردم می‌فروشند که ظرفیت واقعی آنها با مشخصات درج شده بر روی بروشور (لیبل) مطابقت ندارد، گفت: این موضوع در حال فراگیری است و باید متولیان بازار نظارت‌های خود را تشدید کنند. وی اضافه کرد: با بررسی نحوه ورود ۲نوع کولر گازی ال جی و اجنرال به داخل می‌توان متوجه منظور از خلاءهای موجود در بازار شد و همین موضوع باعث می‌شود که مردم گرایش بیشتری به کولرهای با مارک‌های دیگر روی بیاورند. او با بیان اینکه این مارک‌ها بیشترین سهم را در بازار کولرهای تقلبی دارند، توضیح داد: تقریباً می‌توان گفت همه مردم از بازار کولرهای گازی خبر چندانی ندارند و اغلب نسخه اصلی کولرهای تقلبی در بازار کمیاب است و امکان تطبیق ظاهر و کارکرد آنها وجود ندارد و مردم فریب ظاهرسازی‌های انجام شده را می‌خورند.

سلامی با مقایسه یک یک کولر تقلبی موجود در بازار، ادامه داد: مشخصات فنی چنین کولری توسط افراد سودجو دست کاری شده ولی همان برچسب باعث می‌شود تا مشتری‌های زیادی را به خود جذب کند.
وی افزود: اغلب مشتری‌ها به برچسب‌ها با نگاه فنی توجه نمی‌کنند و معمولاً این روش برای فروش کولرهای تقلبی و بی کیفیت در مغازه‌ها جواب می‌دهد. این کارشناس فروش کولرهای گازی با بیان اینکه برخی از این کولرها در داخل کشور بسته بندی می‌شوند و ظاهر کارتن‌ها کاملاً تمیز و یا بدون زدگی است، گفت: برای تشخیص کولرهای اصلی خریداران حتماً به نوع بسته بندی ها توجه کنند به این خاطر که کولرهای وارداتی راه طولانی را از محل کشور سازنده طی می‌کنند تا به داخل کشور وارد شوند.

او گفت: در طول مسیر، بسته بندی کولرهای اصلی معمولاً دچار زدگی‌هایی است و این درحالی است که داخل کارتن بسته بندی ها مستحکم هستند و به خود کولر آسیبی وارد نمی‌شود.
مردم باید آگاه شوند
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اهواز با تاکید بر اینکه همزمان با فصل گرما بازار کولر در استان خوزستان و به خصوص این کلانشهر از ویژگی خاصی برخوردار است، گفت: اما در این بین نیز مردم باید آگاه باشند و در جریان خرید خود موارد فنی را مورد بررسی قرار بدهند. حمید قنواتی تصریح کرد: اینکه اگر فردی از خرید خود ناراضی باشد باید اسناد و مدارک لازم از جمله فاکتور خرید و رسید تحویلی را همراه داشته باشد و مردم می‌توانند مشکلات خود را در این خصوص با اتحادیه در میان بگذارند و طبیعتاً ما پیگیری‌های لازم را با جدیت انجام خواهیم داد. او با بیان اینکه متأسفانه برخی فروشگاه‌ها برای سود بیشتر، کولرهایی با ظرفیت پایین‌تر را به جای کولرهای با ظرفیت به مردم می‌فروشند افزود: این یک آسیب جدی است که اعتماد عمومی مردم را خدشه دار می‌کند. قنواتی با اشاره به همکاری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای برخورد با چنین فروشگاه‌هایی، بیان داشت: نیاز است که مردم در هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها به مشخصات و ظاهر وسیله خریداری شده خود توجه کنند. او معتقد است که اگر شهروندان با آگاهی وارد بازار شوند و در خصوص وسیله‌ای مانند کولر از پیش تحقیقات کرده باشند راه انجام بخش عمده‌ای از تخلفات در بازار بسته می‌شود.
خریداران کارت ضمانت و فاکتور خرید از فروشنده بگیرند
مسؤول رسیدگی به شکایات سازمان صمت استان نیز در این باره اعتقاد دارد که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان از مشاهده چنین تخلفاتی جلوگیری کرد، خرید لوازم همراه با کارت ضمانتنامه است. علیرضا توکل با تاکید بر اینکه خریدار باید بابت هر گونه خرید خود از فروشنده فاکتور دریافت کند، گفت: برای پیگیری شکایات در این خصوص درج مشخصات لوازمی مانند کولر در فاکتور ضروری است و خریدار باید این موضوع را از فروشنده مطالبه کند. وی توضیح داد: خریدار نیز زمان تحویل کالا باید مشخصات فنی آن را با دقت چک کند و در صورت هرگونه دستکاری می‌تواند از پذیرفتن آن خودداری کند و مراتب را به اتحادیه مربوطه و واحد رسیدگی به شکایات سازمان در میان بگذارد. این مقام مسئول در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: با توجه به اینکه خرید لوازمی مانند کولر و یخچال نیاز به بررسی‌های دقیقی دارد گفت: افراد در هنگام خرید یا با یک فرد کارشناس مشورت کنند و یا اینکه افراد آشنا به امور فنی آنها را همراهی کنند.
توکل تصریح کرد: پیشگیری از بروز چنین تخلفاتی منوط به سطح آگاهی شهروندان است و در این رابطه باید با نکته سنجی و دقت اقدام به خرید کالاها کرد. او همچنین با بیان اینکه در صورت مشاهده و گزارش هرگونه تخلف، پیگیری‌ها برابر قانون صورت می‌گیرد، افزود: در این رابطه قانونگذار جرایم قابل توجه‌ای را برای فروشنده متخلف درنظر گرفته است. وی در پاسخ به این سوال که تاکنون در این رابطه چه تعداد گزارش تخلف به واحد شکایات واصل شده است، گفت: به دلیل کاهش سطح آگاهی شهروندان این نوع گزارش‌ها در رابطه با خرید و فروش کولرهای گازی محدود است.
توافق ۱۵ ساله برای واردات کولرهای با شرایط آب و هوایی خوزستان
این مقام مسئول در سازمان صنعت و معدن و تجارت استان با تاکید بر اینکه از سال ۱۳۸۳ طی توافقی که با اداره استاندارد صورت گرفت گفت: قرار شد که تنها کولر و یخچال‌های سازگار با شرایط آب و هوایی خوزستان اجازه واردات به استان را داشته باشند. توکل یادآور شد: کولرها و یخچالی که مناسب شرایط آب و هوایی استان است باید برچسب Climate club داشته باشد که در آن علامت T۳ درج شده باشد.
به گفته وی، Climate club به معنی منطقه آب و هوایی و علامت T۳ مخفف) Tropical گرمسیری) است.
وی یادآور شد: بعضاً مشاهده شده که فروشندگان به عنوان مثال کولرهایی را با ظرفیت واقعی ۳۶ هزار به خریداری می‌فروشند اما عملاً این نوع از کولرها در شرایط آب و هوایی استان خوزستان به عنوان یک کولر با ظرفیت ۱۸ هزار جوابگو است. توکل همچنین در ادامه از خریداران خواست تا علاوه بر اینکه به برچسب‌های نصب شده بر لوازم خانگی دقت کنند، گفت: لازم است که شهروندان کالاهایی را خریداری کنند که از گرانی و ضمانتنامه برخوردار باشند تا در صورت مشاهده تخلف بتوان پیگیری‌های لازم را انجام داد. وی یادآور شد: علاوه بر این مطالعه بندهای ضمانتنامه کالاها از سوی خریدار اهمیت زیادی دارد که نیاز است به آنها توجه شود تا کالایی خریداری شده از شرایط گارانتی مناسب و مطابق میل فرد برخوردار باشد.
کولر کالای حیاتی در خوزستان
اینکه خوزستان یکی از استان‌های گرم کشور است و کولر گاز به عنوان یک کالای حیاتی محسوب می‌شود یک واقعیت است و در این بین افرادی هستند که بدون توجه به وسع و توانایی مالی مردم سعی در بدست آوردن سودهای کلان دارند. گاهی اوقات نوسانات ارزی باعث این سوداگری‌ها می‌شود اما باز در این شرایط نیاز است که مردم با آگاهی وارد این بازار مخوف شوند و این اجازه را ندهند که برخی فروشندگان این کالای حیاتی را به هر قیمت و هر نحوی که آنها می‌خواهد را عرضه کنند.
گزارش: مهدی ممبینی