به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۵ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۱۸۲۷۹۹

تبدیل کربن دی‌ اکسیدبه سوخت با"طلای سیاه نانو"

گروه علمی: پژوهشگران "مؤسسه تحقیقات بنیادی تاتا"(TIFR) هند در مطالعه اخیراشان موفق به استفاده از "طلای سیاه نانو"(black nano gold) برای تبدیل کربن دی اکسید به سوخت و تصفیه آب دریا به آب آشامیدنی شدند.
تبدیل کربن دی‌ اکسیدبه سوخت با"طلای سیاه نانو"
دانشمندان هندی اظهار کردند که می‌توانند "طلای زرد"(golden gold) را با تغییر نانو ذرات طلا و تغییر فاصله بین آنها، به طلای سیاه تبدیل کنند. با کمک انرژی خورشیدی، "طلای سیاه نانو"(black nano gold) می‌تواند به عنوان یک روش برای تبدیل کربن دی اکسید به سوخت و دفع آب نمک دریاها مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین می‌تواند روشی مناسب برای مبارزه با گرم شدن کره زمین باشد.پژوهشگران این مطالعه گفتند: مانند یک درخت طبیعی که از کربن دی اکسید، نور خورشید و آب برای تولید غذا استفاده می‌کند، طلای سیاه توسعه یافته نیز همانند یک درخت مصنوعی از کربن دی اکسید، نور خورشید و آب برای تولید سوخت استفاده می‌کند و از این سوخت نیز ما می‌توانیم برای خودروهایمان استفاده کنیم.

به طور قابل توجه می‌توان از طلای سیاه پس از منتشر کردن گرمایی که از نور خورشید جذب کرده برای تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی استفاده نمود. دی‌اکسید کربن توسط صنایع غذایی، صنعت نفت و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود.بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان و ازن مؤثرترین گازهای گلخانه‌ای هستند. با وجودی که نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که سهم هر کدام از این گازها در اثر گلخانه‌ای زمین چقدر است اما به‌طور کلی کربن دی‌اکسید بین گازهای گلخانه‌ای ناشی از صنعت و کشاورزی بیشترین سهم را در خصوص پدیده گرمایش زمین دارد."ویوک پولشیتیوار"(Vivek Polshettiwar) نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار دانشکده شیمی گفت: روزی خواهد آمد که شرکت‌ها به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای با مالیات مواجه خواهند شد بنابراین تمام دولت‌ها باید به دنبال راه‌هایی برای تبدیل دی اکسید کربن به سوختی پاک باشند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دي اکسيد کربن