به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۱۸۲۸۴۲

روش ایمن و کم‌هزینه برای تولید تاسواره‌ها

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی برای تولید تاسواره‌ها ارائه داده‌اند که نسبت به روش‌های پیشین، ایمن‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
روش ایمن و کم‌هزینه برای تولید تاسواره‌ها
یافتن راه حل‌های کم‌هزینه برای تولید ماهواره‌های کوچک موسوم به "تاسواره"(CubeSat)، یکی از بحرانی‌ترین قسمت‌های گسترش تجارت این ماهواره‌ها است. اندازه کوچک و هزینه کم تاسواره‌ها که به اندازه یک قرص نان هستند، آنها را به انتخاب‌های مناسبی برای تولیدات تجاری در سال‌های اخیر تبدیل کرده است.نخستین نمونه تاسواره‌ها، در سال ۱۹۹۹ تولید شد و از آن زمان تا به حال، بیش از ۱۰۰۰ نمونه تاسواره ابداع و ارائه شده‌اند. گسترش و کاربرد سریع نانوماهواره‌ها، علاقه به سیستم‌های قدرتمند پیشران را افزایش داده است.پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University) آمریکا، نوعی سیستم پیشران برای نانوماهواره‌ها ابداع کرده‌اند که از یک محرک مایع استفاده می‌کند."الکسی شاشورین"(Alexey Shashurin)، استادیار مکانیک پرواز و فضانوردی دانشگاه پردو گفت: نوآوری ما می‌تواند به مشخص کردن چالش‌های کنونی سیستم‌های پیشران تاسواره از جمله کوتاه بودن عمر مفید، خطرات آلودگی و چالش‌های اقتصادی کمک کند. سیستم ما می‌تواند ماموریت را بهتر و مطمئن‌تر اجرا کند. سوخت مایعی که ما به کار برده‌ایم، خطر آلوده کردن سیستم را به همراه ندارد.

شهرت تاسواره‌ها، تا حدود زیادی به خاطر پیشرفت در کوچک‌سازی لوازم و حسگرهای الکترونیکی است که امکان استفاده از تاسواره‌ها را برای ماموریت‌های فضایی فراهم می‌کند.شاشورین افزود: ما گام مهمی در ابداع سیستم‌های محرک قوی برای تاسواره‌ها برداشته‌ایم تا کارایی آنها را طی ماموریت‌ها افزایش دهیم.پژوهشگران در حال حاضر در جستجوی شرکایی هستند تا نسبت به تجاری‌سازی ابداع خود اقدام کنند و آن را در حوزه فناوری به ثبت برسانند.این پژوهش، در مجله "IEEE" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا