به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۸۲۸۶۰

مقایسه‌ی قطار و هواپیما

مقایسه‌ی قطار و هواپیما
گروه گردشگری:سفر فارغ از اینکه با چه وسیله‌ی نقلیه ای انجام گیرد به خودی خود تجربه ای جذاب و خاص را با خود به همراه دارد. چه سفری تفریحی پیش رو داشته باشیم چه سفری کاری، سفر می‌تواند باعث آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید و خلق لحظاتی بی بدیل شود. بعد از ماهیت سفر، اهمیت پروسه‌ی سفر، از زمان شروع تا نقطه‌ی پایان مطرح می‌گردد. شاید به عنوان اولین مسئله بتوان وسیله‌ی نقلیه را در نظر گرفت. اینکه با چه وسیله ای سفر می‌کنیم تا حدود زیادی بر کیفیت تجربه‌ی ما مؤثر خواهد بود. اگر علاقه مند به وسایل نقلیه‌ی شخصی باشیم طبیعتاً با اتومبیل شخصی‌مان سفر می‌کنیم و چنانچه وسایل نقلیه‌ی عمومی را ترجیح دهیم با دو حالت زمینی و هوایی روبرو خواهیم شد. سفرهای زمینی اساساً با اتوبوس و قطار و سفرهای هوایی با هواپیما انجام می‌گیرند. اما این وسایل چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؟

قطار در ایران
یشینه‌ی سفر با قطار در ایران به سال ۱۳۰۶ شمسی بازمی‌گردد، ابتدا در مسیرهای بسیار محدود مانند تهران شهر ری، و سپس مسیرهای گسترده تر. راه آهن سراسری امکان سفر بین شمال و جنوب کشور را فراهم کرد و رفته رفته استفاده از قطار به عنوان روشی محبوب و مطمئن برای سفر رواج گرفت. حمل و نقل ریلی در ایران کم کم در قالب شرکت‌های مشخص صورت گرفت و به تعداد این شرکت‌ها اضافه شد. بعد از گذشت بیش از ۹۰ سال از احداث راه آهن همچنان قطار در لیست اولویت‌های بسیاری از افراد قرار دارد. این مطلب از مِستر بلیط به معرفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایران می‌پردازد.
 
قطار و هواپیما در زمره‌ی ایمن‌ترین وسایل نقلیه‌ی موجود در جهان به شمار می‌روند. تصادفات و سوانح در ریل‌های قطار بسیار کمتر از جاده‌هاست. البته ناگفته نماند این موضوع در برخی از کشورها مانند هندوستان کاملاً بر عکس است. در هندوستان سالیانه افراد بسیار زیادی جان خود را در قطار از دست می‌دهند. البته نه در تصادف قطار، بلکه به دلیل پرت شدن از روی قطارهایی که در حال حرکت هستند. بنابراین باید گفت میزان ایمنی تا حد زیادی بر اساس شرایط منطقه و کشور مورد نظر تعیین می‌گردد. از طرف دیگر هواپیما با آمار بسیار کم در سوانح و تصادفات، رتبه‌ی قابل قبولی در مبحث ایمنی کسب می‌کند. جالب است بدانید حتی در صورت بروز سانحه برای هواپیما، شانس زنده ماندن سرنشینان آن تا ۹۷ درصد تخمین زده می‌شود.
 
دومین فاکتوری که به مقایسه‌ی آن می‌پردازیم راحتی در طول سفر است. قطارها به طور کلی به دو دسته‌ی کوپه ای و اتوبوسی تقسیم می‌شوند. خود قطارهای کوپه ای نیز دارای دو دسته‌ی کوپه‌های ۴ نفره و کوپه‌های ۶ نفره هستند. قطارهای امروزی بسیار مدرن و راحت هستند. اگر نسبت به خرید بلیط قطار کوپه ای اقدام کنید باید بدانید که به اندازه‌ی ظرفیت هر کوپه تخت خواب داخل کوپه موجود است. بنابراین مسافران هر زمانی که مایل باشند می‌توانند به استراحت بپردازند. در طرف دیگر سفر با هواپیما و کلاس‌های پروازی متفاوت وجود دارد. همانطور که می‌دانید بهترین جایگاه یک هواپیما صندلی‌ها و یا سوئیت‌های فرست کلاس آن است. مسافران فرست کلاس در برخی از ایرلاین‌ها می‌توانند از فضای کاملاً شخصی و راحت که گاهاً حتی به سرویس بهداشتی شخصی نیز مجهز است بهره ببرند. بیزنس کلاس، دومین کلاس پروازی، نیز از صندلی‌های بسیار راحت و عریضی که اغلب کامل تخت خواب شو هستند برخوردار است. صندلی‌ها در کلاس اکونومی کمی کوچک‌تر بوده و فقط کمی به عقب خم می‌شوند، اما به طور کلی راحت هستند.  
 
قطارهای جدید و مدرن مجهز به امکانات بسیار زیادی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امکانات داخل کوپه اشاره کرد. تمامی این قطارها به سیستم تهویه‌ی مطبوع، سیستم صوتی و تصویری مدرن و برخی از وسایل سرگرمی مجهز هستند. هر واگن از سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی برخوردار است و قطارها از رستوران‌هایی بسیار مجهز و لوکس بهره مند می‌باشند. با توجه به تمامی مواردی که ذکر شد می‌توان گفت مسافران قطار از امکانات قابل قبولی برخوردار خواهند بود. اما اگر فردی هواپیما را ترجیح داد و نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کرد نیز از امکانات قابل توجهی بهره مند خواهد شد. صندلی‌ها در کلاس‌های پروازی فرست و بیزنس تمامی ایرلاین‌ها به مانیتور شخصی و سیستم صوتی مدرنی مجهز هستند. لازم به ذکر است صندلی‌های کلاس اکونومی نیز در برخی از ایرلاین‌ها مانند شرکت هواپیمایی قطر و یا ترکیش از این امکان برخوردار هستند. کابین هواپیما دارای سرویس بهداشتی است و همانطور که ذکر شد سوئیت‌های فرست کلاس برخی از ایرلاین‌ها مانند شرکت هواپیمایی امارات، به سرویس بهداشتی و حمام شخصی تجهیز شده اند.

دو فاکتور دیگری که قصد داریم در ادامه به بررسی آن‌ها بپردازیم سرعت و هزینه هستند. ناگفته پیداست که هواپیما سریع‌ترین وسیله‌ی حمل و نقل در جهان به حساب می‌آید. علی الخصوص با ورود هواپیماهای جت، نه تنها سفر به مقاصد دورتر میسر شده، بلکه سرعت سفرهای هوایی بیشتر نیز شده است. در آن کفه‌ی ترازو قطار قرار گرفته است. شاید در گذشته قطار به عنوان وسیله ای کندرو شناخته می‌شد، اما امروزه اصلاً این چنین نیست. قطارهای پیشرفته و سریع السیر در مسیرهای پرتردد مانند تهران مشهد، بهترین و پرسرعت ترین سرویس‌ها را به مسافران عرضه می‌کنند.

گزینه ای که اخیراً تا حدود زیادی باعث تسهیل پروسه‌ی سفر شده خریدهای آنلاین است. خریدهای آنلاین به افراد امکان مقایسه می‌دهند؛ اگر بلیط هواپیما یا قطار می‌خرید می‌توانید نه تنها قیمت‌ها را مقایسه کنید بلکه به مقایسه‌ی شرکت‌ها و یا حتی مدل قطار و یا هواپیما نیز بپردازید. مِستر بلیط یکی از با سابقه ترین و معتبرترین وب‌سایت‌های فروش آنلاین بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس است. این سامانه امکان مقایسه و همچنین دسترسی به لیست کاملی از ارزان‌ترین و بهترین بلیط‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی مورد نظرتان را فراهم می‌آورد.
در نهایت به فاکتور هزینه می‌رسیم. در ذهن اکثر افراد سفرهای هوایی با هزینه‌ی زیادی همراه هستند. شاید این گفته تا حدودی درست باشد، اما چنانچه از راهکارهای یافتن بلیط‌های ارزان هواپیما استفاده کنید شاید حتی بتوانید هزینه ای کمتر از بلیط قطار برای یک پرواز بپردازید. در طرف دیگر نیز قطار همواره به عنوان وسیله ای مقرون به صرفه مطرح بوده است.
سفرهای زمینی با قطار و سفرهای هوایی با هواپیما می‌توانند خالق لحظات و تجربه‌هایی زیبا و ارزشمند باشند. این دو وسیله‌ی نقلیه ایمن، پرسرعت، راحت و مقرون به صرفه قلمداد می‌شوند.
 
منبع : ویرلن