به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ساعت ۰۱:۳۴
کد مطلب : ۱۸۲۹۶۹
محدودیت هسته‌ای ایران باید ۱۰۰ ساله باشد!

ترامپ: پهپاد ایران را در تنگه هرمز را سرنگون کردیم

ترامپ: پهپاد ایران را در تنگه هرمز را سرنگون کردیم
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور آمریکا گفت: یک ناو جنگی آمریکا یک پهپاد جمهوری اسلامی را در نزدیکی تنگه هرمز نابود کرده است. این در حالی که تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده رو به افزایش است.

دونالد ترامپ افزود که این جدیدترین اقدام "خصمانه" ایران بوده است و پهپاد ایرانی به اخطارها توجهی نشان نداده است. رئیس جمهوری آمریکا در حالی این خبر را اعلام کرد که که در یک نشست خبری مشترک با مارک روته، نخست وزیر هلند، در کاخ سفید شرکت کرده بود.

او کشورهای دیگر را فراخواند که تلاش‌های ایران در ممانعت از آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد در مسیر استراتژیک آبی در خلیج فارس را محکوم کنند. ترامپ افزود که عملیات پدافندی ناو یواس‌اس باکسر پس از آن صورت گرفت که پهپاد ایران به محدود یک‌هزار یاردی کشتی جنگی نزدیک شده بود و هشدارها را نادیده گرفته بود.
رویترز گزارش داد پهپاد ایرانی توسط ناو آبی-خاکی USS Boxer آمریکا که عصر پنجشنبه با ۲۰۰۰ خدمه وارد خلیج فارس شده بود سرنگون شد. بر اساس اعلام دونالد ترامپ، این کشتی ساعاتی قبل یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده است.

⭕️محمدجواد ظریف که در نیویورک بسر می‌برد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سرنگونی یک پهپاد ایرانی گفت: «ما امروز خبری نداریم که پهپادی از دست داده‌ایم.»

ترامپ ساعاتی قبل تر نیز گفته بود: محدودیت هسته‌ای ایران باید ۱۰۰ ساله باشد!ترامپ گفت: در یک توافق تازه، ایران باید محدودیت‌های هسته‌ای ۱۰۰ ساله را بپذیرد و ضمنا برنامه موشکی خود را کنار بگذارد. وی افزود: توافق پرزیدنت اوباما فاجعه بود. از همه مهمتر خیلی زود به پایان می‌رسید. نمی‌توانید با یک کشور توافق کوتاه‌مدت داشته باشید. باید توافق صدساله باشد. آن‌ها نمی‌توانند روی موشک‌های بالستیک کار کنند اما توافق به آن‌ها اجازه این کار را می‌دهد. باید بتوانیم مکان‌های دیگر را هم بررسی کنیم. الان اجازه نداریم مهمترین مکان‌ها را بررسی کنیم. این چه توافقی است؟

‏از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران باید به فوریت کشتی توقیف شده و خدمه آن را آزاد کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ایالات متحده رفتار ایذایی مداوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه کشتی‌ها و اختلال در نقل و انتقال امن در منطقه تنگه هرمز را به شدت محکوم می‌کند.»

 تحریم ۵ فرد حقیقی و یک شبکه بین‌المللی تأمین نیازهای هسته‌ای ایران

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا پنج فرد حقیقی و یک شبکه از شرکت‌های بین‌المللی شریک در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحریم کرد. به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا این شرکت‌های بین‌المللی در چین و بلژیک مستقر هستند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) اعلام کرد که پنج فرد حقیقی و یک شبکه از شرکت‌های بین‌المللی را که در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شریک هستند تحریم کرده است. از زمانی که مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که میزان غلظت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهند داد، این اولین اقدام تنبهی ایالات متحده به شمار می‌رود.

مقامات ایران روز اول ژوئیه اعلام کردند که بیش از حد مجاز قید شده در توافقنامه برجام، اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده‌اند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «وزارت خزانه‌داری دست به اقداماتی می‌زند، با این هدف که شبکه تأمین نیازهای هسته‌ای ایران را تعطیل کند که در چین و بلژیک مستقر هستند و وظیفه آنها تهیه مواد هسته‌ای است تا از اهداف شرورانه رژیم [ایران] حمایت کنند.»