به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب : ۱۸۲۹۹۳

آرژانتین، حزب‌الله را گروهی تروریستی دانست

گروه بین‌الملل: دولت آرژانتین، حزب‌الله لبنان را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد و دارایی‌های آن را در کشور خود توقیف کرد.
آرژانتین، حزب‌الله را گروهی تروریستی دانست
 به گفته دولت آرژانتین این سازمان اسلامی عامل حمله به سفارت اسرائیل در ۱۹۹۲ و دو سال بعد عامل انفجار در مرکز یهودیان در بوئنس‌آیرس بوده است. به گفته دولت آرژانتین حزب‌الله مسئول اصلی حمله به سفارت اسرائيل در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۲ بوده و دو سال بعد انفجار در مرکز یهودیان (آمیا) را در پایتخت آرژانتین سازماندهی کرده است. این امر را واحد مبارزه با پولشویی در وزارت دارایی آرژانتین روز پنجشنبه (۱۸ ژوئیه)، در ۲۵مین سالگرد انفجار مرکز یهودیان اعلام کرد. روز ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ با انفجار یک خودروی حامل بمب در مقابل مرکز فرهنگی یهودیان (آمیا) در قلب بوئنوس‌آیرس ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. دو سال قبل از آن با انفجار بمبی که به تخریب سفارت اسرائيل و یک کلیسا انجامید، ۲۹ نفر کشته شده بودند. تاکنون جزئیات این دو انفجار ناروشن باقی مانده و کسی به خاطر آنها محکوم نشده است؛ اکنون دولت آرژانتین می‌گوید تحقیقات نشان داده که حزب‌الله لبنان عامل اصلی دو حمله یادشده بوده است. پاتریشیا بولریچ، وزیر خارجه آرژانتین، گفته است که از این پس هرگونه فعالیت افرادی در ارتباط با حزب‌الله، تماس و یا کمک مالی به این حزب‌الله، مورد تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت.
 
 تصمیم آرژانتین مبنی بر تروریستی دانستن حزب‌الله، در سالگرد انفجار مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس اعلام شد و یک پیروزی برای اسرائیل محسوب می‌شود که از سالها پیش خواهان مجازات عاملان حمله به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه پنجشنبه (۱۸ ژوئیه) اندکی پس از اعلام دولت آرژانتین مبنی بر تروریستی خواندن حزب‌الله، از این تصمیم استقبال کرد و تأکید نمود که ایران حامی حزب‌الله است و این سازمان اسلامی بدون حمایت ایران هیچ توانی از خود ندارد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان آن بمب‌گذاری به آرژانتین سفر کرده است. وزیر خارجه آمریکا در پیامی توییتری از تصمیم دولت آرژانتین در تروریستی خواندن حزب‌الله ستایش کرد و نوشت: «جهان می‌داند که حزب الله دستیار تروریستی ایران است».
برچسب ها: حزب‌الله لبنان