به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۱۸۳۰۲۳
پیش از عزیمت به پایتخت ونزوئلا:

ظریف: زیاده‌خواهی‌ آمریکا راه به جایی نخواهد برد

ظریف: زیاده‌خواهی‌ آمریکا راه به جایی نخواهد برد
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با PBS در نیویورک در باره اینکه اقدامات منطقه‌ای ایران تحریک آمیز است گفت: ما در منطقه خودمان هستیم. آمریکایی ها از ۶۰۰۰ مایل دورتر به منطقه ما آمدند؛ این تحریک‌آمیز نیست؟!

محمدجواد ظریف افزود: مگر در سال ۲۰۱۶ در آمریکا بجای انتخابات، انقلاب شده که زیر همه توافقات دولت های قبلی زده اند؟! این سیاست که آنچه مال من است، مال من است و آنچه مال شماست قابل مذاکره است، جواب نمی‌دهد. وی همچنین گفت: من معمولا با نمایندگان کنگره آمریکا از هر حزبی به عنوان نمایندگان مردم آمریکا نه به عنوان فرستاده کسی و البته به درخواست خودشان دیدار می کنم.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه و پیش از عزیمت به کاراکاس پایتخت ونزوئلا، ادعای اخیر ترامپ درباره توقف کامل غنی‌سازی، را تکرار اشتباه پیشینیان آمریکا دانست که باعث افزایش غنی‌سازی هسته‌ای ایران شد و گفت: زیاده‌خواهی‌های آمریکا ره به جایی نخواهد برد. ظریف در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر قطع غنی‌سازی اورانیوم در هر سطحی و انعقاد توافقی ۱۰۰ ساله مطرح کرد و افزود: این اظهارات نشان دهنده آن است که برجام یک توافق معقولی بوده است و زیاده‌خواهی آمریکا به جایی نمی‌رسد. ظریف افزود: کسانی که این حرف‌های بی‌مورد را به ترامپ می‌زنند باید بگویند که پیش از این در اوائل دهه ۸۰ که مباحث سیاست غنی‌سازی صفر را مطرح کردند و مانع از توافق ایران و اتحادیه اروپا شدند، باعث شدند که سطح و میزان غنی سازی ایران بیش از ۱۰۰ برابر شد. اگر آقای ترامپ مایل است که شانس خودش را با این حرکت غلط دوباره امتحان کند، می‌تواند مهمان ما باشد.
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اینستکس هم اظهار کرد: بارها گفته ایم که اینستکس مقدمه ای برای اجرای تعهدات اتحادیه اروپا است. اگر اروپایی ها مایل هستند اقدامات لازمی که باید برای حفظ برجام انجام دهند را انجام دهند، ضرورت دارد اینستکس را عملیاتی کنند. اروپایی‌ها ۱۱ تعهد را چند بار پس از خروج آمریکا مطرح کردند به اضافه تعهدات خودشان در ضمیمه ۲ برجام، که اجرای این تعهدات نیازمند اینستکس باشد اما خود اینستکس از آن تعهدات نیست و ما منتظریم اروپایی تعهدات خود را که شامل تضمین فروش نفت، تضمین کشتیرانی، تضمین هوایی، تضمین بانکی و سرمایه گذاری و تضمین همکاری های علمی است. ممکن است آنها بگویند اینستکس برای همه این همکاری ها ضروری بوده است در این صورت شروع به کار اینستکس اقدامات مفید اما ناکافی است.

وزیر امور خارجه درباره برنامه‌های سفر به آمریکای لاتین هم گفت: اجلاس در ونزوئلا، نشست وزیران خارجه اعضای جنبش عدم تعهد است که در پایان ریاست دوره‌ای ونزوئلا بر این جنبش برگزار می شود. ظریف ادامه داد: البته از این فرصت برای گفت وگو با مقامات ونزوئلایی و اینکه چگونه جمهوری اسلامی می‌تواند برای بازگرداندن آرامش به این کشور کمک کند و همچنین درباره همکاری اقتصادی بسیار خوبی که با ونزوئلا داریم. در نیکاراگوئه و بولیوی درباره همکاری های سیاسی و اقتصادی صحبت می کنیم. ما دوستان بسیار خوبی در آمریکای جنوبی و لاتین داریم و این کشورها شرکای سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی بوده‌اند و الان هم همین ارتباطات هست. ظریف اضافه کرد: پروژه‌های مختلفی را در بولیوی در حال اجرا داریم که به نفع مردم آن کشور است و در این سفر هم با رئیس جمهوری، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشورها درباره نحوه ادامه همکاری ها صحبت می کنیم. وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال بازآفرینی سیاست مونرو در آمریکای لاتین است و مداخلات خود را اضافه می‌کند، تاکید کرد: لازم است مجموعه ای هماهنگ از کشورهای مستقل در قبال این سیاست‌ها مقاومت کنند.

این در حالیست که، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در توئیتر خود به سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به ونزوئلا واکنش نشان داد و نوشت: «سفر ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به ونزوئلا به ما یادآوری می کند که فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران به فراتر از خاورمیانه گسترش یافته است. حزب الله در نیمکره غربی همچنان فعال است و نفوذ بدخواهانه ایران تهدید علیه امنیت و دموکراسی در منطقه است. تلاش‌های ظریف وزیر خارجه ایران برای تقویت مادورو، دیکتاتور ونزوئلا ناکام خواهد ماند. ایالات متحده همچنان محکم برای یک ونزوئلای آزاد و در برابر دشمنان دموکراسی خواهد ایستاد. مادورو باید برود.»
برچسب ها: محمد جواد ظریف