کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اسرائیل به ایلهان عمر و رشیده طلیب ویزا می‌دهد

29 تير 1398 ساعت 17:29

گروه بین الملل: اسرائیل به دو عضو مسلمان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که با وجود گذشت یک هفته درگیری لفظی رئیس‌جمهور آمریکا، با آنها ادامه دارد، ویزای سفر به این کشور را اعطا می‌کند.


به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ران درمر، سفیر اسرائیل در واشینگتن، روز جمعه، ۲۸ تیر، گفت، کشورش مانع از ورود این دو نماینده زن نخواهد شد. رشیده طلیب، نماینده از ایالت میشیگان، و ایلهان عمر، نماینده مینه‌سوتا، هفته گذشته از قصد خود برای سفر به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی در ماه آینده میلادی، اوت، خبر دادند اما تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نیست. رشیده طلیب که در خانواده‌ای فلسطینی زاده شده و بسیاری از بستگانش در کرانه باختری زندگی‌ می‌کنند و ایلهان عمر با تبار سومالیایی نخستین زنان مسلمانی هستند که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر سال ۲۰۱۸ به عضویت مجلس نمایندگان رسیده و از آغاز ورود به کنگره در ژانویه ۲۰۱۹ در کانون یک رشته جنجال بوده‌اند.

طلیب و عمر در کنار دو زن رنگین‌پوست دیگر، الکساندریا اکاسیو کورتز نماینده نیویورک و آیانا پرسلی نماینده ماساچوست، با عنوان «چپ افراطی» در حزب دموکرات، گروه «جوخه» لقب گرفته‌اند. در عین حال طلیب و عمر از جنبش بی‌دی‌اس، که برای تحریم، بایکوت و انزوای اسرائیل فعالیت می‌کند، حمایت کرده‌اند. طلیب و عمر سه‌شنبه گذشته نیز پیش‌نویس قانونی را برای لغو مصوبه‌های قبلی کنگره علیه گروه‌های حامی تحریم اسرائیل، به مجلس نمایندگان ارائه کردند. این ‌دو خواهان تضمین حق آزادی بیان شهروندان آمریکا بر اساس مصوبه اول قانون اساسی این کشور شده و یادآوری کرده‌اند که آمریکایی‌ها علیه نازی‌ها در آلمان، کمونیسم در شوروی و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی فعالیت کردند؛ اما در همین حال، این ‌دو در پیشنهادشان به حمایت از فلسطینیان یا اقدام علیه اسرائیل اشاره مشخص نکرده‌اند.

دولت اسرائیل بر اساس قانون مصوب سال ۲۰۱۷ در مجلس این کشور، می‌تواند افراد و حتی شخصیت‌های شناخته شده جهانی را که شریک فعالیت عملی سازمان‌ها و تشکل‌های هوادار فلسطینیان هستند یا مواضعی در حمایت از تحریم اسرائیل بیان کرده‌اند، به خاک اسرائیل راه ندهد اما سفیر اسرائیل در آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با تایمز اسرائیل، با اشاره به «احترام کشورش به کنگره و هم‌پیمانی با آمریکا» گفت، مانع از ورود اعضای کنگره نمی‌شویم. پیش از سخنان درمر، روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه نوشته بود که نظر به حساسیت ویزای این نمایندگان کنگره، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر خود تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

ایلهان عمر فوریه امسال گفت: «حمایت آمریکا از اسرائیل به خاطر پول لابی پرقدرت ایپک است.» او بعدا بابت این اظهار نظر پوزش خواست. رشیده طلیب در سالروز تاسیس اسرائیل در ماه مه امسال گفت خانواده فلسطینی‌ او نیز «متحمل رنج شد تا یهودیان در بهشت امن ایجاد شده بعد از هولوکاست زندگی کنند». دونالد ترامپ در دوره اخیر به چهار زن خارجی‌تبار عضو کنگره گفته است آنها آمریکا و اسرائیل را دوست ندارند و هم ضد اسرائیلی هستند و هم یهودستیز، و نه تنها باید از آمریکا، بلکه از اسرائیل هم پوزش بخواهند.


کد مطلب: 183114

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183114/اسرائیل-ایلهان-عمر-رشیده-طلیب-ویزا-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir