کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نزدیک به یک میلیارد یورو ارز دولتی گم شده است!

29 تير 1398 ساعت 21:10


گروه اقتصادی: روزنامه شرق امروز نوشت: بر اساس نامه‌ای از رئیس دفتر حسن روحانی، یک میلیارد یورو ارز دولتی که به واردات دارو و کالاهای اساسی اختصاص داشته  گم شده است!
به نوشته این روزنامه، رئیس دفتر روحانی در نامه ای به سه وزیر کابینه خواستار توضیح آنها درباره "گم شدن" یک میلیاد دلار شده است. این نامه با قید فوریت "آنی" برای وزرای صنعت، بهداشت و کشاورزی ارسال شده است و در آن از وزرا خواسته شده توضیح دهند ۱۰ شرکت دارویی و ۱۰ شرکت واردات کالاهای ضروری با ارز تخصیص داده شده دولتی، چه کرده اند. دولت از سال گذشته با هدف تامین کالاهای اساسی و حفظ ذخیره ارزی، برای ارزهای عمده و اساسی قیمت ثابت دولتی تعیین کرد اما کارشناسان اقتصادی درباره سوء استفاده از این ارز هشدار داده بودند.
چند ماه پس از شروع این طرح، اعلام شد که برخی از واردکنندگانی که برای واردات دارو ارز دولتی گرفته بودند، با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جاروبرقی و بخارشور وارد کردند. طی یک سال گذشته، گزارش های متنوعی از سوءاستفاده از ارز دولتی که به واردات کالاهای ضروری از جمله دارو، لوازم پزشکی و غذا اختصاص دارد، گزارش شده است. "گم شدن ۱ میلیارد یورو" تازه ترین و بالاترین رقمی است که از سوءاستفاده های مالی از ارز دولتی تاکنون منتشر شده است.
سعید نمکی، وزیر بهداشت هفته گذشته خبر داده بود که که افرادی در این وزارتخانه با ارز دولتی که به واردات دارو و لوازم پزشکی اختصاص دارد، اقلام دیگری از جمله کابل برق وارد کرده‌اند. نمکی گفته بود که از جمله وارداتی که با ارز دولتی مربوط به دارو انجام شده، واردات داروهای تاریخ مصرف گذشته است. بر اساس اظهارات وزیر بهداشت، متخلفان در سازمان غذا و دارو وابسته به این وزارتخانه شاغل بوده اند. وظیفه این سازمان واردات دارو، لوازم پزشکی و شیر خشک و سایر اقلام ضروری در حوزه درمان است. یک ماه پیش از این علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت گفته بود که "مافیای دخانیات در ایران با ارز دولتی، معادل ۱۶ میلیون دلار کاغذ سیگار وارد کرده است".


کد مطلب: 183129

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183129/نزدیک-یک-میلیارد-یورو-ارز-دولتی-گم-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir