کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

داروهای درمان آسیب‌های نخاعی باگورخرماهی

ایسنا , 30 تير 1398 ساعت 14:36

گروه علمی: یک تیم تحقیقاتی به رهبری "لئونور سائود"(Leonor Saúde) از "موسسه مدیسینا ملکیولار"(Instituto de Medicina Molecular) پرتغال با همکاری شرکت "تکنوپاژ"(Technophage) یک پلتفرم ساده و کارآمد توسعه داده‌اند که طی آن از گورخرماهی برای توسعه داروهایی برای درمان آسیب طناب نخاعی(Spinal cord injury یا SCI) استفاده می‌کنند.


 آسیب طناب نخاعی می تواند پیامدهای ویران کننده‌ای را داشته باشد زیرا آسیب به طناب نخاعی می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره افراد مانند راه رفتن تاثیر بگذارد و عدم بازسازی آن نیز منجر به معلولیت دائمی فرد می‌شود.آسیب طناب نخاعی از عوامل مهم اختلالات حسی و حرکتی است. ضربه‌های وارد شده بر  مهره‌های ستون فقرات ممکن است باعث آسیب نخاع، ریشه اعصاب نخاعی یا هر دو شود. در مورد اعمال حرکتی ممکن است ضعف اندام یا فلج یک اندام و آسیب نورون حرکتی فوقانی(UMN) یا نورون حرکتی تحتانی(LMN) وجود داشته باشد و در مورد اعمال حسی ممکن است فقدان حس، کاهش حس، افزایش حساسیت یا احساس‌های غیرطبیعی نظیر احساس سوزش یا کرختی بروز کند.

"لئونور سائود" گفت: این آسیب‌ها یک شرایط بالینی پیچیده‌ای هستند که در حال حاضر با درمان‌های فعلی نمی‌توان به طور کامل این آسیب را درمان کرد. برای بازسازی کامل آسیب‌های وارده به طناب نخاعی چندین درمان مورد نیاز است زیرا ساختار طناب نخاعی به حدی پیچیده است که با یک درمان ترمیم نمی‌شود. طی این مطالعه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با کمک پلتفرمی که توسعه داده‌ایم می‌توانیم از گورخرماهی برای توسعه داروهایی برای درمان آسیب طناب نخاعی(Spinal cord injury یا SCI) استفاده کنیم."دایانا چاپیلا"(Diana Chapela) دانشجوی دکترا و یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: پلتفرم ما شامل یک مدل برای آزمایش قطع طناب نخایی در نوزاد گورخرماهی است که در آن پروتکل‌های مختلف درمانی را آزمایش می‌کنیم و اثر آن را از طریق عملکرد حرکتی نوزاد گورخرماهی در طول زمان ارزیابی می‌کنیم.سائود در انتها افزود: طی این مطالعه ما یک پلتفرم ساده و کارآمد را توسعه داده‌ایم که امکان آزمایش بسیاری از مولکولها را برای ما فراهم می‌کند و پس از آن ما می‌توانیم برخی از آنها را که باعث سرعت بخشیدن به بازسازی عصب نخاع در گورخرماهی می‌شود انتخاب کنیم.یافته‌های این مطالعه در مجله "Scientific Reports" منتشر شد.


کد مطلب: 183175

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183175/داروهای-درمان-آسیب-های-نخاعی-باگورخرماهی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir