کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش اجاره بها بیش از ۱۰۰درصدست نه ۳۰درصد

31 تير 1398 ساعت 16:28


گروه اقتصادی: روزنامه کیهان نوشت: در حالی که رئیس‌جمهور اخیراً مدعی شده اجاره بهای مسکن در تهران به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است بررسی‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد این رقم نه ۳۰درصد بلکه بین ۷۰ تا ۱۲۰ درصد است.

به نوشته این روزنامه، طبق یک بررسی میدانی از بنگاههای معاملات ملک در نقاط مختلف تهران، دریافت که قیمت رهن و اجاره در تهران بین ۷۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. به طور نمونه مجموع اجاره و رهن یک واحد آپارتمان ۷۵ متری نوساز در خیابان خردمندجنوبی که در محدوده مرکزی تهران است با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است. بر این اساس قیمت رهن آپارتمان نوساز در این محدوده در سال گذشته متری یک و نیم میلیون تومان بوده که امسال به متری سه میلیون تومان رسیده است. آپارتمان چند سال ساخت در همین محدوده که پارسال متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رهن داده می‌شد، امسال به متری دو میلیون تومان رسیده است. در واقع آپارتمان ۷۵ متری پنج سال ساخت که سال گذشته ۹۰ میلیون رهن داده می‌شد امسال به ۱۵۰ میلیون تومان رسیده که افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. در خردمندشمالی و خیابانهای شمالی محدوده میدان هفت تیر افزایش قیمت‌ها بین ۹۰ تا ۱۲۰ درصد است.
در خیابان فلسطین جنوبی، خیابان روانمهر، آپارتمان ۵۵ متری نوساز ۱۵۰ میلیون تومان رهن داده می‌شود که افزایش ۱۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین در حوالی میدان امام حسین(ع) که سال گذشته آپارتمان چند سال ساخت ۴۰ تا۵۰ متری با۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان پول پیش و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان اجاره داده می‌شد اکنون به ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان پول پیش و یک تا دو میلیون تومان اجاره رسیده است. البته در برخی خیابانهای حوالی میدان امام حسین(ع) افزایش قیمت‌ها در حدود ۴۰ درصد است که دلیل افزایش کمتر، استقبال نکردن خانواده‌ها از سکونت در این خیابانها است.
در محدوده میدان شهدا هم قیمت رهن و اجاره حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد بسته به نوساز یا چند سال ساخت بودن، افزایش یافته است. سال گذشته، سایت‌های معاملات مسکن و بنگاه‌های املاک در محدوده میدان شهدا، آپارتمان نوساز را متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و چندسال ساخت را متری ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای رهن عرضه می‌کردند اما امسال کمتر از متری یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، آپارتمانی وجود ندارد، مگر آپارتمان‌های کوچک فرسوده که بعضا فاقد اتاق و اصطلاحا فلت است.
در خیابانهای فرعی خیابان جمهوری اسلامی محدوده کارگر تا حافظ، برای آپارتمان ۶۰ متری چند سال ساخت که پارسال ۲۰ میلیون تومان پول پیش و یک و نیم میلیون تومان اجاره می‌گرفتند، حالا ۴۰ میلیون پول پیش و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره مطالبه می‌کنند که افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. در محدوده خیابان خراسان، طبقه دوم خانه‌ای ۱۰۰ متری که ۴۰ سال قدمت دارد و پارسال ۷۰ میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده شده بود امسال اجاره بهایش بیش از ۱۰۰ درصد گران شده و به دوونیم میلیون تومان رسیده است.
 
جیب مردم یا آمار همراهان
رئیس‌جمهور که در دوران انتخابات، جیب مردم را ملاک تورم اعلام کرده بود، اکنون آماری را به زبان می‌آورد که با یک بررسی اینترنتی هم خلافش اثبات می‌شود. برخی بنگاه‌های املاک، به سایت‌های اینترنتی معاملات مسکن، وابسته‌اند و همان ارقامی را برای اجاره بها و رهن اعلام می‌کنند که در سایت‌ها آمده است. اگر کسی مشتری چند ساله این سایت‌ها بوده باشد، متوجه می‌شود که افزایش نرخ اجاره بها و رهن بسیار بیش از آماری است که به رئیس‌جمهور داده‌اند. این سایت‌ها روی بنگاههایی که بصورت سنتی یا ترکیب سنتی و اینترنتی کار می‌کنند هم تاثیر می‌گذارند، بطوریکه برخی بنگاههای معاملات املاک، با استفاده از این سایت‌ها و حتی کانال‌های تلگرامی، به صاحبخانه‌ها قیمت می‌دهند و همان قیمت را به مستاجران اعلام می‌کنند. البته قیمت سازی در سایت‌ها، تاثیر زیادی روی التهابات بازار اجاره داشته است. همان قیمت سازی‌هایی که در بازار ارز، خودرو و خرید و فروش مسکن هم وجود داشت که با ورود قوه قضائیه در بازار ارز و سکه فروکش کرد اما به نظر می‌رسد، سایت‌های قیمت ساز مسکن، پشتشان به جای محکمی گرم است که اینگونه می‌تازند. این نکته هم جالب است که دولت ظرف شش سال، حرفهای مختلفی برای حل مشکل مسکن بر زبان آورد از طرح مسکن اجتماعی تا صندوق یکم پس انداز که اغلب آنها فقط در حد حرف باقی ماند و عملیاتی نشد مثل طرح مسکن اجتماعی.
خودمان باید به یکدیگر رحم کنیم
این روزها آن چیزی که مردم می‌گویند این است که باید به یکدیگر رحم کنیم. در تاکسی، اتوبوس، مترو و هر مکان عمومی، حرف از این است که برخی صاحبخانه‌ها رحم ندارند و اینکه مردم باید بدون توجه به قیمت سازی‌ها، با یکدیگر کنار بیایند. یک بنگاه دار معاملات املاک در محدوده میدان امام حسین(ع) درباره اینکه مردم در این وضعیت چه باید بکنند، گفت: مردم باید خودشان به همدیگر رحم کنند. همکاران من هم صاحبخانه‌ها را به مراعات حال مستاجران تشویق کنند و بخاطر کمیسیون بیشتر، قیمت‌ها را بالا نبرند. موجران و مستاجران تا می‌توانند بصورت توافقی قراردادها را تمدید کنند که کاهش قراردادها، نشان می‌دهد، برخی همین کار را انجام داده‌اند. وی ادامه داد: دولت نشان داده که عزمی برای سامان دادن بازار اجاره ندارد و حتی به نظر می‌رسد عده‌ای در دولت، از کاهش قیمت مسکن و اجاره‌ها جلوگیری می‌کنند که رئیس‌جمهور باید آنها را شناسایی کرده و مجازات کند. این بنگاه دار املاک ادامه داد: قوه قضائیه همانطور که سلطان‌های سکه و ارز را مجازات کرد و بازار تا حدودی از بهم ریختگی نجات پیدا کرد، اینجا هم باید وارد شود و قیمت سازان را مجازات کند.
 


کد مطلب: 183307

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183307/افزایش-اجاره-بها-بیش-۱۰۰درصدست-نه-۳۰درصد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir