کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران نایب قهرمان کاراته آسیا؛ درخشش زنان ایران

31 تير 1398 ساعت 17:53

گروه ورزشی: در شانزدهمین دوره رقا‌‌بت‌های آسیایی کاراته، تیم ملی ایران با کسب ۱۱ مدال طلا، نقره و برنز عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. ژاپن اول شد و کشور میزبان، ازبکستان، در رده سوم قرار گرفت.


شانزدهمین دوره مسابقات کاراته قاره آسیا روز جمعه، ۲۸ تیر(۱۹ ژوئیه) در تاشکند ازبکستان آغاز شد و روز یکشنبه پایان یافت. در این رقابت‌های سه‌روزه ۳۳۰ کاراته‌کا از ۳۱ کشور حضور داشتند. تیم ملی ایران با کسب پنج مدال طلا، دو نقره و چهار برنز پس از ژاپن (با شش طلا، سه نقره و چهار برنز) در رده دوم قرار گرفت. ازبکستان (با سه طلا، یک نقره و سه برنز) مقام سوم را کسب کرد. مدال‌های طلا را طراوات خاکسار، حمیده عباسعلی و ذبیح الله پورشیب، کومیته تیمی بانوان و مردان کسب کردند و رزیتا علیپور و کاتای تیمی بانوان (الناز تقی پور، شادی جعفری زاده و نجمه قاضی زاده) به دو مدال نقره، فاطمه صادقی، بهمن عسگری، سجاد گنج زاده و کاتای تیمی مردان (ابوالفضل شهرجردی، علی زند و میلاد فرازمهر) هم به چهار مدال برنز دست یافتند.
درخشش زنان ایران
خبرگزاری تسنیم در باره این مسابقات نوشت: «نکته مهم رقابت‌های این دوره درخشش بانوان کاراته ایران بود که با کسب سه مدال طلا (حمیده عباسعلی، طراوت خاکسار و کومیته تیمی بانوان)، دو مدال نقره (کاتای تیمی بانوان و رزیتا علیپور) و یک مدال برنز (فاطمه صادقی) موفق به کسب بهترین نتیجه تاریخ خود از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا شدند.» طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی در اردیبهشت ماه (مه) نیز در مسابقات کاراته ‌وان ترکیه دو مدال طلا  به دست آوردند. خاکسار با برتری در برابر نماینده چین تایپه اولین مدال طلای تیم ایران را کسب کرد و سپس عباسعلی با شکست حریف ژاپنی مدال طلای وزن +۶۸ را به گردن آویخت.

سناریوی تکواندو تکرار نشود!
با پایان شانزدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا این نگرانی وجود دارد که مبادا اتفاقاتی که در تکواندو رخ داد، در کاراته هم تکرار شود.
به گزارش تسنیم، پرونده شانزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا روز گذشته (یکشنبه) در تاشکند ازبکستان بسته شد و نمایندگان کشورمان با کسب 5 مدال طلا، 2 مدال نقره و 4 مدال برنز بعد از ژاپن به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافتند.
این در حالی بود که بانوان ما در این مسابقات عملکردی فراتر از حد تصور داشتند و نقش برجسته‌ای در کسب جایگاه نایب قهرمانی کاراته ایران در قاره کهن ایفا کردند. بانوانی که در سالیان اخیر به دلیل نتایج پرنوسان و بعضا ضعیف خود،  بارها با انتقادات ما مواجه شده بود، اما در این مسابقات با اثبات توانایی‌ و پتانسیل خود، ثابت کردند که می‌توانند به دستاوردهای بزرگتری نیز دست پیدا کنند.
دختران کاراته ایران با کسب 3 مدال طلا، 2 مدال نقره و یک مدال برنز در مجموع کاتا و کومیته در تاشکند ازبکستان بهترین دستاورد تاریخ خود را کسب کردند و حتی بالاتر از چشم بادامی‌ها در بخش بانوان به مقام قهرمانی برسند. ژاپنی‌ها حتی با وجود کسب 2 مدال طلا در کاتای انفرادی و تیمی، نتوانستند نتایج ضعیف خود در کومیته را جبران کنند و در نهایت پایین‌تر از ملی‌پوشان شایسته ما در جایگاه دوم قرار گرفتند. اتفاقی خوشایند برای بانوان کاراته ایران تا بار دیگر به توانایی‌ها خود ایمان بیاورند و با مدیریت و برنامه‌ریزی درست و استفاده از تمام پتانسیل‌های موجود در بخش بانوان برای نزدیک‌تر شدن به جایگاه مردان تلاش کنند.

* عباسعلی، ستاره شد؛ موسوی بهترین
در کنار تمام اتفاقات شیرین تیم بانوان، در ازبکستان بار دیگر شاهد اقتدار حمیده عباسعلی کاپیتان تیم ملی بودیم و او توانست بازگشتی مجدد به روزهای خوب داشته باشد و ضمن ارائه توانایی‌های خود در بخش انفرادی و کسب پنجمین مدال طلای انفرادی، نقشی اساسی و پررنگ در قهرمانی کومیته تیمی بانوان ایفا کنند. ملی‌پوشی که دیر اضافه شدن او به جمع  ملی‌پوشان قبل از حضور در مسابقات قهرمانی آسیایی با انتقاد مواجه شد و حتی از او خواسته شد به عنوان کاپیتان، نقش خود را به خوبی برای سایر ملی‌پوشان ایفا کند.
اتفاقی که در قهرمانی آسیا به خوبی از سوی کاپیتان عباسعلی ایفا شد و حتی شاهد  نقشی فراتر از یک بازیکنان و ستاره از او در قهرمانی کومیته تیمی بودیم. از طرفی در کنار درخشش حمیده عباسعلی، نباید از هدایت خوب ستاره موسوی در مسابقات کومیته تیمی غافل شویم. موسوی برخلاف مسابقات گذشته این بار به خوبی با تصمیمات هوشمندانه تاثیر خود را در دیدارهای نزدیک مقابل ازبکستان، چین و ژاپن نشان داد و با پیش‌بینی از اتفاقات احتمالی مسابقات، بهترین بهره‌برداری را از مهره‌های خود انجام داد.
* نگاه متفاوت فدراسیون به تیم مردان و زنان
در کنار اتفاقات خوب و نقش برجسته بانوان در این مسابقات نباید همچنان  از نگاه تبعیض آمیز فدراسیون کاراته به این تیم بی‌تفاوت عبور کرد. ملی‌پوشان ما در شرایطی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدند که تنها ستاره موسوی را به عنوان سرمربی و مسئول در کنار خود داشتند. این بار نیز مانند گذشته خبری از افسانه باقری نایب رئیس بانوان فدراسیون و سرپرست این تیم در کنار ملی‌پوشان نبود و حتی برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها دستیار موسوی اعزام نشد.
با وجود برخی انتقادات به عملکرد باقری، نباید فراموش کرد که او در دوران مدیریت جدید فدراسیون به خوبی حواشی را از ملی‌پوشان دور و نقشی فراتر از نایب رئیس بانوان برای تیم ایفا کرده است. با این وجود او در هیچ کدام از رویدادهای اخیر تیم بانوان را همراهی نکرده و از طرف مقابل  وحید مومنی، دبیر فدراسیون کاراته پای ثابت تمام سفرها بوده است و با رشد غیر منتظره  جایگاه خود علاوه بر نقش دبیری، مسئولیت سرپرستی را نیز ایفا می‌کند. 
 مسئولان فدراسیون کاراته در حالی برای اعزام کادرفنی تیم ملی مردان، عدالت را اجرا و در هر رویداد بخشی از کادرفنی را همراه شهرام هروی به مسابقات اعزام می‌کنند که همواره در بخش بانوان تنها اقتصادی فکر و فقط موسوی را به عنوان سرمربی اعزام می‌کنند. شرایطی که در مسابقات قهرمانی آسیا باعث شد در زمان همزمانی مسابقات بانوان از شهرام هروی خواسته شود بازیکنان بانوان را هدایت کند.

* تلخ و شیرین عملکرد مردان
روی دیگر شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد تیم مردان در تاشکند ازبکستان بود. تیم پرافتخاری که در سالیان اخیر تمام غیر ممکن‌ها را ممکن کرده و با سه قهرمانی کومیته تیمی در جهان و تکرار آن در ازبکستان تبدیل به یکی از بهترین تیم‌های تاریخ ورزش ایران شده است. افتخاری شیرین که حتی تحسین مسئولان فدراسیون جهانی کاراته را در پی داشت.
در کنار این افتخارآفرینی البته نباید از عملکرد نه چندان خوب در کومیته انفرادی غافل شد. ملی‌پوشان ایران در شرایط در مجموع مسابقات کومیته تیمی و انفرادی موفق به کسب 2 مدال طلا و 2 مدال برنز شدند که توانایی‌های آنها بسیار فراتر از این نتایج است و حتی حسین روحانی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم به این موضوع اشاره کرد. ملی‌پوشان ایران در شرایطی که در مراحل مختلف لیگ‌های برتر کاراته وان در ماه‌های اخیر با اقتدار قهرمان شدند، در تاشکند به مدد مدال طلای کومیته تیمی، پایین‌تر از ژاپن که با 2 طلا، یک نقره و 2 برنز به مقام قهرمانی رسید، در جایگاه دوم قرار گرفتند و در بخش کومیته انفرادی نیز بعد از ژاپن و عربستان به جایگاه سومی دست یافتند. 
اتفاقی که باید از سوی کادرفنی به عنوان یک هشدار در نظر گرفته شود و  بعد از این مسابقات به خوبی تحلیل شود. حتی با در نظر گرفتن این موضوع که غیبت امیر مهدی‌زاده در جایگاه فعلی ما بی‌تاثیر نبوده، اما نباید از عملکرد ضعیف ما در سبک وزن غافل شد. در سه وزن دیگر  نیز فارغ از درخشش ذبیح الله پورشیب و عملکرد بدون حرف و حدیث او در کومیته تیمی و انفرادی، سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری ستاره‌های کاراته ما در سالیان اخیر به غیر از نیشمورا ژاپنی رقبای قدرتمند دیگری نداشتند.

*  نگرانی تکرار سناریو تکواندو در کاراته
قطعا کاراته در حال حاضر پرامیدترین رشته ورزشی کشور برای موفقیت در المپیک 2020 توکیو است و بازیکنان ما نیز با دستاوردهای بزرگ خود در سالیان اخیر سطح توقعات را به بالاترین سطح رسانده‌اند. در این شرایط تنها نگرانی که برای علاقمندان ورزش‌های رزمی وجود دارد،  تکرار سناریوی تکواندو در  المپیک 2016 ریو  برای کاراته در المپیک توکیوست. شاگردان بیژن مقانلو در شرایطی در المپیک 2016 حاضر شدند که در سه سال تمام دستاوردهای تیمی و انفرادی دنیای تکواندو را کسب کردند و با توجه به اقتدار بازیکنان ما در رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو، همه انتظار موفقیت را  از آنها داشتند. انتظاری که به هیچ عنوان برآورده نشد و حالا این نگرانی وجود دارد تا خدایی نکرده بازیکنان و کادرفنی ما به دلیل افتخارآفرینی‌ها و دستاوردهای خود دچار غرور شوند و با راحت گرفتن و غیبت‌های گاه و بیگاه در تمرینات، موفقیت خود را قطعی بدانند. 


کد مطلب: 183318

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183318/ایران-نایب-قهرمان-کاراته-آسیا-درخشش-زنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir