کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکوری: VAR شاید به نیم‌فصل دوم برسد

ایسنا , 1 مرداد 1398 ساعت 11:30

گروه ورزشی: سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره زمان و نحوه استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران توضیحاتی ارائه کرد.


ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، در حاشیه کلاس آموزشی کمک‌داور ویدئویی اظهار کرد: VAR یک پروسه زمان‌بر است که باید پس از طی کردن فرآیند آن، اتفاق بیفتد. مرحله اول که حضور در ورک‌شاپ قطر بود انجام شد و حالا ۲۴ داور منتخب، در کلاس آموزشی شرکت کرده‌اند. از الزامات فیفا و AFC این است که داوران حتما مدرک استفاده از این سیستم را داشته باشند تا بتوانند در مسابقات بین‌المللی مانند جام جهانی و جام ملت‌های آسیا قضاوت کنند. نیاز است که مراحل قدم به قدم پیش برود تا ما این مدرک را دریافت کنیم. با برنامه ریزی کمیته داوران و فدراسیون فوتبال، با طی کردن مراحل مورد نظر از این سیستم استفاده می‌کنیم.او در پاسخ به این سوال که اکنون مسئول VAR در ایران کیست؟ گفت: چارتی را به فیفا اعلام کرده‌ایم. من و رئیس کمیته داوران، مدیر پروژه هستیم. فتاحی و مرادی از قبل معرفی شده‌اند و مسئولان مالی و اداری دیگری هم هستند که البته باید تغییراتی در آن بدهیم. هرچند اسامی مهم نیست بلکه باید به استفاده از این سیستم برسیم. حضور داوران ما در جام‌های جهانی از فنایی تا فغانی نشان می‌دهد که داوری ما پیشرفته است. البته VAR اشتباه داوری را صفر نمی‌کند.شکوری درباره زمان استفاده از این سیستم در فوتبال ایران هم گفت: قطعا به شروع فصل نوزدهم نمی‌رسد و حداقل شش ماه طول خواهد کشید. در بهترین حالت از هفته ششم و هفتم یا نیم‌فصل دوم می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

شکوری ادامه داد: امیدوارم این پروسه به بهترین شکل با برنامه ریزی فدارسیون و کمیته داوران با تاکید هیات رئیسه انجام شود و اما فرآیند این کار باید طی شود. قطعا باید تمام ورزشگاه‌ها زیرساخت لازم را داشته باشند و فکر می‌کنم در این زمان باید استادیوم‌ها تجهیز شوند و همه تاکید دارند که این استانداردها باید لحاظ شوند که در  ادامه VAR هم بتواند در استادیوم‌ها جای خود را پیدا کند. اولین قدم‌ها برای شروع لیگ این است که گیت‌ها درست شوند و شماره صندلی‌ها نیز گذشته شوند. دوربین‌ها نصب شود و بلیت فروشی الکترونیکی به وجود آید چون حفظ جان و مال مردم در اولویت فدارسیون است و با توجه به اتفاقات سال گذشته باید این موارد لحاظ شود. ما در این مسیر قدم برمی‌داریم و امیدوارم همه ما را کمک کند. به محض استانداردسازی استادیوم‌ها ما لیگ را شروع می‌کنیم. اگر تیمی نتواند این استانداردسازی را رعایت کند، باید در یک شهر دیگر بدون حضور تماشاگر بازی کند.سرپرست دبیر کلی فدارسیون فوتبال اظهار کرد:‌ هزینه‌های این استانداردسازی،‌ تقریبا مشخص است و بستگی به این دارد که ما بخواهیم بومی‌سازی را انجام بدهیم یا از خارج کشور این تجهیزات را بیاوریم. قیمت داخلی این تجهیزات، ۵۰ هزار دلار و تجهیزات خارجی ۳۰۰ هزار دلار است. ما به دنبال بومی سازی این مساله هستیم و شرکتی که این مراسم را برگزار کرده یک شرکت ایرانی است و در این کلاس مشخص می‌شود که مورد تایید AFC است یا خیر. ما باید گواهینامه فیفا را داشته باشیم و قطعا اگر این مساله مورد نظر فیفا نباشد، آن وقت مجبوریم که به شرکت دیگری رجوع کنیم.

او درباره زمان معرفی رئیس جدید دپارتمان داوری اظهار کرد: آقای ممبینی از داوران با تجربه هستند و چندین سال در حوزه فوتبال فعالیت داشتند. ضمن تشکر از کمیته داوران قبلی، آقایان سهرابی، اسماعیلیان و رفعتی که تلاش زیادی کردند،‌ آقای ممبینی هم تجربه لازم را دارند و ما دپارتمان را معرفی خواهیم کرد اما زمان زیادی نگذشته و آقای ممبینی با هماهنگی فدراسیون، رئیس دپارتمان داوری را مشخص می‌کند. همچنین نماینده فیفا از فدارسیون تمجید کرد و فکر می‌کنم که داوری ما در سطح آسیا و جهانی یکی از قدرت‌هاست. ما توانستیم در رده بندی جام جهانی در داوری نماینده داشته باشیم که این نشان دهنده قدرت ماست.شکوری در پایان گفت: ما احتیاج داریم که رسانه‌ها به ما کمک کنند.قطعا مشکلات وجود دارد اما با کمک و همدلی،‌ سعی می‌کنیم همه مشکلات را حل کنیم. مشکلات مالی با توجه به تحریم‌ها وجود دارد اما در حال رفع آن هستیم. مساله داوری یکی از ضلع‌های اصلی فوتبال است و این مشکلات مربوط به داوری، با تلاش شبانه روزی حل خواهد شد.


کد مطلب: 183373

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183373/شکوری-var-شاید-نیم-فصل-دوم-برسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir