به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۱۸۳۳۸۴

توضیحات وزارت بهداشت درباره ویروس نیل‌غربی

گروه جامعه: رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به مشاهده ویروس "نیل غربی" در شمال آمریکا، آفریقا و خاورمیانه، با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در ایران گزارش نشده، تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری را تشریح کرد.
توضیحات وزارت بهداشت درباره ویروس نیل‌غربی
دکتر بهزاد امیری انتقال ویروس نیل غربی به انسان را از طریق گزش پشه آلوده به ویروس معرفی کرد و گفت: انتقال این ویروس از طریق پشه آلوده، به انسان و حیوان صورت می‌گیرد. این پشه معمولا از غروب تا طلوع آفتاب فعال است و در آن زمان است که اگر فردی در معرض گزش این پشه قرار گیرد و در صورت آلودگی پشه، به ویروس نیل‌غربی دچار می‌شود.او مخزن این بیماری ‌را پرندگان بویژه پرندگان مهاجر و وحشی معرفی کرد و افزود: حشرات هنگام خون‌خواری از بدن پرندگان آلوده، ویروس را به بدن خود منتقل کرده و در مواجهه بعدی خونخواری، در صورت گزش انسان می‌توانند ویروس را منتقل کنند.او با اشاره به اینکه انتقال این ویروس از انسان به انسان اثبات نشده، ادامه داد: این بیماری در شمال آمریکا، آفریقا و خاورمیانه مشاهده شده است. آنچه باعث نگرانی است و همیشه از سوی سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار داده می‌شود، درباره کسانی است که به مناطق اپیدمی این بیماری سفر می‌کنند و این هشدار در مورد افراد مسن، افرادی که به سبب بیماری سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف شده، کودکان و مادران باردار بسیار جدی‌تر است.

امیری، پیک دوره انتقال این ویروس را در فصول گرم سال دانست و گفت: ابتلا به این بیماری تا ۶۰ درصد موارد بدون علائم بالینی است و تنها حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد دچار علائم و تظاهرات بالینی شامل سردرد، تب، درد عضلانی، تهوع، بزرگ شدن غدد لنفاوی و... می‌شوند که ظرف چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود. در موارد شدید بیماری نیز علاوه بر موارد ذکر شده، علائم عصبی مشاهده می‌شود؛ یعنی ممکن است فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، لرزش، ‌ تشنج و حتی فلج اندام شود. البته این در موارد حاد بیماری است که درصد کمی از بیماران به شکل حاد آن دچار می‌شوند. موارد بسیار نادری هم می‌تواند منجر به مرگ شود.او افزود: این بیماری درمان اختصاصی ندارد و بیشتر، درمان حمایتی و برای پیشگیری از انتقال ثانویه آن است. در بحث پیشگیری افراد باید سعی کنند تا حد امکان از سفر به مناطقی که شیوع بیماری نیل‌غربی گزارش شده است، خودداری کنند. اما اگر ناگزیر به سفر به این مناطق باشند بهتر است در ساعت زمان گزش این حشره که از غروب تا طلوع آفتاب است در محیط‌های باز حضور نداشته باشند، در هنگام خواب از پشه‌بند استفاده کنند و در طول روز نیز با پوشش بلند و ترجیحا رنگ روشن تردد کنند.

وی گفت: توصیه می‌کنیم برای قسمت‌های بدون پوشش مانند دست و صورت از اسپری‌های دورکننده حشرات استفاده کنند تا از گزش حشرات در امان باشند.رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون گزارشی از ابتلا به این بیماری در کشور دریافت نکرده‌ایم، گفت: این امر میسر نبود مگر با نظام مراقبتی و بررسی ‌های دائم بویژه در پایگاه‌های مراقبت بهداشت مرزی. در این پایگاه‌ها هنگامی که فردی از مناطق پر خطر شیوع بیماری‌های واگیر قصد مراجعت به کشور را دارد، توسط کارشناسان این بخش بررسی شده و توصیه ‌های لازم به این افراد ارائه می‌شود.او افزود: این فرآیند در مرزهایی که تبادل مسافری بیشتری دارند، جدی‌تر دنبال می‌شود و علاوه بر بررسی‌های پزشکی، خود افراد نیز می‌توانند با خود اظهاری، کارشناسان‌ ما را نسبت به بیماری خود آگاه کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: وزارت بهداشت