کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«ترامپ انگلیسی» فردا رسما نخست‌وزیر بریتانیا می‌شود

واکنش ترامپ به انتخاب جانسون: فوق‌العاده است

1 مرداد 1398 ساعت 20:47

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا با استقبال از انتخاب بوریس جانسون به مقام نخست وزیری بریتانیا در یک پیام توییتری نوشت: «فوق‌العاده خواهد بود.»


بوریس جانسون پیشتر از مواضع رئیس جمهوری ایالات متحده درباره مقابله با ایران را ستوده بود. در سوی دیگر، دونالد ترامپ با مخالفت با سیاست‌های مهاجرتی حزب کارگر و به‌ویژه صادق خان، شهردار لندن، از طرفداران بالقوه بوریس جانسون به شمار می‌رود. ترامپ پیشتر از کاندیداتوری بوریس جانسون برای ریاست دولت بریتانیا استقبال کرده بود. دونالد ترامپ، طی هفته‌های اخیر همواره از نخست‌وزیری او حمایت کرده و دو روز پیش تاکید کرد اگر او به این سمت انتخاب شود روابط آمریکا و بریتانیا عالی خواهد شد. برخی رسانه ها جانسون را که از نظر ظاهر نیز شباهت‌هایی به ترامپ دارد را «ترامپ انگلیسی» خطاب می‌کنند!

وزیر امور خارجه ایران در یک پیام توییتری توقیف نفت‌کش ایرانی در دولت ترزا می را «طبق دستور آمریکا» و «مصداق بارز دزدی دریایی» توصیف کرد و انتخاب «همتای سابق» خود به مقام نخست وزیری بریتانیا را تبریک گفت. محمدجواد ظریف، در همین پیام نوشت: «ایران به دنبال رویارویی نیست. اما ما ۱۵۰۰ مایل ساحل با خلیج فارس داریم. این، آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.» وزیر امور خارجه ایران این پیام توییتری را با ویدیویی از یک سخنرانی خود در نیکاراگوئه منتشر کرده که در آن می‌گوید پس از شکست طرح «گروه بی» در ایالات متحده، حالا همین گروه به سراغ بریتانیا رفته است. ظریف معتقد است جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تلاش می‌کنند تا ایران را وارد یک جنگ ناخواسته کنند. وی این چهار نفر را «گروه بی» می‌خواند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس منتخب کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری مشترک، انتخاب جانسون به نخست وزیری بریتانیا را تبریک گفتند. خانم فون در لاین ابراز امیدواری کرد تا با رئیس جدید دولت بریتانیا همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری فرانسه با تایید صحبت‌های رئیس منتخب کمیسیون گفت: « تبریکات گرم من برای انتخاب بوریس جانسون. بسیار دوست دارم با او در اولین فرصت ممکن نه تنها در باره برکسیت بلکه درباره مسائل بین‌المللی مانند تنش با ایران که از موضوعات روزمره ما به شمار می‌روند کار کنم.» آقای ماکرون گفته است فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره چالش‌های بین‌المللی کاملا هماهنگ هستند.
 


کد مطلب: 183435

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/183435/واکنش-ترامپ-انتخاب-جانسون-فوق-العاده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir