به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۸۳۴۶۵

به دنبال کیسی برای ازدواج صوری می‌گردم!

به دنبال کیسی برای ازدواج صوری می‌گردم!
گروه جامعه: روزنامه آفتاب یزد نوشت:تا پیش از این با مسائلی مثل طلاق صوری آشنا بودیم و کمی ‌پیشتر هم آسیبی به نام خواستگار صوری مطرح شد اما ازدواج صوری آن هم برای دریافت وام ازدواج سوژه جدیدی است که به عنوان یک آسیب مورد بحث قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه وام ازدواج به 30 میلیون برای هر نفر رسیده و بعد از ازدواج هم در صورت داشتن برخی شرایط طرفین می‌توانند شناسنامه سفید دریافت کنند، امروز با آسیبی به عنوان ازدواج صوری به دلایل مختلف روبه‌رو هستیم! این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی افراد در فضای مجازی اقدام به انتشار آگهی‌هایی برای ازدواج صوری کرده‌اند! 

به کیسی برای ازدواج صوری نیازمندیم! 
اخیرا در فضا مجازی حتی با اشخاصی روبه‌رو می‌شویم که آماده ازدواج صوری هستند، برای مثال در یکی از آگهی‌ها نوشته شده: «خانم 23‌ساله هستم و به دنبال کیسی برای ازدواج صوری می‌گردم اگر کسی بود دایرکت بده لطفا!» در صفحه دیگری که به عنوان درخواست ازدواج ساخته شده نوشته شده: «دختری 23 ساله اصفهانی خوش‌ظاهر هستم بنا به دلایلی شخصی می‌خواهم با یک کیس مناسب ازدواج کنم و بعد طلاقم بدهد، مهریه نمی‌خواهم، سن برایم مهم نیست اما چیزی باشد که خانواده‌ام بپذیرند از 25 تا 38 شرایط مالی و ظاهری هیچ چیز طرف مقابل برایم مهم نیست، پولی ندارم که مخارج خواستگاری و عقد و عروسی بپردازم برای همین یکی باشد که بتواند از پس این مخارج بر بیاید هر چند محضری تمامش می‌کنیم و سعی می‌کنیم عروسی نگیریم...» 

ازدواجی که به معامله شبیه است 
امیر محمود حریرچی جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در رابطه با ازدواج‌های صوری می‌گوید: «قبل از ازدواج مجلاتی به نام مجله زن امروز بود که در آن اشخاص برای جذب طرف مقابل آگهی می‌دادند و خصوصیات خود و فرد دلخواهشان را ذکر می‌کردند، بعد از انقلاب هم سازمان جوانان در یک برهه چنین اقدامی ‌انجام داد اما تقریبا همه ازدواج‌هایی که به این شیوه صورت می‌گرفت با طلاق همراه بود، حالا با ازدواج‌هایی روبه‌رو هستیم که بیش از یک پیوند زناشویی به یک نوع معامله شبیه است!

همه چیز در کشور ما در حال مجازی شدن است و این روزها می‌بینیم که حتی خواستگاری‌ها و ازدواج‌ها هم رنگ مجازی و صوری به خود گرفته است! اما در رابطه با این آگهی‌ها باید بگویم که مسلما دلایل پشت پرده‌ای برای آن وجود دارد، از آن جایی که این نوع آگهی‌ها مربوط به دخترانی در شهرستان است و از طرف دیگر می‌دانیم که بعد سنتی همچنان در شهرستان‌ها به شدت پررنگ است ممکن است این اشخاص ازدواج صوری را دستاویزی برای رسیدن به آزادی می‌دانند و فکر می‌کنند که با یک ازدواج صوری و جدایی بعد از آن می‌توانند به هر چه که امروز آرزوی آن را دارند برسند! مثلا یکی از مواردی که جوانان امروز به آن فکر می‌کنند و خانواده‌ها معمولا زیر بار آن نمی‌روند مهاجرت است و ممکن است این اشخاص فکر کنند که با کسب آزادی بعد از جدایی می‌توانند به راحتی مهاجرت کنند یا جدا از خانواده به تنهایی زندگی کنند و از این دست موارد دیگر.» 

ازدواج برای منفعت مالی 
او در ادامه تاکید کرد: «از طرف دیگر ممکن است اشخاص آگهی‌دهنده به فکر منفعت‌های مالی پنهان شده در ازدواج‌های صوری باشند، مخصوصا حالا که در نابسامانی‌های اقتصادی قرار داریم ممکن است این کارها برای دریافت وام ازدواج یا امتیازاتی از این دست مطرح شود، به نظر من وزارت ورزش و جوانان باید به این موضوع ورود پیدا کرده و ریشه‌های آسیب‌شناسی آن را مورد بررسی قرار دهد! یک زمانی طلاق صوری مد شد و خیلی گفتند به آن توجه نکنید اما چندی بعد از فراگیر شدن این تب برای رسیدن به خواسته‌هایشان مواجه شدیم، طلاق می‌گرفتند تا پسرشان از سربازی معاف شود یا اینکه حقوق دریافت کنند و سایر مسائل! مسلما برای این کار هم اهدافی در میان است و باید مورد بررسی قرار بگیرد! آن هم در شرایط فعلی که نرخ ازدواج روزبه‌روز پایین می‌آید و سن ازدواج بالا رفته و از طرف دیگر نرخ طلاق نیز در حال افزایش است، چنین ازدواج‌هایی اگر فراگیر شود می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد! باید پیش از اینکه فراگیر شود به آن پرداخته و به صورت ریشه‌ای آن را برطرف کنیم.» 
برچسب ها: ازدواج صوری