به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۸۳۴۸۸

پاسخ پاریس به پیام حسن روحانی چه بود؟ 

پاسخ پاریس به پیام حسن روحانی چه بود؟ 
گروه سیاسی: عباس عراقچی، نماینده ویژه حسن روحانی، با رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در این دیدار پیام حسن روحانی را تقدیم امانوئل ماکرون کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در این دیدار «به طور مبسوط» با عباس عراقچی درباره مسائل منطقه ای و بین‌المللی گفتگو کرده است. دو طرف همچنین در مورد راه های یافتن راهکارهایی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه و حفظ برجام مذاکره کردند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه نیز آمده است: «این دیدار فرصتی بود تا به نماینده رئیس جمهوری ایران یادآور شویم که ما انتظار داریم ایران به سرعت به روند اجرای تعهدات خود در چهارچوب برجام بازگردد و گام های لازم برای کاهش تنش در منطقه را بردارد.» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیش از دیدار با رئیس جمهوری فرانسه با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور نیز دیدار کرده بود. عباس عراقچی در این دیدار گفته بود که ایران «اجازه اخلال در روند کشتیرانی در منطقه را نخواهد داد.»

او با این حال گفت: «آمریکا با تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه خود تمامی مردم ایران را هدف قرار داده است و از اروپا انتظار می رود که موضع روشنی در مخالفت با سیاست آمریکا در زمینه به صفر رساندن فروش نفت ایران که در چهارچوب راهبرد فشار حداکثری پیگیری می شود، اتخاذ کند.» وزیر خارجه فرانسه نیز در این دیدار اظهار داشت: «فرانسه بر حفظ و اجرای برجام تاکید دارد و به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد.» وی افزود: «گرچه ایجاد و راه اندازی ساز وکار مالی اینستکس فرایندی طولانی بوده است، اما عملیاتی شدن این ساز و کار یک گام سیاسی مهم به شمار می‌ رود.»

سفر عباس عراقچی به پاریس در حالی صورت می گیرد که تنش در منطقه خاورمیانه هفته گذشته با ادعای آمریکای مبنی بر سرنگون کردن یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز و توقیف یک نفتکش بریتانیایی از سوی سپاه پاسداران ایران افزایش یافته است. سپاه پاسداران ایران ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرده است. امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری فرانسه دو هفته پیش ضمن سفر به تهران پیام کتبی امانوئل ماکرون را به سحن روحانی تحویل داده بود. حسن روحانی و امانوئل ماکرون پنجشنبه گذشته، درباره راه های کاهش تنش در منطقه با یکدیگر گفتگو کرده بودند. رئیس جمهوری ایران در این مکالمه تلفنی تاکید کرده بود که تهران «مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.»

همزمان با ملاقات نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران با امانوئل ماکرون گزارش شده است که فرانسه، دانمارک و ایتالیا از طرح تشکیل ناوگان اروپایی برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس حمایت کرده اند. به گزارش خبرگزاری رویترز این طرح از سوی جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا ارائه شده است. رایزنی های دیپلماتیک بین تهران و پاریس در حالی صورت می گیرد که یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان قرار است روز شنبه به ایران سفر کند. از عمان در سال های اخیر همواره به عنوان یکی از میانجی های گفتگو بین ایران و آمریکا یاد شده است.
مرجع : یورونیوز