به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۸۳۵۰
ظريف:‌جزئیات منتشر شده از جلسه خیالی است

چنان‌استوارمذاکره کرده‌ایم که نگران افشانیستیم

گروه سياسي:‌ وزیر امور خارجه با اشاره به توافق ایران و 1+5 برای محرمانه ماندن مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد:بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم.
چنان‌استوارمذاکره کرده‌ایم که نگران افشانیستیم
 محمد جواد ظریف روز جمعه در مطلبی در صفحه فیسبوک در خصوص مذاکرات ژنو نوشت:

سلام دوستان

ساعت 10 و نیم صبح جمعه است. مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم. اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره برداری های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه ای وارد نشود.

در روابط بین الملل، محرمانه ماندن جزئیات مذاکراتی که در جریان است امری طبیعی و عادی است. معمولا محتوای مذاکراتی بر روی آنتن ها می رود که طرف های مذاکره امیدی به نتیجه آن نداشته باشند و فقط برای فشار سیاسی و بهره برداری تبلیغاتی این چنین اقدامی را انجام دهند.

طرحی هم که از سوی بنده در ابتدا ارائه شد و در طول دو روز مورد بحث قرار گرفت و توافق شد که در هفته های آتی در سطح کارشناسی مورد بحث بیشتر قرار گیرد، چارچوبی برای گفتگو و رسیدن به فهم مشترک ارائه می داد. این چارچوب که مورد توافق قرار گرفت رسیدن به تفاهم در مورد هدف مشترک، گام نهایی و اقدامات ابتدایی جهت اطمینان سازی متقابل بود. در مورد محتوای هریک از سه محور هم بحث های جدی و خوبی صورت گرفت ولی برای رسیدن به توافق، به گفتگوی بیشتر که برای هفته های آینده برنامه ریزی شده است، نیازمندیم.

همه این موارد می باید در بحث های جدی و بدور از فضاسازی رسانه ای مورد بررسی قرار گیرد. البته نمی شود توقع داشت که رسانه ها در این زمینه سکوت اختیار کنند. هم به دلیل کنجکاوی ذاتی رسانه که امری مبارک است و هم به دلیل برخی شیطنت ها که از آن هم گریزی نیست.دیدم که برخی رسانه های غربی از قول منابع موثق ایرانی مطالبی را در مورد جزئیات خیالی طرح نوشته اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم. همه این ها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث های جلسه ندارد. چه محتوا و چه شکل. منابع موثق رسانه ها خودشان هم طرح را ندیده اند و بهتر است اعتبار خودشان را با ادعای اطلاع از طرح خدشه دار نکنند.

سر غیب آن را سزد آموختن                                      که ز گفتن لب تواند دوختن
(دفتر سوم مثنوی معنوی)

البته می دانیم که گروهی مایل به نتیجه رسیدن این مذاکرات نیستند. بیشترین واهمه از موفقیت مذاکرات را صهیونیست ها دارند و با توجه به حضور پررنگ این گروه در رسانه های غربی احتمال تلاش های متنوع و بعضی وقت ها عجیب و غریب آنها برای برهم زدن مذاکره بسیار زیاد است. حتی دیده ایم که تازگی ها رسانه های صهیونیستی حامی بازدارندگی ایران شده اند و هرگونه توافق هسته ای را برهم زننده این بازدارندگی توصیف کرده اند. این ها همه نشانه استیصال جنگ طلبان است، و من یقین دارم که حنای این عده رنگی برای مردم ما ندارد.

مطمئن باشید که بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم. ولی چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، لذا جزئیات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگاه می داریم. باید از فرصتی که شما مردم با انتخاب حماسی تان به دنیا دادید تا با ایران مقتدر، منطقی و اهل تعامل و گفتگو کنار بیایند، بهترین استفاده واقعی و عملیاتی را بکنیم و گرنه فرصت برای تبلیغات بسیار است.ضمنا پزشکان دستور داده بودند که یک هفته استراحت کامل بکنم. اما با وجود مذاکرات چنین استراحتی امکان پذیر نبود. پوزش می خواهم اگر وضع جسمی من باعث رنجش برخی از شما شد. به هرحال از دیروز و پس از بازگشت به تهران، استراحت کامل را شروع کرده ام و لذا کمتر فرصت خواهم کرد گزارش بنویسم. البته استراحت هم که گزارشی ندارد!

روز جمعه تان بخیر و خدا یار و نگهدار شما و ایران عزیز باد

۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۱۲
درود به این فراست و ادب جناب دکتر ظریف ، که مردم را ولی نعمت واقعی خود میداند . (148808)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۲۴
خداییش چند سال بود سیاستمدارای ما هیچ احترامی واسه مردم قائل نبودن. حالا این اقای ظریف اومده این جوری واسه ما چیز می نویسه، خیلی مرسییییییییی داره. (148817)
ایرانیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۳۰
24 خرداد را خلق کرده ایم و همچنان حمایت تان میکنم
خدا قوت مرد . . . (148821)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۳۵
بعید به نظر می رسد در دور آینده مذاکرات در آبان ماه هم توافقی بزرگ اتفاق بیفتد.ایران آماده عقب نشینی در قضیه اتمی است اما می خواهد اوضاع را برای این عقب نشینی چه در داخل و چه در خارج از ایران و افکارعمومی بسنجد.
بعد از دو یا سه جلسه مذاکرات که در فاصله زمانی کوتاهی هم انجام می شود آن وقت ایران آمادگی ارائه امتیاز اصلی،را خواهد داشت. (148823)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۵:۱۹
منبع:حاج حسین و رفقای داخلی و خارجی و منطقه ای (148868)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۷:۱۳
چرا منفی میدین؟ واقعیت داره، ما عادت داریم الکی از یه چیزی دفاع کنیم. به خاطر همینه که هی می خوره تو ذوقمون (148907)
ر.س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۷:۵۸
خوبه سانتریفوژ بگرده ولی باید چرخ مملکم هم بگرده .(دکترروحانی)
برادران افراطی لطفا منافع همه مردم رادر نطر داشته باشید و از هم صدائی با صهیونیست ها دست بردارید (148918)
سیاوش
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۴۰
از صمیم قلب دوستت داریم ظریف.اعتبار واقعی ایران زمینی (148827)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۳:۴۶
خدا قوت افتخار دیپلماسی ایران وبه امید سلامتی کامل من وخانواده ام در هنگام نماز برای شما دعا می کنیم. (148830)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۱۴
آقای ظریف شما خیلی دوست داشتی هستید. (148841)
ای تک دختر تبریز 11 ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۲۰
اقای دکتر بابام میگه شما ادم خوب هستید وکارها را خوب انجام مکنید من از کارهای شما بلد نیستم از بابام اجازه گرفتم این دفعه من بجای بابام به شما بگم شما خوبین من دوست دارم شما رو چون بابام دوست داره شما رو اگه شما بتونینقیمت پفک وبیسکویت کم کنین خیلی خیلی خوب میشین 00000 با عرض سلام من پدر ای تک با اجازه مدیر سایت هیچ گونه دخل وتصرفی در نوشتار او نکردم شما هم این محبت را بکنین با تشکر (148842)
ابوسعيدگناوه اي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۵:۰۰
اي ول دختر نازم خدا حفظت كنه عمو جان خدا كنه اقاي ظريف سالم باشه به موقعش بسكوييت و پفك ماهم ارزون ميكنه سالم باشي هميشه (148857)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۶:۰۸
به شما دختر گلم پیشنهاد میکنم به جای اینکه بخای پفک و بیسکوییت ارزون بشه، آرزو کنی که قیمت پسته و بادام و گردو و ازین چیزا ارزون تر بشه تا بابات بتونه برات بخره که نه تنها مثل پفک برای سلامتیت ضرر نداره بلکه باعث افزایش هوش و رشدت هم میشه. (148888)
کمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۴۸
جناب اقای دکتر این نوشتار کودک معصومی از کودکان این سرزمین است که بزرگترین ارزوی او پفک و...... است که ارزان شود من بجای شما بودم این کامنت را نشان دکتر روحانی میدادم تا تا حداقل دل این کودک را بدست اورد ودر اخر به اقایان دولت قبل این تحفه را تبریک می گویم (149085)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۲۶
خب انتظار ملت است که منتشر کنید، چرا مخفیانه؟ (148843)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۵:۲۰
10پاراگراف برای مادر بزرگ من نوشته؟ (148869)
فاطما
Australia
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۲۷
درود بر دکتر ظریف کور باد هر آنکه نتوان دید (148844)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۴۰
دست مریزاد مرد بزرگ. خدا یار و یاورتان باشه همیشه (148848)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۴:۴۵
آقای ظریف مردم از ماجراحویان و افراطیون خسته شدند و همه از شما حمایت می کنند. مواظب سلامتی خودتان باشید مردم به شما ها امیدوار شدند . لطفا در مقابل افراطیون کوتاه نیاید (148850)
محمودمحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۶:۳۰
همه بایدقاطعیت درمذاکرات روازجلیلی عزیزیادبگیرند.درموقع مذاکرات لرزه براندام ابرقدرتهامی انداخت.حتی روایت کرده اندخانم اشتون درموقع روبروشدن بااین مردخدادست وپایش راگم می کردونمی دانست چه بگوید..... (148892)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۸:۴۳
دوست عزیز ، پس چرا ایشان با این همه ابهت و جذبه ! کاری از پیش نبردند ؟ البته ، چرا ، کلی تحریم و گرانی و نا امیدی ! هموطن خوبم ، در سیاست گاهی اوقات باید با زبان چرب و نرم پیش رفت تا موفق شد . نه با قاطعیت و جذبه . (148928)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۹:۰۴
قاطعیت ویران کننده ! (148937)
دوست دار میهن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۱:۵۴
ظریف جان موافق و موید باشی انشاالله دردت بخور تو سر هرچه آدمه زبون نفهمه (149031)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۲۵
مذاکره برای رسیدن به تفاهم است نه نشان دادن تخاصم! (149077)
کمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۵۱
دوست عزیز ارجاع می کنم به کامنت بالایی (ای تک) جواب شما را ان دختر بچه خوب داده است (149088)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۶:۳۵
سلامتی وزیر محترم خارجه سرزمین عزیزم که درخشش صمیمیت وسادگیش ازدیپلماسی فعال ومنحصر بفردش بسیار فراتر است راعاجزانه از بی همتای همیشه عاشق تمنا دارم (148895)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۶:۳۷
جناب آقای دکتر ظریف خوب استراحت کنید که دوست داریم در دور بعدی مذاکرات جسم شمارا مثل اراده تان استوار ببینیم. (148897)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۹:۴۸
ببینبد کارمون به کجا رسیده که بزرگترین آرزومون شده ارزونی.حیف از ایران و ایرانی حیف........... (148969)
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۲:۰۰
در حد تیم ملی دوستتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت دارم دکتر طریف (149034)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۲:۴۷
ظریف مرد کیاست و سیاست دوستت داریم برایت از صمیم قلب دعا میکنم (149054)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۱۶
عاشق شما شدیم آقای ظریف.به انتخاب رییس جمهور عزیزمان تبریک میگویم.چه انسانهای وارسته ای داریم که سالها نتوانسته اند به سرافرازی ایران و ایرانی بپردازند. (149071)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۴۴
بهترین وزیر خارجه تاریخ ایران (149083)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۰۶:۴۸
کارروبایدبه کاردان دادبه قول ماترک ها:چورگی گورگ چورگچی یاپا.. (149127)