به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۳ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۱۸۳۵۶۸

وزیر بهداشت: شیوع عزاداری دلیل خودکشی‌هاست

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: بحث سلامت روان نیز موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می‌طلبد ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را در یابیم.
وزیر بهداشت: شیوع عزاداری دلیل خودکشی‌هاست
وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده برای اضافه کردن دو واکسن مهم روتاویروس و پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون ملی در سال آینده خبر داد و در عین حال بر لزوم جدی گرفتن کاهش هزینه‌های جیب مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت تاکید کرد.دکتر سعید نمکی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این باره گفت:

* بحث سلامت روان نیز موضوعی بسیار مهم است که باید به طور جدی به آن بپردازیم. این موضوع مشارکت بین بخشی می‌طلبد ما ۱۴ تولد در شیعه داریم با ۱۳ وفات، اما همیشه دلمان می‌خواهد گریه کنیم و ضجه بزنیم. باید این فضای غم انگیز را شکست و آن را تعدیل و تلطیف کرد. این افسردگی عامل خودکشی و بسیاری از خشونت‌های اجتماعی است. باید روان‌های پریشان را در یابیم.

* قرار بود در این کمپین فشارخون ۲۰ میلیون نفر را اندازه گیری کرده و دو میلیون کیس جدید پیدا کنیم، اما به لطف خدا و با همت شما حدود ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را پایش کرده و دو میلیون و ۷۰۰ هزار کیس جدید هم پیدا کردیم. همچنین در بین این افراد ۱۰ میلیون نفر را هم که در مرحله ورود به فشارخون بودند، یافتیم؛ این اقدام کار بزرگی بود که با جیب خالی آن را انجام دادیم.

* عده‌ای فکر می‌کردند من که از سازمان برنامه و بودجه می آیم که کلید گاوصندوق خزانه را هم به من می‌دهند. در سال ۹۶ قرار بود برای عید سال ۹۷، یکهزار و ۳۷۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهیم که ۵ فروردین ماه توانستیم این اقدام را انجام دهیم، اما بنده با همه برادری که با دکتر نوبخت دارم، اما در عید امسال به من گفت که نمی توانیم اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی شما را تامین کنیم. از طرفی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم از سازمان تامین اجتماعی طلب داشتیم و ۴ الی ۵ هزار میلیارد تومان هم از بیمه سلامت می‌خواستیم. بنابراین ما با ۲۰ هزار میلیارد کسری وارد سال ۹۸ شدیم.

* بحث بهداشت دهان و دندان که به شدت مغفول مانده و در شاخص‌های مربوط به آن به شدت به ویژه در مناطق کمتر برخوردار و محروم، عقب هستیم. در این زمینه باید بحث مدارس عاری از پوسیدگی را به سرانجام برسانیم که اولین پایلوت آن در استان اردبیل انجام شد و امیدوارم به زودی در کل کشور با ۳هزار و ۶۰۰ یونیت و ۳۲۰۰ دندانپزشکی که داریم آن را به سرانجام برسانیم.

* سالمندان ما با سالمندان سایر کشورهای دنیا متفاوتند؛ آنها سالمندانی هستند که جوانی نکرده، پیر شدند؛ چرا که در زمانی که می توانستند خلق ثروت کنند، زیرساخت برایشان آماده نکردیم و امروز دارند به زمان سرباری سنی هم می رسند و این بسیار دوران غم انگیزی است. سالمند ما سالمندی پر دغدغه است.

* در بسته‌های طرح تحول کاهش پرداخت از جیب بیمار را جدی می‌گیریم. نباید هزینه‌های کمرشکن به بیمار تحمیل شود. بیمار نباید سرگردان بخش خصوصی شود که برخی از آنها پوست بیماران را می‌کنند.

* بیش از این نمی‌توان از کیک منابع بهره برد و باید از بخش خصوصی استفاده کنیم، اما روی سلامت مردم‌ هم معامله نمی‌کنیم. بنابراین اولویت‌ها را درآورید، ساخت و ساز دیگر خبری نیست و ترمز کنید. اصلا پول نداریم؛ بسیار سال سختی است که ان‌شاءالله به سرافرازی از آن عبور می کنیم. این خشکسالی را هم می‌گذرانیم و باز به تر سالی منابع می‌رسیم، اما در حال حاضر باید اولویت بندی کنیم. زیرا وقتی نفت نمی‌فروشیم، ما هم که وابسته به آن هستیم، بی‌پول می‌شویم و کسی که پول ندارد، رستوران نمی‌رود.

* عامل رنجوری اقتصاد مملکت، اقتصادی نیست، بلکه عوامل مدیریتی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و... است. نسخه پیچی برای این اقتصاد با دست اقتصادیون میسر نیست. اولین کار برای این اقتصاد که باید انجام شود، شفاف سازی اقتصادی است. تا زمانیکه اعتماد عمومی را برگردانیم و فساد را ریشه کن نکنیم، کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دومین کار اجماع نخبگان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حول محور توسعه اقتصادی است و سوم اینکه تکلیف‌مان را با دنیا مشخص کنیم. زیرا اقتصاد در مرزهای بسته توسعه نمی‌یابد. این راهی است که بسیار از کشورها رفته‌اند.
مرجع : ایسنا