به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۴۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۱۸۳۵۷

طرحي برای آزادسازی سرمایه‌های ایران

گروه سياسي: يک مقام عاليرتبه دولت آمريکا گفت که واشنگتن به دنبال دور جديد مذاکرات دلگرم‌کننده با ايران درباره برنامه هسته‌يي‌اش در حال سبک و سنگين کردن پيشنهادي براي کاهش فشار تحريم‌ها به تهران از طريق پيشنهاد دادن دسترسي ايران به ميلياردها دلار درآمدي است که مسدود شده است به شرطي که دولت ايران گام‌هاي مشخصي را براي کاهش برنامه هسته‌يي‌اش اتخاذ کند.
طرحي برای آزادسازی سرمایه‌های ایران
روزنامه نيويورک تايمز به نقل از اين مقام عاليرتبه آمريکايي نوشت: چنين طرحي که بر اساس آن آمريکا مي‌تواند به تدريج دارايي‌هاي ايران در خارج را از حالت مسدود خارج کند داراي ريسک‌هاي سياسي و ديپلماتيک لغو تحريم‌ها که مي‌تواند توسط ائتلاف متنوعي از کشورها بر سر آن توافق حاصل کرد نيست. اين اقدام علاوه بر آن به باراک اوباما رييس‌جمهور آمريکا انعطاف‌پذيري مي‌دهد تا به پيشنهادات ايران که در جريان مذاکرات ارائه خواهد شد واکنش نشان دهد، بدون اين‌که رژيم تحريم‌هاي جهاني را که اين کشور سال‌ها براي اعمال آن تلاش کرده بود، متزلزل کند.اين مقام آمريکايي گفت که اين طرح هنوز در کاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريکا تحت مناظره قرار دارد و ادامه داد: اگرچه دو دور مذاکرات در ژنو که روز سه‌شنبه و چهارشنبه انجام شد دستاوردي به همراه نداشت، ولي مقامات ايراني صادق‌تر از مذاکرات ديپلماتيک گذشته بودند مخصوصا در مذاکرات مستقيم بين ديپلمات‌هاي ايراني و وندي شرمن نماينده آمريکا.

اين مقام آمريکايي گفت که اکنون اگرچه دولت آمريکا با حساب‌گري پيچيده‌اي درباره آينده تحريم‌ها روبرو است، سعي مي‌کند سنا را بر آن دارد که راي‌گيري درباره يک طرح جديد براي تشديد تحريم‌ها عليه نفت ايران را تا دور بعدي مذاکرات در 7 نوامبر به تاخير بيندازد. وي گفت که اين کار ممکن است دشوار باشد، زيرا ايران قول تعليق غني‌سازي اورانيوم را نداده است و حداقل به طور علني طرحي را براي برچيدن تاسيساتش ارائه نکرده است.
نيويورک تايمز گزارش داد که با اين وجود لحن جديد و مثبت مذاکرات باعث شده است تفکر جديدي در واشنگتن درباره چگونگي کاهش فشارها به تهران، البته نه بلافاصله و به صورت تدريجي به وجود آيد، به شرط اين که ايران واقعا مصالحه کند.

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۱۸:۰۳
مصالحه ایران با قدرت های جهانی در مورد برنامه اتمی خودش حتمی است و فقط زمان انجام این مصالحه و عقب نشینی مشخص نیست.
قدرتهای بزرگ و از جمله آمریکا هم باید در برابر امتیاز دادن های ایران،امتیازات خوبی بدهند تا روند مذاکرات به نتیجه مطلوبی برسد. (148919)
سریرا دلارامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۱۹
ایران امتیازی نداده. امتیاز دادن یعنی صرف نظر کردن از یه چیز مفید و کارا. (149074)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۳:۲۶
کلید داره می چرخه. (149078)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۰:۴۵
ديگه کم کم بايدشعار مرگ برآمريکارو کنار بذاريم. (148999)
۱۳۹۲/۰۷/۲۶ ۲۲:۴۸
اصلا در دین ما حتی توهین به کفار هم جایز نیست ، چه برسه به اهل کتاب ! حتی اگر ایمانشون ظاهری هم باشه . متاسفانه مشکل ما ملت شعار دادن یا ندادن نیست بلکه شعارزدگی و احساسی عمل کردنه ! . . . این میتونه نشانه بزرگواری و گذشت ملت ایران باشه . (149057)