به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۱۸۳۷۲
تحقیقات صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد؛

قدرت مغز در تولید مسکن برای کاهش درد

گروه علمي و فناوري:​ تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد، مواد شیمیایی که به تسکین دردهای فیزیکی کمک می‌کنند، در تسکین دردهای عاطفی نیز تاثیرگذار است.
قدرت مغز در تولید مسکن برای کاهش درد
 تحقیقات نشان می‌دهد، مغز انسان و حیوانات قادر به انتشار مواد شیمیایی برای کاهش دردهای فیزیکی است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان در این مطالعه از 18 فرد بزرگسال خواستند که عکس ها و پروفایل های شخصی تعدادی از افراد را بررسی و کسانی که علاقه مندی بیشتری نسبت به آنها احساس می‌کنند را انتخاب کنند. سپس این افراد در داخل دستگاه تصویربرداری مغزی به نام اسکنر PET قرار داده شدند. اسکن های مغزی انتشار ماده شیمیایی موسوم به opioid را نشان می‌دهد که این اثر بیشتر در مناطق مغزی جسم مخطط شکمی، آمیگدالا یا بادامه مغز، تالاموس خط میانی و ماده خاکستری دور قناتی (PAG) بعنوان مناطق درگیر در دردهای جسمی دیده می‌شوند.

پس از اسکن مغزی به افراد گفته شد، افرادی که انتخاب کرده‌اند، تمایلی به دوستی با آنها ندارند. هرچه میزان ترشح ماده opioid در ناحیه دیگری از مغز موسوم به قشر سینگولیت در زمان شنیدن خبر طرد شدن اجتماعی بیشتر باشد، میزان ناراحتی فرد کمتر خواهد بود. در تحقیقات قبلی، انتشار مواد شیمیایی opioids در زمان پریشانی و انزوای اجتماعی در حیوانات مشخص شده بود، اما محل دقیق وقوع آن در مغز انسان تاکنون شناسایی نشده بود. این درک جدید از توانایی مغز در انتشار مسکن دردهای جسمی و روحی می تواند به توسعه داروهای جدید برای درمان افسردگی و سایر اشکال اضطراب اجتماعی کمک کند. نتایج این مطالعه در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.
مرجع : ايسنا

فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۷ ۱۰:۱۴
موقعی که درد شدید دارید دستتان را در دست یک نفر که دوستش دارید بگذارید و ببینید که چگونه دردتان خیلی کمتر خواهد شد حس میکنید اون لحظه درد از طریق دست به دیگری منتقل میشود من چند وقت پیش به یک بیماری پر دردمبتلا شدم وقتی که دست مادرم و یا همسرم را در دستم میگرفتم درد خیلی کمتر میشد (149165)