به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۸۳۷۸۳

جزییات حمله به توریست آلمانی در مازندران، سرقت دوچرخه‌اش و انتقالش به بیمارستان!

جزییات حمله به توریست آلمانی در مازندران، سرقت دوچرخه‌اش و انتقالش به بیمارستان!
گروه جامعه: سایت دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: اکثر گردشگران خارجی ایران را کشوری امن معرفی می‌کنند و مهمان‌نوازی مردم را می‌ستایند. به تازگی اما کیف‌قاپی و دزدی موبایل از توریست‌ها زیاد شده است. آخرین نمونه، یک دوچرخه سوار آلمانی که چپاول شده و فک‌اش نیز شکسته‌ است!
 
یک توریست آلمانی که با دوچرخه ایرانگردی می‌کرد، طی یک حمله گروهی در نشتارود مازندران به شدت مصدوم شده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، این دوچرخه سوار خارجی به تازگی از بیماری سرطان رهایی یافته و تصمیم به جهانگردی گرفته بود.  حمله شامگاه چهارشنبه دوم مرداد در شهر نشتارود در نزدیکی تنکابن روی داده است. مهاجمان هفت نفر بوده‌اند که پس از ضرب و شتم این گردشگر، وسایل‌اش را نیز دزدیده‌اند. ایسنا می‌نویسد: «او که به شدت از ناحیه صورت آسیب دیده و دچار شکستگی فک و دندان شده بود، در بیمارستان شهید رجایی تنکابن بستری می‌شود.» گردشگر آلمانی برای مداوای بهتر و جراحی شکستگی فک، به بیمارستان خاتم‌الانبیا در تهران منتقل شده است. ایسنا می‌نویسد، متهمان دستگیر شده‌اند و اموال مسروقه نیز به مالباخته تحویل شده است: «مادر این دوچرخه سوار نیز قرار است به زودی وارد تهران شود.» سایت تابناک، مهاجمان را اراذل و اوباشی خوانده که حالت عادی نداشته ‌و مست بوده‌اند. در این میان، فدراسیون دوچرخه سواری ایران اعلام کرده که گردشگر مصدوم، مجوز "سایکل توریسم" برای تردد با دوچرخه در استان‌ها و شهرهای این کشور را نداشته است!
 
"مقصد گردشگری امن"
 آژانس‌های گردشگری برای متقاعد کردن توریست‌ها همواره بر امن بودن ایران تاکید می‌کنند. اکثر گردشگران خارجی هم پس از سفر به ایران، این کشور را چیزی متفاوت از "تبلیغات منفی" معرفی می‌کنند. نزد توریست‌ها، مهمان‌نوازی مردم، بهترین ویژگی و ترافیک تهران بدترین بخش سفر عنوان می‌شود. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز در آبان سال ۹۷ در سفر به این کشور، ایران را مقصد گردشگردی امن در دنیا خواند. با این همه، علی صدرنیا، رئیس پیشین هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، در دی ماه ۱۳۹۷ اذعان کرد که افزایش سرقت از توریست‌ها به ویژه دزدی موبایل‌های آنها در شهرهای پرازدحام، نگران کننده است.
صدرنیا به خبرگزاری ایسنا گفته بود که تا چند سال قبل، سرقت‌ها موردی بود اما حالا در یک روز از چند نفر گزارش سرقت موبایل دریافت می‌کنیم: «حاشیه امنیت معمولا برای گردشگرانی که با گروه‌های بزرگ سفر می‌کنند بیشتر است اما طبق آمارها این اواخر سفر گردشگران انفرادی به ایران افزایش پیدا کرده که نگران سوءاستفاده از این توریست‌ها هستیم، گردشگرانی که اتفاقا بیشترین واکنش‌ها از سفرهایشان را در فضای مجازی دارند.» در خرداد ۱۳۹۷ پلیس ایران از شناسایی و دستگیری یک باند خانوادگی خبر داد که خود را به گردشگران خارجی به عنوان مامور پلیس معرفی می‌کردند و به بهانه بررسی پول‌ و مدارک، از توریست‌ها کف‌زنی می‌کردند. آنها کارت ملی خود را به عنوان کارت مقام دولتی به توریست‌ها نشان می‌دادند.

دزدان در کمین جهانگردها
سرقت در پوشش مامور، رایج‌ترین شگرد دزدی از توریست‌ها در ایران است. سال ۱۳۹۵ نیز سه نفر با همین روش، از گردشگران در شهرهای قم، تهران، اصفهان و یزد اخاذی کرده بودند. در پاییز ۱۳۹۲ نیز یک گردشگر آلمانی که با اعضای خانواده‌اش، با یک ون ایرانگردی می‌کرد، در کرج مورد دستبرد قرار گرفت. دزدها، دوربین، پول، کارت اعتباری، مدارک خودرو را همراه با  گذرنامه و کارت شناسایی او و همسرش را غارت کردند. توریست مالباخته، با لغو برنامه سفر به کشورهای همسایه ایران، از سارقان خواست فقط مدارک را پس بدهند تا بتواند به آلمان برگردد. 
او روی شیشه ماشین سفری خود نوشت: «مدارک ما گم شده. یابنده مژدگانی خوبی دریافت می‌کند. ما فقط می‌خواهیم به خانه برگردیم.» کیف‌قاپی و سرقت موبایل از توریست‌ها در تهران در محدوده بازار، بافت قدیمی شهر یا خیابان‌هایی بیشتر دیده می‌شود که هتل‌‌ها یا فروشگاه‌های صنایع دستی در آنها وجود دارند. خیابان ویلا از جمله این خیابان‌هاست. سال گذشته، یک توریست زن در تهران در برابر هتلی در خیابان ویلا، طعمه کیف‌قاپی وحشیانه یک موتورسوار قرار گرفت و به کما رفت. فیلم دوربین مداربسته از صحنه ربایش، مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. یکی از کاربران نوشته بود: «این موتوری را باید دو بار محاکمه کرد. یکبار به خاطر کیف قاپی خشن و دوم به خاطر آبرویی که از ملت ایران برد.» 
برچسب ها: توریست آلمانی