به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۱۸۳۸۵۹
​​​​​​​انتقال رهبر مخالفان پوتین از زندان به بیمارستان

دستگیری گسترده و سرکوب معترضان در مسکو

گروه بین‌الملل: اتحادیه اروپا دستگیری و سرکوب خشن معترضان در مسکو را محکوم کرد. سخنگوی اتحادیه اروپا سرکوب این تظاهرات را نقض آشکار قانون اساسی روسیه اعلام کرده است. در جریان تظاهرات نیروهای اپوزیسیون بیش از هزار نفر دستگیر شده‌اند.
دستگیری گسترده و سرکوب معترضان در مسکو
تعداد افراد دستگیر شده در جریان تظاهرات ضد دولتی در روسیه افزایش یافته است. بر اساس برخی گزارش‌ها، پلیس و نیروهای انتظامی روسیه اقدام به دستگیری ۱۳۷۰ نفر از معترضان شرکت کننده در تظاهرات روز شنبه پنجم مرداد (۲۷ ژوئیه) نموده‌اند. شمار دستگیر شدگان شامگاه روز شنبه ۱۰۷۴ نفر اعلام شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایا کوسیانچیچ، سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه ۶ مرداد (۲۸ ژوئیه) دستگیری گسترده و استفاده از راهکارهای خشن در مقابله با معترضان را محکوم کرد و آن را ناقض قانون اساسی روسیه و حقوق بنیادین شهروندان آن کشور دانست.  کوسیانچیچ از دولت روسیه خواسته است به قانون اساسی آن کشور و حقوق بنیادین شهروندان احترام بگذارد.
 
انتخابات شهرداری‌ها در روسیه قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود. دولت روسیه محدودیت‌هایی برای شرکت برخی از مخالفان در انتخابات یاد شده پیشبینی کرده است. موضوعی که اعتراضات روز شنبه در مسکو را در پی داشته است. اتحادیه اروپا از دولت روسیه خواسته است تا از حذف نیروهای اپوزیسیون در انتخابات یاد شده امتناع بورزد. مایا کوسیانچیچ گفته است که روسیه باید به نکات مندرج در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) و همچنین تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند. دولت روسیه نام برخی از کاندیداهای وابسته به اپوزیسیون را به علت "جرائم گوناگون" از لیست مربوط به تایید صلاحیت شدگان حذف کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی پلیس، حدود ۳۵۰۰ نفر در اعتراض به این سیاست در مسکو اقدام به برپایی تظاهرات کرده بودند. مسئولان با برگزاری تظاهرات روز شنبه در مسکو مخالفت کرده بودند و گفته بودند که با برگزاری "تظاهرات غیرقانونی" به‌شدت مقابله خواهند کرد. گفته می‌شود که نیروهای انتظامی افراد دستگیر شده را مجددا آزاد کرده‌اند.

انتقال رهبر مخالفان پوتین از زندان به بیمارستان 
الکسی لاوالنی، رهبر اپوزیسیون در روسیه از زندان به بیمارستان منتقل شد.
هنوز مقام‌های روسی جزییاتی درباره این اتفاق منتشر نکرده‌اند اما سخنگوی لاوالنی گفت که او ظاهرا با یک واکنش شدید حساسیت روبه‌رو شده که موجب شده تا صورتش به شدت باد کند و سرخ شود. خبرگزاری اینترفکس به نقل از یکی از پزشکان بیمارستان گزارش داده که وضعیت سلامتی لاوالنی در حال حاضر مطلوب است. هفته گذشته بعد از اینکه آلکسی لاوالنی خواستار برپایی تظاهرات علیه ولادیمیر پوتین شد، نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند.درخواست تظاهرات بعد از آن مطرح شد که نامزدهای مخالفان برای انتخابات محلی که به زودی برگزار خواهد شد، رد صلاحیت شدند.