به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۸۳۹۰۷

صفر تا صد تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان
تحصیل پزشکی در آلمان
گروه علمی: افراد بسیاری در سراسر جهان خواهان تحصیل رشته پزشکی در آلمان می‌باشند. دانشگاه‌های پزشکی آلمان رتبه بسیار خوبی را در بین دانشگاه‌های جهان کسب کرده اند و به همین دلیل دانشگاه‌های پزشکی آلمان هر ساله مورد استقبال دانشجویان بین المللی قرار می‌گیرند. همچنین تحصیل پزشکی در آلمان تقریبا رایگان می‌باشد.

صفر تا صد تحصیل پزشکی در آلمان
تحصیل پزشکی در آلمان یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای علاقه‌مندان به تحصیل در رشته پزشکی می‌باشد. نام 32 دانشگاه آلمان در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان (QS) به چشم می‌خورد. این بدین معنی است که دانشجویان بین المللی انتخاب‌های زیادی را برای تحصیل پزشکی در آلمان پیش روی خود دارند و می‌توانند از بین این 32 دانشگاه معتبر یک دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کنند. تحصیل پزشکی در آلمان به دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد تقسیم نمی شود و یک دوره پیوسته شش ساله می‌باشد. در این شش سال دانشجویان باید آزمون‌های کتبی، شفاهی و عملی را با موفقیت پشت سر بگذارند. نحوه ورود و شرایط تحصیل در آلمان در ادامه بررسی می‌شود.
 پزشکی در آلمان
شرایط تحصیل پزشکی در آلمان
سیستم آموزشی آلمان با کشور‌های دیگر کمی متفاوت می‌باشد. دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در آلمان را دارند باید حتما در امتحان ورودی پزشکی قبول شوند. دانشجویانی که در کنکور سراسری ایران در رشته پزشکی پذیرفته شده اند می‌توانند مدارک خود را برای دانشگاه‌های آلمان ارسال کنند و سپس در آزمون ورودی پزشکی آلمان شرکت کنند. این آزمون کاملا به زبان آلمانی می‌باشد. بنابراین شما برای قبول شدن در این آزمون باید به زبان آلمانی مسلط باشید، در غیر این صورت نمی توانید در این آزمون شرکت کنید. داشتن مدرک زبان آلمانی می‌تواند شانس شما را برای پذیرفته شدن در یکی از دانشگاه‌های پزشکی آلمان بالا ببرد.
دانشجویانی که در کنکور سراسری در رشته پزشکی پذیرفته نشده اند می‌توانند برای تحصیل در رشته پزشکی در یکی از کالج‌های آلمان ثبت نام کنند و پس از گذراندن دوره یک ساله در آزمون ورودی پزشکی شرکت کنند. در این دوره یک ساله که در کالج‌های آلمان برگزارمی شود دانشجویان با مباحث زیست شناسی و زبان آلمانی آشنا می‌شوند.
پس از قبولی در آزمون ورودی پزشکی آلمان، دانشجویان می‌توانند در یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان در رشته پزشکی تحصیل کنند.


شرایط تحصیل پزشکی در آلمان
 
تحصیل پزشکی در آلمان تقریبا شش سال به طول می‌انجامد. تحصیل پزشکی در آلمان به 3 دوره تقسیم می‌گردد:
 دوره اول (پیش بالینی):
تحصیل پزشکی در آلمان در دوره اول یا دوره پیش بالینی به مدت دو سال (4 ترم تحصیلی) طول می‌کشد. در این دوره دانشجویان بیشتر با دروس پایه و مباحث پزشکی آشنا می‌شوند. سپس دانشجویان باید در آزمونی که در آخر این دوره برگزار می‌شود نمره قبولی کسب کنند تا وارد دوره تحصیلی بعد شوند.

دوره دوم (بالینی):
دوره دوم تحصیل پزشکی در آلمان سه ساله است. این دوره شامل شش ترم تحصیلی می‌باشد. در این دوره دانشجویان علاوه بر دانش نظری، مهارت‌های عملی را هم فرا می‌گیرند. این دوره شامل کنفرانس‌ها، سمینارها، جلسات آزمایشگاهی و دوره کارآموزی (انترنی) می‌باشد.

دوره سوم (دوره عملی):
این دوره، آخرین دوره تحصیل پزشکی در آلمان می‌باشد و به مدت یک سال به طول می‌انجامد. در این سال دانشجویان باید در آزمون کشوری پزشکی آلمان شرکت کنند و در آن نمره قبولی بگیرند. در این آزمون دانشجویان پزشکی از لحاظ علمی و عملی ارزیابی می‌شوند. اگر دانشجویان در این آزمون پذیرفته نشوند نمی توانند مدرک پزشکی خود را دریافت کنند. این آزمون به دو بخش شفاهی و عملی تقسیم می‌گردد. در بخش شفاهی، دانش نظری دانشجویان پزشکی ارزیابی می‌شود و در بخش عملی توانایی‌ها و مهارت‌های پزشکی دانشجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد. دانشجویانی که می‌خواهند در رشته خاصی مانند قلب یا چشم تخصص بگیرند باید سه تا چهار سال دیگر متناسب با تخصصی که انتخاب می‌کنند، در دانشگاه‌های پزشکی تحصیل کنند.
 

مزایای تحصیل پزشکی در کشور آلمان

مزایای تحصیل پزشکی در آلمان
کشور آلمان یکی از بهترین کشورها در حوزه آموزش عالی می‌باشد. به کارگیری اساتید مجرب، فراهم کردن امکانات و فضای آموزشی مناسب باعث شده تا دانشگاه‌های آلمان رتبه بسیار خوبی را در بین دانشگاه‌های جهان داشته باشند. بنابراین تحصیل پزشکی در آلمان یک فرصت استثنایی برای دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود.
پایین بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی از دیگر مزایای تحصیل پزشکی در آلمان می‌باشد. کشور آلمان برخلاف کشورهای پیشرفته جهان آموزش عالی رایگان را در اختیار دانشجویان قرار داده است. تحصیل پزشکی در آلمان تقریبا رایگان می‌باشد و دانشجویان باید تنها مبلغی حدود 300 الی 500 یورو در هر ترم برای امور ثبت نام، بیمه و ... هزینه کنند. از طرفی به دلیل ثبات اقتصادی در کشور آلمان هزینه‌های زندگی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.
دانشگاه‌های آلمان هفته ای بیست ساعت به دانشجویان اجازه کار می‌دهند و دانشجویان می‌توانند از این طریق مخارج زندگی خود را در آلمان تامین کنند.
از دیگر مزایای تحصیل پزشکی در آلمان این است که دانشجویان بین المللی می‌توانند پس از اتمام تحصیل خود در آلمان به دنبال کار باشند و پس از مشغول شدن به کار برای اخذ اقامت اقدام کنند. به دلیل معتبر بودن مدرک پزشکی دانشگاه‌های آلمان، موقعیت‌های کاری خوبی در اکثر نقاط جهان برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد.
 
 نتیجه گیری :

در پایان بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای مهاجرت به یکی از موسسات حقوقی مهاجرت رسمی در کشور ایران مراجعه کنید. موسسه حقوقی Go2TR توانسته با جذب بیش از ۳۵۰  هزار نفر دنبال کننده در شبکه اجتماعی خود اطلاعات گسترده ای در زمینه مهاجرت برای علاقمندان تولید نماید.
 

 منابع