به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ساعت ۲۳:۴۱
کد مطلب : ۱۸۴۰۶۰

رویترز: صادرات نفت ایران به ۱۰۰هزار بشکه رسید!

گروه اقتصادی: خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های صنعتی و کشتیرانی، مدعی شد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
رویترز: صادرات نفت ایران به ۱۰۰هزار بشکه رسید!
آمریکا روز دوم ماه مه امسال معافیت خریداران نفتی ایران را لغو کرد تا صادرات نفت تهران را به «صفر» برساند، اما چین و ترکیه خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه داده‌اند. منابع صنعتی به رویترز گفته‌اند ایران در ماه جاری روزانه به‌طور متوسط ۱۰۰ هزار بشکه نفت فروخته است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، به رویترز گفته است ارزیابی آنها این است که صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران در مجموع طی ماه ژوئیه ۱۲۰ هزار بشکه بوده است. اگر این آمار تایید شود، به معنای کاهش ۹۵ درصدی صادرات نفت ایران ظرف یکسال گذشته است که ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم‌های تهران توسط واشینگتن بازگردانده شد.

در همین حال، نماینده شرکت مشاوره انرژی «اس‌وی‌بی»، گفته است بر اساس ارزیابی آنها میزان حمل نفت ایران ۲۲۵ هزار تا ۳۵۰ هزار بشکه بوده است، اما دقیقا معلوم نیست چه میزان از این نفت فروش رفته است. کپلر، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، به خبرگزاری رویترز گفته است افزایش تنش‌ها با آمریکا، توان ایران برای فروش نفت را بهبود نبخشیده است.

ایران قبل از تحریم‌های واشینگتن روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت. کپلرگفت که ایران ماه گذشته ۴۱۷ هزار بشکه نفت را راهی بازار کرده، اما دقیقا معلوم نیست چه میزان به فروش رفته است. ایران بخشی از نفت خود را در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج فارس یا تاسیسات خشکی در داخل کشور یا چین ذخیره می‌کند. کپلرگفت میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران به ۱۱۱ میلیون بشکه اوج گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه از قول این شرکت اطلاعات ذکر شده را عینا منتشر کرده است. دولت حسن روحانی بودجه امسال را بر اساس صادرات روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت در روز بسته بود، اما اخیرا مقامات ایران گفتند که بودجه بازبینی شده، و بر اساس صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت تنظیم شده است..

افت صادرات روزانه نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به صد هزار بشکه به معنی از دست رفتن سالانه ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی بر اساس قیمت‌های کنونی نفت است. برای ایران که کل تولید ناخالص داخلی آن بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال جاری تنها ۴۸۳ میلیارد دلار خواهد بود، از دست رفتن ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی چالش بزرگی است.

صندوق بین‌المللی پول در ماه آوریل که هنوز مشتریان ایران از معافیت‌های نفتی آمریکا استفاده می‌کردند پیش‌بینی کرده بود تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری میلادی شش درصد کاهش یابد.