به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۸۴۱۱۷

محسن هاشمی: قانون‌فروشی در تهران نداریم

گروه جامعه: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نبود درآمد پایدار برای شهرداری‌ها باعث افزایش اقدامات غیرقانونی در شهرها شده است، گفت: باید بیش از 60 درصد درآمد شهرداری‌ها از طریق درآمدهای پایدار باشد تا حتی یک مورد قانون فروشی نداشته باشیم.
محسن هاشمی: قانون‌فروشی در تهران نداریم
 محسن هاشمی رفسنجانی در جلسه مشترک برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با فرمانداری شمیرانات گفت: ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران ساختاری ویژه است که از رهبری آغاز می‌شود و دولت، مجلس، شوراهای شهر و روستا این زنجیره را کامل می‌کنند تا نهایتا در تهران این زنجیره به شورایاری‌ها ختم می‌شود. این ها همه مواردی هستند که در قانون اساسی ذکر شده‌اند و مورد تاکید قرار گرفتند.وی با بیان اینکه مشکلی که وجود دارد تداخل منافع و اختیارات دستگاههای مختلف با یکدیگر است، افزود: به شکلی که بعضا دولت از دخالت‌های لشگری و یا سایر دخالت‌ها گلایه می‌کنند و مجلس هم اعلام می‌کند که قانون را تصویب می‌کند اما دولت  اجرا نمی‌کند و یا حتی خودمان در شوراها از این تداخل‌ها انتقاد و شکایت می‌کنیم.هاشمی اضافه کرد: متاسفانه برخی مسئولین در کشور مسئولیت را نمی‌پذیرند، امروز همه مسئولین منتقد شده‌اند در حالی که باید بدانیم مشکلات و معضلات بر عهده ما است. باید مسئولیت‌پذیر باشیم بی‌تردید به جای سیاه‌نمایی باید حقیقت نمایی کنیم.

وی ادامه داد: وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر تهران مشخص است. امروز در این جلسه مشترک با فرمانداری شمیرانات و مدیران کل دستگاههای شهرستان به گونه‌ای صحبت شد که گویی با هیات دولت صحبت می‌کنیم. ظاهرا تصور این بود که ما از دستگاههای اجرایی آمده‌ایم و همه این مشکلات را می‌توان از طریق شورای اسلامی شهر تهران حل کرد. ما می‌توانیم در حوزه‌هایی همچون آموزش و پرورش کمک کنیم اما قطعا موضوع آموزش در کشور بر عهده آموزش و پرورش است.رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عدم وجود درآمد پایدار در شهرها اشاره کرد و افزود: عدم وجود درآمد پایدار برای شهرداری‌ها باعث شده اقدامات غیر قانونی در شهرها افزایش پیدا کند اما باید به این نکته هم توجه کنیم که چه کسی جلوی درآمدهای پایدار را می‌گیرد. قطعا نقش وزارت‌خانه‌ها در این امر بسیار پررنگ است. هیچ گاه وزارت خانه‌های مربوطه به سمت ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها حرکت نکردند.وی ادامه داد:‌باید بیش از 60 درصد از درآمد شهرداری‌ها از طریق درآمدهای پایدار کسب شود تا حتی یک گونه قانون فروشی نداشته باشیم. سیاستی که شورای اسلامی شهر تهران به طور جد دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد:‌علت این که در دوره‌ی جدید مدیریت شهری تهران پروژه بزرگ مقیاسی تعریف نشده است همین بوده الان حتی یک جای شهر تهران نیز قانون فروشی وجود ندارد. ما از درآمد کلانی که در حوزه‌ برج باغ‌ها بود عدول کردیم که قانون فروشی نکنیم. بر همین اساس با کمبود منابع روبرو شدیم چرا که بدنه شهرداری بسیار سنگین است.هاشمی با تاکید بر این که باید وزارت کشور به اصلاح ساختار موجود بپردازد و اختیارات شوراها را افزایش دهد  گفت: در اکثر شهرهای دنیا کارهای آموزشی بر عهده شهرداری است در حقیقت باید به دنبال ایجاد مدیریت یکپارچه شهری باشیم. در حوزه  منطقه‌ یک در شمیرانات نیز باید ایستگاههای مترو را افزایش می‌دادیم و به حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای می‌کردیم اما قطعا وضعیت آنقدر که فرماندار اعلام کردند بد نیست. نباید سیاه نمایی کنیم قطعا می‌توان با برنامه ریزی مشکلات این محدوده را حل و فصل کنیم. ضمن اینکه توقعات قانونی خود را باید بر اساس وظایف و اختیارات شورا با ما مطرح کنید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: محسن هاشمی