به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۱۸۴۱۶۱

چهار دلیل که نمی‌گذارد شب‌ها خوب بخوابید

چهار دلیل که نمی‌گذارد شب‌ها خوب بخوابید
گروه فناوری: بعد از یک خواب خوب دنیا قشنگ‌تر به نظر می‌آید. اما امان از وقتی که خواب آدمی مختل شود.
کمبود خواب باعث می‌شود سخت‌تر فکر کنیم و آسان‌تر اذیت و مضطرب شویم. در طولانی‌مدت خواب نامناسب خطر ابتلا به چاقی مفرط، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی مرگ زودرس را افزایش دهد. به همین دلیل مهم است که بفهمیم چه چیزی خواب شما را مختل کرده است.
دلیل آن می‌تواند سن و سال شما باشد
دکتر سوزان برتیش، استادیار در دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید: «اخلال در خواب را اکثرا در افراد مسن می‌بینیم. اما شما نباید اول از همه بیدار شدن به دفعات خود را گردن سن بیاندازید. ساعت بیدار شدن و خواب شما ممکن است با افزایش سن تغییر کند و باعث شود صبح‌ها زودتر برخیزید. پس اگر ساعت خواب بیولوژیک شما حدود ۸ شب است، ساعت بیدار شدن طبیعی‌تان چیزی حول و حوش ۴ صبح باید باشد.»
دلیل آن می‌تواند به عادات رایج زندگی‌تان برگردد
یکی از دلایل شایع بروز اختلال در خواب نحوه فعالیت و عادت های روزانه در زندگی است. به عبارتی اگر به موارد زیر عمل می‌کنید، شانس بروز اختلال خواب در شما بیشتر است: چهار ساعت قبل از خواب الکل می‌نوشید، یا به فاصله کمی از وقت خواب غذا می‌خورید و با شکم پر می‌خوابید، چرت عصرگاهی‌تان زیاد است یا زیاد نوشیدنی‌های کافئینی مثل قهوه، چای یا سودا مصرف می‌کنید. دکتر برتیش می‌گوید تغییر هر کدام از این‌ها می‌تواند نحوه و میزان خواب را حتی گاه به سرعت بهبود بخشد.
دلیل آن می‌تواند از داروها ناشی شود
بعضی داروها می‌توانند باعث بیداری شبانه شوند؛ نظیر داروهای ضدافسردگی، کنترل فشار خون، داروهای محتوی الکل و همینطور قرص‌های ضد نفخ یا آسم. در این موارد لازم است با پزشک مشورت شود تا داروها به گونه‌ای مصرف شوند که تداخلی با خواب ایجاد نکنند.
دلیل آن می‌تواند نشانه یک مشکل اساسی باشد
بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سلامت می‌توانند خواب را نیز مختل کنند. برای مثال اضطراب یا افسردگی، بزرگ شدن پروستات در آقایان، نوروپاتی، دردهای مضمن یا ابتلا به وقفه‌های تنفسی در خواب که با خرخر کردن همراه است همه می‌توانند بر خواب سالم تاثیر بگذارند.
چگونه خواب سالم را به دست آوریم؟
نیازی نیست که همه عمر با مشکل خواب دست به گریبان باشید. اگر فکر می‌کنید نحوه زندگی‌تان باعث اختلال خواب می‌شود آن را عوض کنید، یا با دکترتان درباره راه‌های خواب بهتر مشورت کنید و یا به دنبال مشکلات اساسی سلامت که این وضع را ایجاد کرده است باشید. در کنار این‌ها:
  • هر روز سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید
    دو ساعت قبل از خواب از دستگاه‌های الکترونیکی همچون موبایل یا آیپد استفاده نکنید.
    در جای آرام، تاریک و خنک بخوابید.
    پیوسته ورزش را در دستور کار قرار دهید (البته نه یک ساعت مانده به زمان خواب‌تان)
دکتر برتیش می‌گوید زمانی که شما بهتر می‌خوابید، احتمال بیشتری هست که عملکرد روزانه‌تان بهبود یابد، انرژی و تمرکزتان بالا رود و کیفیت زندگی‌تان در مجموع بهتر شود.
منبع گزارش: سایت دانشکده پزشکی هاروارد
برچسب ها: خواب