به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۱۸۴۱۹۲

مراسم وداع با حسین آهی برگزار شد

گروه فرهنگی: مراسم وداع با «حسین آهی» صبح روز پنجشنبه 10 مرداد 98 در مقابل مسجد بلال تهران برگزار شد.
مراسم وداع با حسین آهی برگزار شد
در این مراسم، شاعرانی چون محمدرضا شفیعی کدکنی، علی موسوی گرمارودی، سهیل محمودی، حسین اسرافیلی، محمدعلی بهمنی، ساعد باقری، سعید بیابانکی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مرتضی امیری اسفندقه، رضا عبداللهی، بیوک ملکی و جمعی از پژوهشگران حوزه زبان و ادب فارسی حضور داشتند. عبدالعلی علی‌عسکری - رییس سازمان صداوسیما - و حمید شاه‌آبادی - معاون صدای سازمان صداوسیما - هم از مسؤولان حاضر در مراسم بودند. نماز میت مرحوم حسین آهی نیز به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی اقامه شد. در این مراسم، علیرضا جاویدنیا -هنرمند رادیو - اظهار کرد: همه به مقام و قدم‌های حسن آهی در راه اعتلای فرهنگ واقف هستید و فعالیت ایشان هرگز با کسی قابل قیاس نیست. اکنون که در بین ما نیست، قدر دان او و بزرگان عرصه هنر باشیم و مرحوم آهی را سرلوحه زندگی خود قرار بدهیم. بیاموزیم که حسین آهی چگونه در این سازمان با ما زندگی کرد.
همچنین عبدالعی علی‌عسکری - رییس سازمان صدا و سیما - در سخنانی گفت: حسین آهی یکی از سرمایه‌های بزرگ و جزو  ذخایر بود. ما متاثریم و به خانواده ایشان و خانواده رادیو و صدا و سیما و قشر فرهیخته فرهنگ کشور تسلیت می‌گویم. وی ادامه داد: همچنین به مقام معظم رهبری که به ایشان محبت ویژه‌ای داشتند تسلیت عرض می‌کنم . او که الگویی برای جوانان بود امیدوارم در زمان موت نیز الگوی یک انسان فرهیخته، انسان انقلابی و هنرمند باشد. همکاران و جوانانی که به رادیو و صدا وسیما می‌پیوندند الگویشان این انسان پاک‌باخته و فرهیخته باشد. مرحوم آهی همواره در راه اعتلای فرهنگ گام برمی‌داشت.

در ادامه بهروز رضوی - از گویندگان پیشکسوت رادیو - گفت: مرحوم آهی یکی از بی‌ریاترین انسان‌هایی بود که دیده‌ام. آنقدر ساده و بی‌تکلف بود که ما در نبودش بودن او را درک می‌کنیم. مرحوم آهی سوار بر کار خود بود و به قدری فروتن و وابسته بود که با تمام توانایی کوچک‌ترین ادعایی نداشت. حافظ آهی - فرزند حسین آهی و از گویندگان جوان رادیو - نیز با اشاره به بارزترین ویژگی ‌پدر خود گفت: برجسته ترین ویژگی پدرم این بود که برای کسی زحمتی ایجاد نکند. ایستادن در آفتاب امروز مصداق اذیت و زحمت است و از طرف خود و تمام اعضای خانواده خود از حضور همه‌ی شما قدردانی می‌کنم. ‌ممنونم که در ماه های آخر همواره حواستان به ما بود.  علی  موسوی گرماوردی نیز شعری را که در وصف استاد خود ادیب نیشابوری سروده بود، برای حاضران خواند.

در پایان، با حضور مردم، شاعران، پژوهشگران زبان و ‌ادب فارسی و همکاران صداوسیما، پیکر حسین آهی از قطعه شهدای گمنام مسجد بلال سازمان صدا و سیما تشییع و برای خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد. محل مراسم تشییع پیکر حسین آهی پیش‌تر در حوزه هنری اعلام شده بود که روز گذشته تغییر کرد. همچنین طبق اعلام خانواده، مراسم ترحیم این شاعر و گوینده روز شنبه، ۱۲ مرداد ساعت ۱۴ در همین مسجد (بلال) برگزار خواهد شد. حسین آهی، شاعر، پژوهشگر و گوینده، متولد آذر سال ۱۳۳۲ بود که بر اثر سرطان غدد لنفاوی از دنیا رفت. او مدتی را به دلیل بیماری بستری بود و شامگاه دوشنبه، هفتم مردادماه در منزل درگذشت. «تماشاگه راز» از رادیو فرهنگ شامل خوانش جدیدی از غزلیات حافظ، از جمله برنامه‌های پرطرفدار زنده‌یاد حسین آهی بود.