به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۱۸۴۲۲۶

روسیه رکورد نسبت زندانیان در اروپا را شکست

گروه بین‌الملل: همزمان با کاهش شمار زندانیان، زندان‌های ۱۳ کشور اروپایی با نرخ اشغال بیش از ۱۰۰ درصد مواجه‌اند و روسیه نیز بالاترین نسبت تعداد زندانی به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر را به خود اختصاص داده است.
روسیه رکورد نسبت زندانیان در اروپا را شکست
به گزارش یورونیوز، شورای اروپا گزارش وضعیت زندان‌های ۴۷ کشور اروپایی را بر پایه دو شاخص نرخ اشغال زندان‌ها‌ و نسبت تعداد زندانیان به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر منتشر کرد. البته دو کشور قزاقستان و بلاروس به دلیل اعمال مجازات اعدام در آنها از این گزارش حذف شده‌اند. مطابق اعلام شورای اروپا در مجموع تعداد زندانیان به دلیل اتخاذ روش‌های مجازات جایگزین و تلاش دولت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها روند نزولی به خود گرفته است.

مطابق گزارش شورای اروپا تعداد زندانیان در دو کشور رومانی و بلغارستان در فاصله سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی ۱۵ تا ۱۶ درصد کاهش یافته است. اما در روسیه به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۱۸ نفر زندانی وجود دارد. بالاترین میزان این شاخص در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۲۳۴.۹ نفر مربوط به کشور لیتوانی است. در مقابل فنلاند با ثبت ۵۱.۱ زندانی به ازاء هر ۱۰۰ هزار نفر پایین‌ترین نسبت را در اروپا به خود اختصاص داده است. نسبت تعداد زندانیان به ازای هر ۱۰۰ هزارنفر افزون بر این که نشان دهنده میزان فساد و گرایش به جرم در یک جامعه است، همزمان گویای میزان سخت‌گیری نظام دادرسی و گرایش نظام حقوقی به صدور حکم زندان نیز هست.
 
بررسی میزان تناسب اندازه و میزان زندان‌ها با تعداد زندانیان نشان می‌دهد که مجارستان بیشترین مازاد زندانی را نسبت به ظرفیت زندان‌هایش دارد. به عبارت دیگر کمبود فضای زندان در مجارستان موجب شده تا نرخ اشغال زندان‌های این کشور به ۱۲۴ درصد برسد. هر چند دولت مجارستان از ارسال اطلاعات زندان‌هایش به شورای اروپا امتناع کرده ولی اطلاعات سالانه سازمان زندان‌های این کشور این نرخ را تایید می‌کند. شورای اروپا میزان ازدحام در زندان‌های مقدونیه شمالی را نیز ۱۲۲.۳ گزارش کرده است. سومین و چهارمین زندان‌های پرازدحام اروپا نیز در رومانی و فرانسه وجود دارد. پایین‌ترین نرخ اشغال زندان‌ها با ۶۳.۹ درصد در لتونی گزارش شده است. در مجموع زندان‌های ۱۳ کشور اروپایی دارای نرخ اشغال بیش از ۱۰۰ درصد هستند.