به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ساعت ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۱۸۴۲۴۴

پرونده شکایت از سعید قاسمی به کجا رسید؟

پرونده شکایت از سعید قاسمی به کجا رسید؟
گروه سیاسی: سایت خبری مدآرا نوشت: اواخر فروردین ماه گذشته بود که “سعید قاسمی” فرمانده بازنشسته عضو سپاه در اظهاراتی جنجالی در یک برنامه اینترنتی گفت: “در بوسنی تحت پوشش هلال احمر رفته بودیم و به نیرو‌های مجاهدین آموزش نظامی می‌دادیم و با القاعده‎ای‎ها با هم بودیم”، چند روز پس از این ادعا جمعیت هلال احمر در حساب توئیتر خود نوشت: «هلال احمر هیچگاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیرو‌های نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون ۴ گانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‎طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس جمعی هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است.» البته پس از واکنش کاربران توییتر هلال احمر کمی بعد این را هم اضافه کرد که به دنبال اقرار سعید قاسمی، از فرماندهان سابق نظامی به استفاده از پوشش هلال احمر برای اهداف نظامی در زمان جنگ بوسنی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران از وی به مراجع قضایی شکایت کرده و حق پیگیری این موضوع را تا زمان رسیدن به نتیجه برای خود محفوظ می‌داند.

روابط عمومی سپاه: اظهارات آقای سعید قاسمی دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده است
به دنبال واکنش هلال احمر به ادعاهای سعید قاسمی، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه هم گفت: اظهارات آقای سعید قاسمی که مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد، دیدگاهی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم نمی‌باشد. سخنگوی سپاه این را هم اضافه کرد که اظهارات آقای سعید قاسمی مسبوق به سابقه بوده و مسئولیت اظهارات اخیر بر عهده وی است گفت: در عین حال تاکید می‌کنیم ایشان و برخی افراد که از سازمان سپاه بازنشسته و یا به گونه‌ای جدا شده‌اند، از اظهارنظر‌های غیرمسئولانه و خلاف واقع پرهیز نموده و برای دشمنان انقلاب و ملت ایران تولید بهانه و دستاویز نکنند.

واکنش الله‌کرم به اظهارات جنجالی سعید قاسمی
البته در این بین برخی دیگر هم بودند که تلویحاً از اظهارات سردار قاسمی دفاع کردند. به عنوان مثال حسین الله کرم درباره صحت این اظهارات سعید قاسمی به نامه‌نیوز گفت: من نکته ایشان را دیدم، او نگفت که ما با لباس هلال احمر یا از طریق هلال احمر در بوسنی بودیم. در واقع او با استفاده از این تعبیر می‌خواست بگوید «ما آنجا امدادگر بودیم»، چون امداد و کمک رسانی شاخصه و ویژگی هلال احمر است بنابراین فعالان این حوزه امدادگر محسوب می‌شوند. وی ادامه داد: اگر منظور {آن است که اظهارات سعید قاسمی با هدف} تقویت میان جنگ آمریکا و ایران بیان شد، خیر این طور نیست. در واقع سعید دارد به نوعی شاخ و شانه می‌کشد که ما عمل کردیم و عمل خواهیم کرد و از چیزی نمی‌ترسیم. اگر به ما تهمت تروریست بودن هم زده شود، راه خود را ادامه می‌دهیم و از این چیز‌ها نمی‌ترسیم. الله‌کرم بیان کرد: امثال من و سعید کعبه آمال مان واشنگتن نیست بلکه کعبه آمال ما کربلاست. هدف ما رشد به شیوه غرب گرایی نیست، هدف ما شهادت است لذا نیازی به این نیست که ما بخواهیم آمریکایی‌ها را تحریک کنیم چراکه با آمریکایی‌ها در جنگ هستیم.

واکنش دولت به اظهارات قاسمی
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم در همان روزها و در واکنش به این اظهارات به خبرنگاران گفت: «این که فردی کلیپی پر کند و حرفی بزند، قابل استناد نیست. آنچه من دیدم هیچ‌کدام صحت ندارد. هلال احمر علیه این فرد اعلام شکایت کرده و بقیه مطالبش هم درست نیست.» او هم‌چنین این قبیل سخنان را به‌خصوص در شرایط حساس کنونی پاس گل دادن به آمریکا و دشمن دانست و تاکید کرد که لزومی ندارد آقای قاسمی بخواهد با سخنان خلاف واقع دست دشمنان کشور را که سپاه را نشانه گرفته‌اند، قوی کند. این در حالی است که رمضان شریف سخنگوی سپاه نیز اظهارات قاسمی را شخصی و فاقد اعتبار اعلام کرد که به هیچ عنوان مورد تأیید سپاه هم نیست. شریف البته این را هم گفت که آقای قاسمی مدتی داوطلبانه در بوسنی حضور داشته‌اند و سال‌های زیادی هم از بازنشستگی ایشان می‌گذرد. اما گویا این سردار بازنشسته سپاه کمی از واکنش‌ها غمگین شده است به طوری که در توئیتر شخصی‌اش نوشت: «به چشم دیدیم در لباس سازمان ملل جاسوسی می‌کنن از ملت‌هایی که نمی‌جنگند و عنان‌شان را به‌دست غربی‌ها می‌دهند. حالا تعجب می‌کنم که بر ما خرده می‌گیرند چرا با لباس هلال‌احمر به نجات مستضعفین رفتید! مگر نه اینکه معنی پوشیدن این لباس یعنی نجات مسلمین و هر بنی‌بشری که تحت آسیبِ ظالم است؟»

سعید قاسمی کیست؟
سعید قاسمی یا به تعبیر درست‌تر “سعید محمد قاسمی” مدت هاست که به یک سوژه جنجالی برای رسانه‌ها تبدیل شده، اما این سعید قاسمی کیست؟ سعید قاسمی همکلاسی سابق محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه علم و صنعت دو روز پیش از مصاحبه جنجالی‌اش، عکسی هم با دوست دوران جوانی خود منتشر کرد. او در توییترش تصویری از در آغوش کشیدن احمدی‌نژاد گذاشت و نوشت: «دیدار اتفاقی با دکتر محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه کرمانشاه به دلیل هم‌زمانی ساعت پرواز». قاسمی در ادامه از این دیدار نوشت: «ضمن تاکید بر ولایت‌مداری و پیروی بی‌چون‌وچرا از منویات رهبری به دکتر احمدی‌نژاد برای حضور در استان زلزله‌زده کرمانشاه خیر مقدم گفتم و بر لزوم حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف‌افکنی تاکید کردم. در انتهای دیدار از آقای دکتر درخواست کردم ضمن تلاش برای کمک به مردم زلزله‌زده و شنیدن مشکلات و مسائل آنها هدفی جز خدمت به مردم و اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی پیگیری نگردد. ایشان نیز از خدمات انجام شده در این استان پس از زلزله کرمانشاه تشکر کردند.»البته اقدام قاسمی در انتشار عکس احمدی‌نژاد در شرایط بحرانی کنونی کشور و در حالی‌که رئیس دولت‌های نهم و دهم در چندسال اخیر هرکاری برای تشویش اذهان عمومی انجام داده است، دور از ذهن هم نبود. او در خردادماه سالی که گذشت در ویدئویی گفت: «احمدی نژادی که هنوز بهش شک داری در همین روستاهای ده خانواری مناطق زلزله‌زده براش سلام و صلوات می‌فرستند» سعید قاسمی از اولین حامیان احمدی‌نژاد بود. آنها در یک چیز با هم اتفاق نظر داشتند، مخالفت سرسخت با هاشمی رفسنجانی. قاسمی به شدت مخالف پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ ایران و عراق است. قاسمی حتی یک بار مدعی شده بود اگر فائزه هاشمی محکوم و راهی زندان شود ریشش را از ته می‌تراشد، البته که فائزه هاشمی به زندان رفت ولی سعید قاسمی ریشش را نتراشید. ادعای کذب استخر فرح در ماجرای درگذشت آیت‌الله هاشمی هم اولین بار توسط او مطرح و بعدها این ادعا از طرف مسؤولان تکذیب شد. استخری که او مدعی بود متعلق به فرح است پس از انقلاب و در زمان دولت سازندگی ساخته شده بود و مسؤولان بسیاری از آن استفاده می‌کردند. این عضو انصار حزب‌الله همچنین در سال اول دولت روحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرده بود که هاشمی و خاتمی و حسن روحانی برای اجرایی کردن مدل این روزهای احمدی‌نژاد بالا و پایین کردند اما مردم از اقدامات آنها جلوگیری کردند.سعید قاسمی متولد قصرشیرین و یکی از فرماندهان سابق نیروی زمینی سپاه لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله است. در محافل دوستانه حاج سعید صدایش می‌کنند. قاسمی پیش از انقلاب ۵۷ و پس از ورود به دانشگاه علم و صنعت بلافاصله جذب فعالان اسلامی که بعدها انجمن اسلامی دانشگاه را شکل می‌دهند، شد و بعدها وارد سپاه می‌شود. اوج معروفیت او از زمان جنگ بوسنی‌وهرزگوین در یوگسلاوی سابق است.

نام سعید قاسمی سال ۹۰ بسیار بر سر زبان افتاد. هنگامی که علیه فائزه هاشمی سخن گفت و قول داد اگر فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی راهی زندان شود ریشش را از ته می‌زند. فائزه به زندان رفت و در طول زندان نیز یک روز به مرخصی نیامد تا محکومیتش پایان یافت اما سعید قاسمی با توجه به وعده‌ای که داده بود، خودش را به فراموشی زد. او همچنین مسئول شلوغی در سخنرانی ناطق نوری در مشهد نیز بود. به طوری که همان سال (۱۳۹۱) در گفت‌وگویی با سایت شبکه خبری ایران، اظهارات تندی علیه رئیس وقت دفتر بازرسی رهبری انقلاب داشت و با طرح این پرسش که «ناطق نوری در گرماگرم جبهه و جنگ کجا بود؟» علی‌اکبر ناطق نوری را مصداق اصلی «ساکتین فتنه» و «خواص بی‌بصیرت» نامید. او البته بارها علیه حسن روحانی رئیس‌جمهوری سخن گفته است. به هرحال قاسمی اگرچه اکنون بازنشسته سپاه است و در سپاه هیچ منصبی ندارد اما همچنان در بعضی از تجمعات و محافل اصولگرایان به سخنرانی می‌پردازد.
برچسب ها: سعید قاسمی