به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۸۴۲۴۷
سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد

گرانفروشی بلیت هواپیما ممنوع!

گروه اقتصادی: به دنبال دریافت گزارش‌هایی از فروش بلیت پروازهای داخلی با قیمت بالاتر از دامنه تعیین شده توسط ایرلاین ها، سخنگوی این سازمان اعلام کرد که با هرگونه تخلف برخورد می‌شود و مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی شکایت خود را مطرح کنند؛ حتی اگر سفر به اتمام رسیده باشد.
گرانفروشی بلیت هواپیما ممنوع!
در روزهای اخیر گزارش‌هایی از سوی مسافران شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر فروش بلیت با نرخ‌های بالاتر از دامنه تعیین شده دریافت می‌شود. در این زمینه با رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفتیم که او بر رعایت دامنه قیمت‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد و هشدار  داد که با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد می‌شود.اگرچه نرخ بلیت پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی تکلیفی نیست؛ اما از سال گذشته، ایرلاین‌ها با راهبری انجمن شرکت‌های هواپیمایی، کف و سقفی تعیین و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند  و همه ایرلاین‌ها ملزم به رعایت آن شدند. جدول این نرخ‌ها در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابل دسترسی است. مسافران می‌توانند آن را مشاهده و با نرخ بلیت خود مقایسه کنند.

آذرماه ۱۳۹۴ بود که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما آغاز شد. به  دنبال این اتفاق در روزهایی از سال که تعداد مسافران افزایش می‌یافت شاهد بالا رفتن بیش از حد نرخ بلیت‌ها بودیم. به همین دلیل از آذرماه ۱۳۹۷ مقرر شد تا کف و سقفی برای نرخ بلیت تعیین شود که ایرلاین‌ها موظف به رعایت آن هستند. نرخ‌ها در تیرماه ۱۳۹۸ مجددا به‌روز شده است. با این حال بعضا مواردی از سوی مسافران مبنی بر خرید بلیت با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده دریافت می‌شود.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه گفت: سازمان هواپیمایی با توجه به نظارت عالیه خود به شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرده تا بر نحوه توزیع بلیت‌های خود نظارت کافی داشته باشند. از سوی از مسافران می خواهیم تا بلیت خود را از مراکز معتبر خریداری کنند. دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز بند «الف» از سازمان هواپیمایی کشوری و مراکز فروش الکترونیک، دارای مجوز از سازمان هواپیمایی هستند که لیست آنها از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری در دسترس عموم قرار دارد.

رضا جعفرزاده افزود: دفاتری هم که مجوز بند «ب» از سازمان میراث و گردشگری دارند می‌توانند بلیت هواپیما را در قالب بسته سفر ارایه دهند. طبیعی است که هرگونه فروش بلیت از طرق دیگر، قانونی نیست. البته ایرلاین‌ها از سقف تعیین شده تخطی نمی‌کنند اما ممکن است گرانفروشی توسط واسطه‌ها انجام شود.سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اذعان کرد: در روزهای غیرپیک، معمولا نرخ‌ها به کف قیمت نزدیک است. به همین دلیل در موارد پیک که بلیت‌ها به سقف قیمت دامنه مورد نظر می‌رسد این شبهه ایجاد می‌شود که گران شده است؛ در صورتی که این‌طور نیست. استدلال شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت بر مبنای هزینه‌های تمام شده یک ساعت صندلی پرواز محاسبه شده که این  استدلال را سازمان هواپیمایی کشوری پذیرفته است.به گفته جعفرزاده، نظارت بر نرخ بلیت، مستمر است. شهروندان می‌توانند هرگونه دریافت احتمالی وجه اضافی، خارج از دامنه قیمتی را از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir قسمت سامانه حقوق مسافر، مطرح کنند که در اسرع وقت پیگیری و نتیجه اعلام می‌شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ناوگان هوایی