به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۱ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۱۸۴۲۹۶

چین همچنان مشغول واردات نفت از ایران است

گروه اقتصادی: شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که به رغم تحریم‌های آمریکا، نفتکش‌های ایرانی در بنادر چین مشغول تحویل نفت خام هستند.
چین همچنان مشغول واردات نفت از ایران است
در این گزارش که روز جمعه ۱۱ مرداد منتشر شده، آمده است که به نظر کارشناسان، نشانی از توقف انتقال نفت ایران به چین دیده نمی‌شود و این امر می‌تواند هم به بازار نفت و هم به گفت‌وگوهای تجاری میان آمریکا و چین آسیب وارد کند. گزارش مزبور می‌گوید در پنج ماه اول سال جاری میلادی، بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون بشکه نفت خام از ایران به چین منتقل شده است. نفت مزبور در محلی با عنوان انبار رسمی نگهداری می‌شود؛ ولی به لحاظ گمرکی، هنوز وارداتی محسوب نمی‌شود در نتیجه نقض تحریم‌های ایران هم صورت نگرفته است. یکی از کارشناسان انرژی به سی‌ان‌بی‌سی گفته است که برآورد می‌شود حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام دیگر ایران هم راهی این انبار رسمی چین باشد. ایالات متحده بارها به افراد و کشورهایی که با ایران و شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند هشدار داده است که هرگونه نقض تحریم‌های وضع شده علیه ایران پیامدهای وخیمی را برای مرتکبان آن در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است که آمریکا تحریم‌های ایران را با قدرت و در همه جا اعمال می‌کند. مایک پمپئو، در جریان یک جلسه‌ پرسش و پاسخ در بانکوک گفت: «ما تحریم‌های [مربوط به]‌ ایران را علیه هر کشور یا شرکتی که به نقض تحریم‌ها ادامه دهد، با قدرت اعمال می‌کنیم.» وزیر خارجه ایالات متحده با تاکید بر موثر بودن تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران، افزود: «ما تاکنون تحریم‌هایی را علیه یک شرکت در چین اعمال کرده‌ایم. ما به این کار ادامه خواهیم داد. جلوگیری از برخورداری آیت‌الله خامنه‌ای و جمهوری اسلامی ایران از ثروت و منابعی که با آنها بتوانند یک برنامه هسته‌ای با قابلیت تهدید همگان در جهان را ایجاد کنند، امری کاملا ضروری است.» وزیر خارجه آمریکا برای اجلاس آسه‌آن در بانکوک پایتخت تایلند به سر می‌برد.
برچسب ها: خرید نفت ایران