به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۱۸۴۳۷۸

شایعه نگران‌کننده درباره دریای خزردرفضای مجازی

گروه جامعه: پس از تصویب کنواسیون رژیم حقوقی دریای خزر در قزاستان، رسانه‌ها این موضوع را با دیدگاه‌های متفاوت دنبال کردند که در جدیدترین مورد آن شایعه کاهش ۵۰ درصدی ایران از سهم دریای خزر مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.
شایعه نگران‌کننده درباره دریای خزردرفضای مجازی
برخی کاربران فضای مجازی در واکنش به تصویب این کنواسیون، کاهش سهم ایران از دریای خزر را 50، 20 و حتی 13 درصد پیش‌بینی کردند که این شایعه از سوی ظریف تکذیب شد.هفته گذشته ظریف؛ وزیر امورخارجه با حضور در مجلس درباره موضوع رژیم حقوقی دریای خزر کفت: هیچ کنوانسیونی حق ۵۰ درصدی از دریای خزر را به هیچ کشوری نداده است. شوروی سابق دریای خزر را به ۴ قسمت تقسیم کرده بود و به ایران تنها اجازه می داد تا خط آستارا حسین قلی پیش برود اما دیگر این گونه نیست. باید بار دیگر تاکید کنم که در جمهوری اسلامی حتی یک وجب از خاک ایران نیز به کسی داده نشده است.
ظریف گفت: در قراردادهای گذشته اجازه داده شده بود تا نیروی دریایی روسیه بتواند تا بندر انزلی ایران بیاید اما این کنوانسیون اجازه نمی‌دهد که هیچ کشوری بدون اجازه ما حتی تا مرز ۱۵ مایلی ما در آب‌های سرزمینی کشور وارد شود. در روابط بین المللی اعتقاد داریم که هر کسی به دنبال منافع خود است و هیچ کس برای منافع ما دل نمی‌سوزاند.

پس از اعلام موضع رسمی دولت ایران درباره رژیم حقوقی دریای خزر، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را برای تصویب به دومای روسیه ارسال کرد. در این لایحه آمده است: "این کنوانسیون شامل مقرراتی برای تعیین رژیم حمل و نقل و استفاده جمعی از آبهای دریای خزر ، سازوکارهای تعیین مرزهای آبی و مناطق ماهیگیری ، محدود کردن بستر دریا، ایجاد کابل های زیر دریایی و خطوط لوله و سایر موضوعات همکاری بین کشورهای ساحلی می باشد".عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات هم در واکنش به اقدام پوتین درباره دریای خزر در توئیتر نوشت: روس ها از وضعیت فعلی کشور سو استفاده می کنند الان زمان مناسبی برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر (کاسپین) نیست.
مرجع : برترین ها
برچسب ها: دریای خزر