به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۱۸۴۳۹۵

آغاز دور سرنوشت‌ساز مذاکرات طالبان و آمریکا

گروه بین‌الملل: گروه طالبان از شروع دور جدید مذاکرات با آمریکا در قطر با محور پیدا کردن راه‌هایی برای صلح در افغانستان خبر داده است. هر دو طرف یک روز قبل در مورد رسیدن به یک پیمان در این دور از مذاکرات ابراز خوش‌بینی کردند.
آغاز دور سرنوشت‌ساز مذاکرات طالبان و آمریکا
به گزارش خبرگزاری آلمان، سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان از شروع دور هشتم مذاکرات صلح افغانستان میان طالبان و آمریکا در دوحه قطر در پیش از ظهر روز شنبه ۱۲ مرداد (سوم اوت) خبر داده است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز در توییتی نوشت: «طالبان سیگنا‌ل‌هایی داده‌اند که می‌خواهند به توافق برسند. ما برای رسیدن به یک پیمان خوب آماده‌ایم.» او نوشت، هدف واشنگتن رسیدن به یک پیمان صلح است نه توافقی برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان. آمریکا به دنبال پیمان صلحی است که خروج نیروهای آمریکایی را امکان‌پذیر می‌کند. به گفته خلیل‌زاد، حضور آمریکا در افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به شرایط موجود در افغانستان بستگی دارد.
 
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع مطلع خبر از آغاز مذاکراتی میان طالبان و آمریکا داده که می‌تواند به امضای پیمان صلح منجر شود. این منابع گفته‌اند، توافق در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و ارائه تضمین‌های امنیتی از سوی طالبان ممکن است تا ۱۳ اوت به دست بیاید.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا روشن ساخته که قصد دارد واحدهای آمریکایی را به خانه بازگرداند. بر همین اساس آمریکا هفته گذشته متهم شد که می‌خواهد با توافق با طالبان به هدفش که خروج هر چه سریع‌تر نیروهای این کشور از افغانستان است دست یابد. آمریکا از سال ۲۰۱۸ مشغول مذاکره با نمایندگان ارشد طالبان در مسیر پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به ۱۸ سال درگیری در افغانستان است. این گفت‌وگوها دو محور اصلی دارند که یکی خروج نیروهای خارجی است و دیگری تضمینی از سوی طالبان تا افغانستان به آشیانه‌ای امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود. قرار است این روند به مذاکراتی مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان بیانجامد. طالبان که دولت افغانستان را "دست‌نشانده غرب" می‌خوانند تا کنون این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

خروج هزاران نیروی نظامی آمریکایی از افغانستان
روز گذشته رسانه‌های آمریکایی از اعلام آمادگی این کشور برای خروج هزاران نظامی آمریکایی از افغانستان مطابق توافق با گروه طالبان خبر دادند.
روزنامه "واشنگتن پست" و شبکه "سی‌ان‌ان" به نقل از منابعی که نامشان برده نشده خبر داده‌اند که طبق توافق با طالبان، نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان باید از ۱۴هزار نفر به هشت تا نه هزار نفر کاهش یابند. به گفته این منابع، در این توافق همچنین از طالبان خواسته شده که گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان را آغاز کند. "سی‌ان‌ان" گزارش داده بود که طبق این توافق‌، شمار کارکنان سفارت آمریکا در کابل نیز باید کاهش یابد.