کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستگیری صدها نفر در جریان تظاهرات در مسکو

12 مرداد 1398 ساعت 21:13

گروه بین‌الملل: صدها معترض در موج دیگری از تظاهرات ضد دولتی روز شنبه در مسکو، پایتخت روسیه دستگیر شدند.


خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش یک گروه دیده بان مستقل موسوم به OVD-info که تحولات روسیه را رصد می کند از دستگیری ۶۰۰ نفر در جریان تظاهرات اپوزیسیون در مسکو خبر می‌دهد. معترضان و جریان های وابسته به اپوزیسیون از چند هفته پیش در واکنش به رد صلاحیت نامزدهای وابسته به مخالفان دولت به صورت پراکنده در پایتخت مسکو دست به تظاهرات زده اند. معترضان خواستار رفع تبعیض های و محدودیت‌های درنظر گرفته شده برای اپوزیسیون برای شرکت در انتخابات محلی ماه سپتامبر هستند. تظاهرکنندگان روز شنبه در جدیدترین حرکت اعتراضی خود که به گفته دولت بدون مجوز برگزار شده است زیر باران و تحت تدابیر شدید امنیتی در نقاط مختلف شهر مسکو تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای پلیس و گارد ملی روسیه از همان بدو تجمع اقدام متفرق کردن تظاهرکنندگان و دستگیری شمار زیادی از معترضان کردند.

سازمان غیردولتی OVD-Info که پیگیر تحولات داخلی روسیه و نظارت بر شمار مخالفان دستگیر شده است در گزارشی اعلام کرد که در همان ساعات اولیه تظاهرات دست کم ۸۹ نفر توسط پلیس دستگیر شدند. تظاهرات روز شنبه در حالی برگزار شد که اغلب رهبران مخالفان در جریان تجمعات مشابه به خصوص تظاهرات هفته گذشته که با دستگیری ۱۴۰۰ نفر به پایان رسید به تدریج از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند. برخی رسانه های محلی شمار دستگیر شدگان هفته گذشته را کم سابقه ارزیابی کرده و آنرا از زمان بازگشت ولادیمیر پوتین به کرملین در سال ۲۰۱۲ تاکنون بی سابقه عنوان کرده اند.  از سوی دیگر خبرگزاری ها اعلام کرده اند که لیوبف سوبول، وکیل ۳۱ ساله ای که از وی به عنوان معدود چهره آزاد و به بند نیافتاده اپوزیسیون نام می برند دقایقی پیش از برگزاری تظاهرات روز شنبه دستیگر شده است. خانم سوبول پیش از دستگیری گفته بود: «حکومت هر آنچه در توان دارد برای ارعاب اپوزیسون به کار می بندند تا مطمئن شود که دیگر کسی حتی جرات نداشته باشد برای تظاهرات مسالمت آمیز به خیابان بیاید.»

این وکیل معترض به سیاست های کرملین که از سه هفته پیش در اعتصاب غذا به سر می برد تاکنون به دلیل داشتن یک فرزند خردسال از مجازات زندان معاف شده بود. الکسی ناوالنی، مهمترین چهره سرشناس اپوزیسیون در روسیه که بارها به دلیل وبلاگ نویسی و انتشار مطالبی در محکومیت فساد دولتی بازداشت و به زندان افتاده از بیست و چهارم ژوئیه گذشته تاکنون دوره محکومیت حبس ۳۰ روزه را پشت سر می‌گذارد. ناوالنی یکشنبه هفته گذشته به بیمارستان منتقل شد و پس از درمان باردیگر به زندان بازگشت. وکیل مدافع این چهره اپوزیسیون پس از این ماجرا گفته بود که وی در زندان به یک ماده شیمیایی نامشخص مسموم شده است.

بر اساس آخرین گزارش ها دستگاه قضایی روسیه روز شنبه از آغاز تحقیقاتی در باره اتهام «پولشویی» به سازمان تحت هدایت الکسی ناوالنی خبر داده است. بازرسان این پرونده پیشتر بنیاد مبارزه با فساد تحت رهبری ناوالنی را به دریافت غیر قانونی وجه به ارزش نزدیک به یک میلیارد روبل، معادل ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو متهم کرده بودند. انتخابات محلی روسیه که نامزدهای اپوزیسیون صلاحیت شرکت در آن را دریافت نکرده اند هشتم سپتامبر/ هفده شهریور سال جاری برگزار می شود.


کد مطلب: 184398

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/184398/دستگیری-صدها-نفر-جریان-تظاهرات-مسکو

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir