به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۱۸۴۴۱
گشودگی نسبی فضاي سياسي-رسانه‌اي

با سایت‌هاي برتر اصلاح‌طلب و اعتدالگرا آشنا شوید

گروه سیاسی: برخلاف آنچه عموما تصور می‌شود که فضای مجازی همیشه محیطی است که در اختیار اصلاح‌طلبان است، اما در عمل این سایت‌های خبری و تحلیلی اصولگرا بودند که طی چند سال گذشته به واسطه حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم، فضای مجازی فارسی را به تسخیر خود درآورده بودند و شاید فقط دو یا سه پایگاه اینترنتی فیلتر نشده در بین صد سایت اول پربیننده سیاسی وجود داشت.
با سایت‌هاي برتر اصلاح‌طلب و اعتدالگرا آشنا شوید
به گزارش سايت سلام نو، اما پس از انتخابات 24 خرداد، گشودگی نسبی فضا، موقعیتی را ایجاد کرد که باعث رشد سایت‌هاي اصلاح طلب و همچنین ایجاد تعداد بیشتری از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در فضای مجازی شد.
 
در این گزارش با 21 سایت برتر و معروف جریان اصلاح و اعتدال آشنا می‌شویم. «سلام نو» این رده بندی را با توجه به رتبه‌هاي الکسا انجام داده است که به نوعی معتبرترین مرجع جهانی در این زمینه محسوب می‌شوند. الکسا به هرکدام از این وبسایت‌های سیاسی یک رتبه در بین کل سایت‌های با مخاطب فارسی داده است که لیست زیر بر اساس آن تنظیم شده است.

گفتنی‌ست در صورتی که بخواهیم دقیق‌تر شویم و بین اصلاحات و اعتدال تفکیک کمرنگی قائل شویم، باید گفت که برخی از این سایت‌ها بیش از آنکه در دسته اصلاح‌طلبی قرار بگیرند، به واسطه نزدیکی مشی سیاسی با دولت اعتدال، می‌توان آن‌ها اعتدالگرا نامید که در ادامه مشخص شده‌اند. البته نزدیکی به یک جریان در این گزارش به معنی وابستگی نیست، به طور مثال وقتی از سایت انتخاب به عنوان یک سایت نزدیک به جریان دولت نام برده می‌شود به معنی وابستگی مستقیم این سایت به دولت نیست بلکه صرفا به معنی نزدیکی جهت‌گیری آن با جریان دولت است. 
 
البته در این لیست صرفا سایت‌های فیلتر نشده در نظر گرفته شده‌اند و سایت‌های پربازدید دیگری هم هستند که می‌توانستند در این لیست جای بگیرند. 
 
1- عصر ایران: یکی از قدیمی ترین سایت‌های خبری است که در زمان دولت احمدی‌نژاد رویکرد اصلاح‌طلبانه خود را تا حد زیادی کاهش داد و این مساله به بقا و فیلتر نشدن آن کمک کرد. عصر ایران در حال حاضر نیز به عنوان یک سایت اصلاح‌طلب میانه رو به حساب می‌آید که خوانندگان فراوانی دارد. عصر ایران تبلیغات فراوانی نیز دریافت کرده و از این طریق هزینه‌های خود را تامین می‌کند و در حال حاضر پربیننده‌ترین سایت خبری این جریان به حساب می‌آید.
 
2- انتخاب: هم نام یکی از روزنامه‌هاي سابق است که در مدت فعالیت خود توانسته مخاطبان فراوانی را کسب کند. انتخاب در انتخابات ریاست جمهوری اخبار دکتر حسن روحانی را پوشش می‌داد و به عنوان یکی از سایت‌های مرجع در این حوزه به حساب می‌آمد و سابقه جریان‌سازی‌هاي سیاسی نیز دارد. انتخاب نیز اخیرا تبلیغات زیادی را دریافت کرده و توانسته هزینه‌های خود را تامین کند.
 
3- آفتاب نیوز: این سایت که به نوعی می‌توان آن را یک خبرگزاری هم دانست از سایت‌هاي نزدیک به دولت و به نوعی وابسته به حزب اعتدال توسعه است. کمتر پیش آمده که این سایت در یک حوزه پیشتاز شود و جریان سازی کند.
 
4- اعتدال: از جمله سایت‌هاي نزدیک به دولت است که چند ماهی از فعالیت آن می‌گذرد و بصورت خاص بر روی اخبار مربوط به دولت متمرکز است. شنیده شده که این سایت به مجموعه خبری علی لاریجانی نیز نزدیک است.
 
5- بهارنیوز: هرچند که همنام روزنامه بهار است اما ارتباط مستقیمی با این روزنامه ندارد. بهارنیوز را می‌توان یک سایت اصلاح‌طلب کلاسیک دانست که مخاطبانش نیز عموما از این دسته هستند. بهارنیوز در انتخابات ریاست‌جمهوری از دکتر محمدرضا عارف حمایت می‌کرد.
 
6- تدبیر و امید: از جمله سایت‌هایی است که بعد از به ریاست جمهوری رسیدن دکتر روحانی شروع به کار کرده است. ضمنا بعضی از سایت‌های اصولگرا بنر این سایت را تبلیغ کرده‌اند که این مساله سوالاتی را بوجود آورده است.
 
7- سلام نو: این سایت خبری تحلیلی اصلاح‌طلب هنوز کمتر از سه ماه است که پا به عرصه رسانده گذاشته و در این مدت با خبررسانی سریع، بازتاب اخبار منابع آگاه خود و انتشار نظرات و مطالب مخاطبانش جایگاه خود را پیدا کرده و رشد قابل توجهی در جذب مخاطب داشته است به نحوی که روزنامه کیهان نیز تاکنون به چند خبر و تحلیل این سایت واکنش نشان داده است.
 
8- روزنو: این سایت از جمله سایت‌های باسابقه است که سرعت خبررسانی و خبرنویسی با استفاده از منابع آگاهش آن را مطرح کرده و باعث شده که مخاطبان زیادی پیدا کند. همچنین روزنو را می‌توان یک سایت اصلاح‌طلب و البته نزدیک به جریان دولت در نظر گرفت.
 
9- جمهوریت: این سایت خود را مستقل از تمام جریان‌های سیاسی و به نوعی فراجناحی می‌داند اما عموما در دسته سایت‌های اصلاح‌طلب به شمار می‌رود. اجمهوریت پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر مجددا فعال شد. بعضی از منابع از نزدیکی این سایت با مجموعه لاریجانی نیز خبر داده اند.
 
10- خرداد نیوز: در ایام انتخابات ریاست جمهوری اخیر فعال شد و بیشتر به خاطر گزارش‌هایش شهره شد. این سایت شاید بیشتر ادبیاتی روزنامه‌ای داشته باشد تا یک وبسایت اینترنتی.


توضيح ضروري: سايت‌هاي ديگري چون برفراز، صدرانيوز، اصلاحات، كاسپين‌نيوز و ...نيز در حال حاضر جزو سايت‌هاي اصلاح‌طلب هستند كه در عرصه اطلاع‌رساني در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند.

۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۲۴
به عنوان مخالف اصلاح طلبان از این اطلاع رسانی شما تشکر می کنم چون حالا برای منفی دادن می توانیم بهتر روی این سایتها زوم کنیم. (149708)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۱:۰۴
نمی خوام توهین کنم ول شما مصداق کامل ادم عقده ای.... هستین یعنی شما مطلب رو نگاه نمی کنین صرفا منفی میدین................ (149733)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۱:۵۵
اگه من برات شرح بدم که تو سالهای 76 تا 84 ما که به خاتمی رای داده بودیم چی کشیدیم !!!! اونوقت به ما حق میدی. ولی اگه بخوام شرح بدم ممکن بهار نیوز خوشش نیاد ولی خودشون میدونن چی دارم می گم.بحث معروف تدارکات و ..... (149747)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۳:۳۷
سانسور می کنی کلش رو سانسور کن دیگه چرا اون قسمتایی مهم رو حذف کردی که جواب خوبی برای افرادی چون این اقایون (149781)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۱:۵۰
اما من به عنوان موافق اصلاح طلبان از این اطلاع رسانی شما تشکر می کنم چون حالا برای مطالعه و آگاهی یافتن و اتخاذ تصمیم برای مثبت یا منفی دادن می توانیم بهتر روی این سایتها زوم کنیم!! (149746)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۲:۱۹
هاهاها :)
جالبه شما تفکراتت سازمانیه ولی ظاهرا سازمان مربوطه حال نداشته به شما بگه کجا بری :)) (149760)
ماندانا
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۳:۱۰
کاش وب سایت های اصولگرا هم جرات این رو داشتن که زیر مطالبشون از این مثبت و منفی ها بزارن (149776)
كاربر اصلاح‌طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۲۴
من فكر كنم به زودي و تا سال آينده بهارنيوز در صدر اين ليست تكيه خواهد زد. (149709)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۹
قطعا همینطوری خواهد بود . خداییش من که روزانه حدودا 7 باز بازدید میکنم (150569)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۲۶
یاد کلمه و یاس نو بخیر!!! (149710)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۲۹
زحمت کشیدی. ولی بنده با مشی همه ی این سایت ها آشنا بودم (149711)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۲
همش که شد نزدیک به دولت پس زنده باد همون چند تایی که اصلاح طلبند (149713)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۲
پس خاتمی هیچ رسانه ای نداره؟ (149714)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۳
برترین سایت خبری فقط بهار نیوز . . . (149715)
م - م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۳۴
بلندا نيوز رو فراموش كرديد انگار... (149717)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۵۰
سفیرنیوز نزدیک به ناطق نوری هست و اصولگرای میانه رو هست
پارسینه هم همینطور نزدیک به ولایتی هست
فرارو هم همینطور نزدیک به قالیبافه
ولی مطالبشون شبیه اصلاح طلباست!!! (149724)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۵۲
انتخاب نزدیک به آیت الله هاشمی و دکتر مطهری هست...

حتی در زمان انتخابات گفته بود از بین عارف و ولایتی و روحانی باید به یکی رای داد یعنی ولایتی رو هم وارد دایره انتخابش کرده بود (149725)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۰:۵۳
کلا از سایتهای اصلاح طلب و اصولگرا من اینهارو چک میکنم :

بهار-انتخاب-عصر ایران-خبرآنلاین-فرارو-تابناک (149726)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۲:۵۸
منم همه اینا به اضافه الف (149774)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۶
البته من کیهان رو هم چک میکنم چون هر خبریشو برعکس می کنی به حقیقت میرسی (150561)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۴۳
عزیزم تابناک مال محسن رضایی است (150737)
امین
United States
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۱:۱۸
فرارو رو چرا ننوشتی (149738)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۵:۴۲
فرارو سایت نزدیک به قالیبافه که اکثرا مطالب و مقالات روزنامه های اصلاح طلب مانند بهار، شرق و اعتماد و ... را کپی پیست می کند تا بیننده جذب کند که بسیار هم موفق بوده اند. (150496)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۲:۴۸
متاسفانه اکثر این سایتهای ایرانی از تبلیغات متعدد فِلَش استفاده می کنند که به شدت cpu کامپیوتر رو مشغول و اونو کند می کنه! به خدا تو یک دونه سایت حسابی خارجی این اجق وجق بازیها رو نمی تونید ببینید و مثل آدم تبلیغ می کنند! واقعا این تبلیغات آزاردهنده هستند. هزار بار هم در قسمت تماس با ما بهشون تذکر داده ام ترتیب اثر نمی دهند! (149773)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۴
دوست عزیز وقتی که این سایتهای مثل سایت های جریان اصولگرا از منابع مالی تامین نمیشوند پس تنها راه درآمد صرفا جهت درآمد زایی و چرخاندن وبسایت درج تبلیغات است . تبلیغات هم که انتخاب نوعش با وبسایت نیست بلکه با فرد و یا شرکت آگهی دهنده است . خیلی وقت ها نیز با این تبلیغات خیلی نیازهای مخاطبین نیز برطرف می شود . (150557)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۷:۴۳
دقیقا دست گذاشتی رو داغ دل من
جدا از چرند بودن اکثر محتواهای این بنر های فلش تبلیغاتی و صدماتی که به سیستم های رایانه ای میزنه ( بهترین محیط برای انتقال بد افزار و ویروس هستن) به خاطر فلاشر بودن اغلبشون من تا یه سایت محتوایی از این جور فلش ها میبینم ضربدر خروج رو کلیک میکنم میام بیرون. چون خیلی تمرکز میخواد یه چیزی تو چشمت مدام چشمک بزنه و بتونی حواست رو صرفا جمع خبر کنی و با تبلیغ حاشیه ها حواست پرت نشه (150688)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۰۵:۰۳
همه موفق باشید (149788)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۱
آیا وبسایت الکسا تو رده بندی سایتهای فارسی ، وبسایت های فیلتر شده رو هم در نظر می گیره یا نه؟ در واقع میخوام بدونم رده ی یک سایت فیلتر شده با توجه به اینکه مخاطبانش با فیلترشکن و تغییر IP واردش میشن چطور محاسبه میشه؟ (150547)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۱۱
همه این سایتها را مشاهده و بازدید کرده ام و اما به ترتیب مشتری ثابت بهار نیوز / انتخاب / خرداد / نو اندیش / جمهوریت / آفتاب هستم . به امید موفقیت و قدرت بیشتر مجموعه سایتهای اصلاح طلب و دوستان فعال در بهار نیوز (150548)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۳۹
هشترود نیوز - www.8roodnews.com
سایت اصلاح طلب طرفدار دولت (150601)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۶:۵۳
رتبه 1 سایتهای ایرانی مربوط به صفحه فیلترینگه! (150626)
محمد
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۴۳
حيف آينده آنلاين كه فيلتره!!!!!!!!!!!! (150734)
احمد خانی
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۹:۳۸
از اطلاح رسانی شما متشکرم بعضی این سایت ها رو نمی نشاختم مخصوصا بیان نوع نگاه و گرایش سیاسی آنها جالب و مهم است. (150817)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۲:۲۰
سایت صدرانیوز از سفیر و نامه و فرارو و عصر ایران خیلی اصلاح طلب تره اما چون وابسته به جایی نیست اسمی ازش برده نمیشه. (150935)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۲:۴۶
فقط بهارنیوز و سلام نو (150952)
محمد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۳:۱۳
چه جالب من همین دو روز پیش به دنبال چنین موضوعی در گوگل سرچ کردم و در ابتدا با بهار نیوز آشنا و در نهایت با این سر تیتر به هدف رسیدم. از شما بابت این گرداوری و رتبه بندی ممنونم. (150978)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۳:۱۹
1-کاش رتبه سایتهای اقتدار گرا رو هم قید می کردید
2-چرا رتبه سایتهای خبری فیلتر شده رو منتشر نکردین؟ (150986)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۳:۵۵
شاید خنده داره باشه ولی باور کنید نزدیکترین سایت به خاتمی ایسنا هست وقتی هر مراسمی برگزار میشه و خاتمی در اون شرکت داره ۲۴ ساعت بعد عکسهاش برای اولین بار از ایسنا پخش میشه

راستی ایلنا هم اعتدالگرا هست ... تو لیستتون من ندیدم (151011)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۲۳:۵۸
ایلنا رو هم اضافه کنید (151016)